Julia hjälper företagskunderna att säga JA

07.01.2020

Julia Olin.För Julia Olin var tanken på ett eget företag en avlägsen och orealistisk dröm, tills hon en dag bestämde sig för att knacka på hos Nyföretagscentrum Startia. Plötsligt gick allt väldigt snabbt, och YES Communications var snart verklighet. Upstart-skedet gick över förväntan, och Julia ser ett tydligt behov av de tjänster hon erbjuder.

Marknadsföring, kommunikation och människorelationer har alltid intresserat Julia, som i grunden är samhällsvetare.

– Mina tidigare arbetsuppgifter har också tangerat dessa ämnen – jag har bland annat jobbat som försäljningschef, projektledare och även företagscoach, berättar Julia, som även haft möjlighet att bygga på sitt kunnande med olika kurser.

För ett år sedan kände hon att det var dags att söka nya möjligheter och gick ner i arbetstid. Utbudet på arbetsmarknaden var dock skralt, och till slut valde Julia att säga upp sig och istället ta steget in till Startia för att bli företagare.

– Jag hade inte inriktningen helt klar för mig då ännu, utan bad helt enkelt om hjälp att konkretisera mina tankar och skapa en tydlig strategi. Det hjälpte företagsrådgivare Olav Nylund mig med och ganska snart hade vi ringat in vad jag egentligen ville göra, fortsätter Julia.

Julia Olin.

Därefter var följande steg att göra upp en affärsplan och budget, och eftersom semestrarna stod för dörren var tidtabellen knapp.

– Jag fick klara deadlines vilket var en positiv sak. Jag fick ingen tid att övertänka saker och ting, utan allt skedde ganska snabbt, och utan hjälpen från VASEK och Startia hade processen tagit betydligt längre tid, konstaterar Julia. De är väldigt duktiga på kundbetjäning, och jag fick ett mycket människonära bemötande där.

Inom kort var hon heltidsföretagare – alla andra alternativ hade varit kompromisser – och verksamhetsidén är att hjälpa andra företag med sin marknadsföring och kommunikation.

– I första hand riktar jag mig till företag som ännu är för små att anställa en egen marknadsförare, och som behöver hjälp med att bli bättre på att förmedla sina produkter och tjänster, förklarar Julia.
Redan från början hade hon potentiella kunder och nya sådana har hon hittat främst via sociala medier och det egna nätverkandet – något hon tror stenhårt på.

– Om jag ska kunna hjälpa andra att bli mer synliga, måste jag också själv se till att vara synlig.

Konsten att kunna beskriva företagets själ till sina kunder blir allt mer avgörande i den digitala tidsåldern vi lever i. Utmaningen i hennes arbete är att få företagen att förstå vikten av detta och hur mycket marknadsföring och kommunikation betyder.

– En tydlig och attraktiv sådan går hand i hand med försäljning, tillägger Julia, som fått en fin start på sin verksamhet.

– Julia kombinerar sitt kunnande med stark motivation och framåtanda, vilket är till stor hjälp i startskedet, konstaterar Nylund på VASEK.

Julia ser ett tydligt behov av de tjänster hon erbjuder och siktar nu på tillväxt och att så småningom kunna jobba med ännu större frågor och företag.

 

Text: Anna Sand/ by Sand
Foto: Anna Sand

 



‹ Gå till "Företagsberättelser"