Botnia Marketing ska nå långt på kort tid

29.08.2013

Peter Källberg började jobba för VASEK i december 2012, efter en lång arbetsinsats som Key Account Manager för SAS och Blue 1. På VASEK var Källbergs arbetsuppgifter till en början att bistå med utredningar för det nya turismbolaget, som skall bildas i regionen.

Sedan början av juni har han varit projektchef för ett nytt projekt, som heter Botnia Marketing. Projektets mål är att öka turismvolymerna på båda sidor om Kvarken, och projektet genomförs i samråd med näringen i både Sverige och Finland. VASEK är projektets ägare och Umeå kommun är projektpartner på den svenska sidan. Projekttiden är cirka ett år, vilket tyder på en ambitiös tidtabell.

Peter Källberg i Vasa hamn.

Källberg tror att många av de som rest över till Umeå eller Vasa som barn, och som nu kanske har egna familjer, inte är medvetna om allt som erbjuds på andra sidan Kvarken idag. Enligt Källberg har det hänt mycket under senare år inom fritidsresandet på båda sidor, och nu gäller det att göra folk medvetna om de nya möjligheterna.
- Det turistiska utbudet har vuxit mycket. Det finns exempelvis helt nya attraktioner i båda länderna att besöka. Också skidorterna har utvecklats enormt, och nya evenemang har uppkommit. Kulturlivet är rikt i respektive region och Umeå är dessutom Europas kulturhuvudstad år 2014.

Hård konkurrans om turisterna

Resemöjligheterna runt om i världen är större än någonsin förr, vilket innebär att konkurrensen om turisterna hårdnat överallt. Botnia Marketings uppgift är att övertyga resenären att ett besök till grannregionen lönar sig.
- Vi ska nå resenärerna genom traditionell marknadsföring, så som annonser och synlighet på mässor, men också via sociala medier. Vi ska även ta hit svenska researrangörer och skicka våra researrangörer till Sverige, så de får se vad som erbjuds och kan sedan göra lämpliga respaket åt sina kunder, menar Källberg.

Hos sin tidigare arbetsgivare fokuserade Källbergs jobb mer på företagsresande, medan det inom projektet i huvudsak handlar om fritidsresande. Trots det ser han inte några stora skillnader mellan de två.
- Det gäller att motivera för resenären varför han/hon ska välja ett visst alternativ, vare sig det handlar om fritids- eller arbetsresa, tycker han.

Under sommaren har Källberg hunnit prova Kvarkenresandet med sin familj, som består av fru och två barn.
- Vår upplevelse av båten som far mellan Vasa och Umeå var endast positiv. Färden går undan av sig själv medan man äter och njuter av vackra utsikter. Barnen har också program så de trivs, summerar Källberg.

Turismens utveckling är nytt för VASEK, även om VASEK tidigare erbjudit företagsrådgivning inom branschen. Verksamheten mellan VASEK och det nya turismbolaget fördelas så att VASEKs projekt Botnia Marketing ansvarar för turismens utveckling och företagsrådgivning utan vinstsyfte, medan det nya bolaget kommer att syssla med turismrådgivning och försäljning.

 



‹ Gå till "Nyheter"

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

08.03.2024 | Nyheter
Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.
Läs mera

Maria Haglund till VASEK för att främja tillgången på arbetskraft och regionens dragningskraft

07.03.2024 | Nyheter
Magister i pedagogik Maria Haglund, 35, har börjat på VASEK den 4 mars 2024 som projektchef med uppgift att främja regionens attraktionskraft och tillgång på arbetskraft. Haglund valdes bland totalt 40 sökande till den arbetsuppgift som har en central roll för främjandet av regionens livskraft.
Läs mera

Den första rekryteringen är en nödvändig risk om målet är att växa

06.03.2024 | Nyheter
Den 5.3 höll VASEK, Vasa stad och Vasa Företagare ett tillfälle för företagare som funderar på om deras företag kunde vara en potentiell arbetsgivare. Servicedirektör Päivi Ilmonen från Profimentor påminde företagarna om att ensamföretagarens första kollega kan föra med sig positiva effekter som inte går att mäta i pengar:
Läs mera

De satsade när alla andra drog i bromsen

05.03.2024 | Nyheter
I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.
Läs mera

EnergyWeek i mars är kraftfullare än någonsin, nu under fyra dagar

04.03.2024 | Nyheter
Den 11–14.3 går energibranschens toppevenemang EnergyWeek av stapeln vid Vasa stadshus. Registreringen öppnades den 15.1 och anmälningarna visar på ett rekordintresse för årets evenemang. Vi kan återigen förvänta oss tusentals deltagare från tiotals olika länder och det finns gott om utställare på evenemangets alla mässdagar.
Läs mera

VASEKs företagsrådgivare nu del av det nationella nätverket för Företagarens ekonomihjälp

26.02.2024 | Nyheter
Fakturorna hopar sig, kassan ser tom ut, försäljningen går trögt, och det är svårt att hitta kunder. Företagarens vardag kan ibland vara utmanande. Genom Företagarens ekonomihjälp får företagaren förtroligt, kostnadsfritt och sakkunnigt stöd och rådgivning.
Läs mera

Starta eget-guide för blivande företagare 2024 har publicerats

15.02.2024 | Nyheter
I den nya Starta eget-guiden hittar du aktuell information som hjälper dig när du grundar ditt företag.
Läs mera