Torin ”pahat pojat” – Bad Bun yhdistää katuruoan ja fine diningin

20.08.2021

IMG 8842

Bad Bunin yrittäjiltä ei kokemusta puutu. Benjamin Smith on työskennellyt ravintola-alalla jo teini-ikäisestä asti, ja hänelle on kertynyt kokemusta niin ravintoloissa, pitopalvelussa kuin henkilökohtaisena kokkinakin työskentelystä. Saku Railio ja Tapani Hovi ovat niin ikään ravintola-alan konkareita.

Yrittäjätrio Benjamin Smith, Saku Railio ja Tapani Hovi perustivat Vaasan torille ruokakärrystä käsin toimivan katuruokapaikan nimeltä Bad Bun. Perinteisten makkaraperunoiden ja hampurilaisten sijaan yritys keskittyy bao buneihin, eli aasialaisiin höyrytettyihin ja täytettyihin sämpylöihin. Kesän aikana yrityksen tuote on houkutellut torille lukuisia uteliaita suita, ja jopa kanta-asiakkaita on kertynyt.

– Bao bunien valmistuksessa käytämme osittain autenttisia aasialaisia valmistustapoja, mutta valmistuksessa on myös esimerkiksi suomalaisia ja yhdysvaltalaisia vaikutteita. Olemme halunneet pitää raaka-aineet melko yksinkertaisina, mutta kuitenkin hyvin laadukkaina, kertoo Benjamin Smith, yksi yrityksen omistajista.

Yrittäjätrio päätyi bao buneihin muun muassa niiden tuntemattomuuden takia. Ajatus sen taustalla oli, että asiakkaat tulisivat kokeilemaan bao buneja uteliaisuudesta. Tuntemattomuudesta huolimatta asiakkaat tulisivat takaisin, jos tuote on hyvä – ja niin on käynytkin. Kesä on sujunut mallikkaasti.

IMG 8857

Yrittäjillä on fine dining -taustaa, mikä näkyy myös heidän suunnittelemassaan katuruoassa. Yrittäjäkolmikolla oli tuotteistaan tietty visio, eivätkä he halunneet tarjota mitä tahansa katuruokaa, vaan tuotteissa panostetaan laatuun.

Ruokakärry antaa vapaammat kädet kuin perinteinen ravintola

Smithin mukaan nimi Bad Bun viittaa siihen, että he haluavat haastaa ihmisten käsityksen siitä, mitä katuruoka oikein on. He ovat ”pahoja poikia”, jotka haluavat kokeilla jotain uutta.

– Brändiimme kuuluu se, että haluamme ylläpitää hyvää ja rentoa fiilistä, pitää hauskaa ja vitsaillakin, mutta suhtaudumme työhömme kuitenkin hyvin vakavasti.

Yhdysvaltalaislähtöinen Smith kertoo, että erityisesti Yhdysvalloissa ruokakärrykulttuuri on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Hänen mukaansa parasta ruokaa saattaakin saada juuri katuruokapaikoista. Suomessa katuruokakulttuuri on vasta nuori, mutta siinä on Smithin mukaan paljon potentiaalia.

Mistä tämä kaikki sitten sai alkunsa? Smith kertoo idean olleen aluksi oikeastaan pelkkä vitsi. Vitsistä kehittyi kuitenkin yritys, jonka päivittäisiä toimintoja Smith pyörittää. Yritys on hänelle ensimmäinen laatuaan ravintola-alalla.

– Tämä on tuonut erittäin hyvää kokemusta oppimisen kannalta. Paperitöiden kanssa saa välillä tuskailla, mutta yrityksen perustaminen on ollut erittäin vaikuttava kokemus. Se on hieno tunne, kun voi itse rakentaa jotain sellaista, mistä voi olla ylpeä. Tämä on kuitenkin vasta alkua, Smith lupaa.

IMG 8852

Pysyvien tuotteiden lisäksi Bad Bunilla on valikoimassaan vaihtelevia erikoisuuksia, kuten aiemmin kesällä saatavilla ollut wagyu-lihaa sisältävä bao bun.

Starttiapua, ideoita ja työkaluja Startiasta

Kun kolmikko suunnitteli yritystoiminnan aloittamista, kääntyivät he Uusyrityskeskus Startian puoleen. Myös Startian tarjoaman liiketoimintasuunnitelmatyökalu Lissun Smith koki erittäin hyödylliseksi.

– Yritysneuvoja Olav Nylund oli meille suureksi avuksi. Hänen kanssaan pystyi pallottelemaan ideoita, ja hän sai meidät ajattelemaan monia tekijöitä. Jos meillä oli jotain kysyttävää, hän oli aina tavoitettavissa ja valmiina auttamaan.

Nylundin mielestä on hienoa, että yritys valitsi juuri torin sijainnikseen.

– Yritys on halunnut tuoda jotain uutta Vaasan torille, mikä on todella positiivista. Näin keskeisestä sijainnista on hyvä aloittaa, jos vaikka toimintaa haluaisi kehittää ja laajentaa – Bad Bunilla kuitenkin on kaikki mahdollisuudet myös laajentumiseen. Toivotan heille paljon onnea jatkoon, Nylund iloitsee.

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle