Ekologisk honung från Sugar Daddies CO erövrar marknader

02.09.2019

Sugardaddies 13Juho, Ville, Jussi och Eero är seriösa i sin satsning. Målsättningen är klar för företaget – man ska ta den finländska honungen ut på internationell marknad – med hjälp av en bra produkt, storytelling och marknadsföring samt rätt samarbetspartners.

Fler framgångssagor från Storkyro

Ren, finländsk natur på burk – så beskriver företaget Sugar Daddies CO sin ekologiska honung, som efter endast ett års start up-tid redan finns ute i drygt 400 butiker i landet. Men det här är bara början. Målsättningarna är både tydliga och stora – de fyra kollegorna siktar på den internationella marknaden och har redan etablerat samarbete med ett olika aktörer för att lyckas.

Ingen blandning, ingen filtrering och ingen upphettning. Bara rå, ekologisk honung direkt från skogen eller blomsterängarna i Kyrolandet -- dessutom snyggt förpackad. Addera målmedvetenhet, yrkeskunskap, storytelling och satsningar på både samarbete och nätverksbyggande så har du förmodligen ytterligare en framgångssaga från Storkyro framför dig.

Sugardaddies 6– Det började dock inte med honung – utan med ett surfvax, vars behov framkom under en kall surfingsession våren 2017, berättar Eero Lähdesmäki, en av fyra delägare i företaget.
Fyra vänner gick samman och efter att ha testat på biodling i mindre skala sommaren 2017 – i syfte att ta fram en bivaxprodukt och honung – grundades Sugar Daddies CO i slutet på 2017. Året därpå gjordes stora satsningar i både produktion av bikupor samt i själva produktionslinjen. Samtidigt kom VASEK med in i bilden.

– Ett mångsidigt kunnande, djärvhet och mod att våga göra saker annorlunda samt lyckade marknadsföringsinsatser har gett resultat och jag är övertygad om att vi kommer att få se en fin utveckling av företaget framöver, konstaterar företagsrådgivare Antti Alasaari, som bistått bland annat i stödansökningsprocesserna.

Som heltidssysselsatt inom företaget är Lähdesmäki den som skaffat sig nödvändig kompetens, en yrkesexamen inom biodling- och honungsproduktion. Företagets övriga delägare – Ville Rinta samt Jussi Peltoniemi, är jordbrukare, medan Juho Wiberg, bosatt i Helsingfors, jobbar med marknadsföring och design.

Idag har Sugar Daddies CO omkring 200 bikupor utplacerade på fyra olika områden i Kyrolandet – vilket därmed också ger olika typer av honung.

– Varje burk har sin egen smak, kontext och färg, beroende på årstid och plats, berättar Eero. Varje burk kan därför också spåras till dess produktionsplats – något som väldigt få honungsproducenter kan stoltsera med idag, tillägger han.

Sugardaddies 11I år produceras omkring 20 000 burkar honung för försäljning och målsättningen är att öka denna siffra nästa år.

I år producerar företaget omkring tio ton ekologisk honung, som nu säljs på K-affärer runt om i landet. Syftet är att utöka nätverket av återförsäljare, att bygga ut den egna webbshoppen med nya, honungsrelaterade produkter och även ta ut produkten på den internationella marknaden.

De första stegen i den här processen är redan tagna och Sugar Daddies CO har nu etablerat samarbete med ett antal andra aktörer för att nå dit. Flera internationella mässor är inprickade i kalendern – härnäst i Berlin tillsammans med grannföretaget Kyrö Distillery, som är en samarbetspartner.

– Honung kan användas i både drinkblandningar och i spritproduktion, förklarar Eero.

Sugardaddies 2Eero Lähdesmäki är en av fyra delägare i Sugar Daddies CO, som sedan 2018 producerar ekologisk honung i Storkyro. Honungen finns i olika smaker och utföranden, beroende på vilken miljö den producerats i. En blommande sommaräng ger till exempel en helt annan karaktär på honungen än myrmark.

Samtidigt som det strategiska utvecklingsarbetet hela tiden går framåt, är grunden för verksamheten en stor respekt för Moder Jord, naturen och bina.

– Vi tror att med lite respekt och kärlek kan även kommande generationer njuta av blommande ängar och söta bär, skriver Sugar Daddies CO på sin hemsida.

 

Text: Anna Sand/bySand
Bilder: Anna Sand och Ville-Veikko Väisänen

 



‹ Gå till "Företagsberättelser"