Vasaregionens nyföretagare 2014 kommer från Gambit – nyaste kunder ProFur och Vamp

19.05.2014

Pressmeddelande 19.5.2014

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia har valt Oy Gambit Labs Ab:s grundare Tim Wallin och Erik Nylund till årets nyföretagare 2014. Gambit planerar mobilappar, hemsidor och webshoppar speciellt för företag. Startias direktör Tommi Virkama berättar att VASEKs företagsrådgivare valde företagarna bland Startias kunder. Gambit fick diplomet med motiveringen att både företaget och dess omsättning vuxit enormt sedan starten. Företaget grundades i början av 2011, idag ägs det av fyra personer, där jobbar nio anställda och företaget har ett kontor i Vasa och ett i Helsingfors.

– Det är mycket på gång i det prisbelönta företaget. Gambit är ett tillväxtföretag vars unga företagare har energi och klar vilja att utveckla sin bransch. De har hittat sin nisch och de strävar vidare med sin verksamhet till nästa nivå. Gambit deltar också i det pågående KasvuOpen-programmet, där experter från olika branscher sparrar företagarna, berättar Virkama.

Gambits CEO Tim Wallin skakar hand med Kjell
Nydahl
från VASEK. Tommi Virkama till höger.

Wallin berättar att han varit företagare tidigare, så för honom kändes det naturligt att bli det igen. Då Gambit startade hade finländska företag inte ännu insett nyttan med mobilappar i verksamheten. Företagarna tog chansen och började utveckla skräddarsydda lösningar för olika företag. Wallin gläds över att vara årets nyföretagare. Enligt honom har han och Nylund fått många goda råd och mycket nya kontakter från Startia.

– Det känns otroligt fint att få den här utnämningen för vårt jobb! Startias Tommi och VASEKs Kjell Nydahl har varit väldigt villiga att hjälpa oss vidare. Då vi kom igång med verksamheten måste vi förklara vår nisch från grunden, typ så här: det här är en smarttelefon och till den kan man ladda program som kallas appar. Vi har kommit långt sedan dess. Förra året växte vår omsättning med 100 %, ler Wallin.

På Gambits kontor i Vasa jobbar (från vänster): Magnus Södergård, Tim Wallin, Erik Nylund, Jakob Nylund, Henrik Westergård, Benjamin Burman ja Janna Tarkkinen.

Han berättar att de nyligen lanserat två nya mobilappar. Den ena appen gjordes åt Vamp och fungerar som ett dokumenthanteringssystem. Företagets alla dokument är samlade under samma app, vilket gör dokumenten lätt tillgängliga för personalen också utanför kontoret. Den andra appen gjordes åt Finlands Pälsdjursuppfödares förbund ProFur för att hjälpa pälsfarmare i deras arbete. Med hjälp av appen kan farmarna exempelvis bokföra djurens sjukdomar, dödsfall och medicinering.

– Vi utförde ett pilotprojekt med appen under mars-april med tio farmare. De gav oss mycket bra feedback så vi kunde utveckla programmet ytterligare. Farmarna själva tyckte att det var lättare att bära med sig telefonen än en penna och ett häfte. Nu kan appen användas av farmare runt om i Finland, avslutar Wallin.

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]