Kvalitet och öppenhet bär långt på Norges marknader

13.02.2014

Lyckas i Norge -seminariet ordnades av VASEK och Viexpo i samarbete med projektet Finnmet Partners den 12.2.2014. Seminariet fungerade också som startskott för VASEKs och Viexpos projekt 17-17-17. Innan tillställningen öppnades av projektansvariga Lasse Pohjala, VASEK och Rainer Rönnback, Viexpo fyllde åhörarna nästan hela Domus Bothnicas Wärtsilä-sal. Pohjala och Rönnback berättade om hur projektet 17-17-17 fick sin början och de delade med sig av färsk information gällande Norges marknader och möjligheter.

Lyssna på de norska kundernas önskemål

Aluminiumbåttillverkaren Kewatec känner till betydelsen av de norska marknaderna. Jens Ahlskog från Kewatec tycker ändå att en erövring av Norges marknader låter aningen stöddigt.

– Marknaderna är stora och vi är både kulturellt och språkligt nära norrmännen. Att jobba där känns nästan som att jobba på hemmaplan. För norrmännen är produkternas kvalitet ytterst viktigt. Det faktumet går inte att understryka för mycket. Norrmännen är också bra på att betala och de köper gärna produkterna i färdiga paket, likt nyckel i handen -principen. På Norges marknader underlättar även en aktiv marknadsförings- och försäljningsplan. Ärlighet, öppenhet och pålitlighet är också viktiga egenskaper. Norrmännen förväntar sig att deras önskemål blir hörda och sedan uppfyllda, listade Ahlskog.

Företaget Solving, som tillverkar maskiner för förflyttning av tunga laster, halkade in på Norges marknad via en teater. Deras första kund var nämligen en teater som behövde hjälp med att flytta tunga kulisser.

Även Bo-Göran Eriksson har en lista över väsentliga poänger som underlättar förberedandet inför de norska marknaderna:

– Det är viktigt med eftermarknadsföring och servicetjänster. Om företaget har mindre kunder underlättar ett norskt bankkonto affärerna. Större norska företag använder sig av euro. Det lönar sig också att ta reda på sådant som mervärdesskatter och tullavgifter. Den norska kunden vill ha kvalitet, det vill säga produkter med CE-märkning, kvalitetssystem, riskanalys och bra dokumentering.

”Rallybilengelska” inget vidare alternativ

Sakari Koivuniemi från vasaföretaget Citec håller med de tidigare talturerna. Han understryker även vikten av lokala kontakter:

– Den lokala kontakten hjälper företaget finnas nära kunden. Företaget ska känna till sina produkters kommersiella och tekniska sidor till 100 %. Det är en fördel om personalen kan det lokala språket, för speciellt så kallad ”rallybilengelska” väcker inte förtroende, påminner han och tillägger:

– Produkten och företagets portfolio ska hemmastadgas så att de motsvarar den eftersträvade kundgruppens behov. Det finns inga snabbvinster och därför ska grundsakerna vara i skick!

Tammerforsföretaget Katsa Oy:s vice verkställande direktör Tomi Koskinen hörde om seminariet av en slump, och beslöt sig för att delta då han ändå var på väg till Vasaregionen för att besöka några kunder. Katsa Oy tillverkar kraftöverföringskomponenter.

– Vi har redan ett tiotal kunder i Norge, men fler är välkomna. Vi fick våra första norska kunder den traditionella vägen, det vill säga de bad om en offert. Marknaderna i Norge är mäktiga, så det är klart att jag ville komma hit för att få nya tips. Seminariet uppfyllde verkligen mina förväntningar, tackar Koskinen.

– Nu har vi fått ta del uppmuntrande historier från sådana företag som redan lyckats i Norge. Vi blev också påminda om att vara tålmodiga och att ett grundligt föreberedande inte kan framhävas nog, konstaterar Pohjala och fortsätter:
– Projektet 17-17-17 fortsätter med ett ”utbildningsseminarium”, där huvudrollerna delas ut åt norrmän. De får berätta ur kundens synvinkel hur våra företag kan skapa framgångsrika och långvariga kundkontakter i Norge.

Läs mera om projektet 17-17-17

Seminariematerial

Mikä on 17-17-17 ja tuoretta tietoa Norjan markkinoista

Alumiiniosaamista Atlantille, Jens Ahlskog, Kewatec

Till Norge med tunga förflyttningstransporter, Bo-Göran Eriksson, Solving

Insinööriosaamista Norjan energiateollisuudelle, Sakari Koivuniemi, Citec

Vaasan tuotteiden Norjaan globaailssa yrityksessä, Leif Häggblon, ABB Motors

 

Närmare uppgifter

Lasse Pohjala
0400 629 388
lasse.pohjala@vasek.fi



‹ Gå till "Nyheter"

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera