Sugar Daddies CO:n luomuhunaja valloittaa markkinoita

02.09.2019

Sugardaddies 13Juho, Ville, Jussi ja Eero ovat vakavissaan panostaessaan yritykseensä. Tavoitteet ovat selvät – suomalainen hunaja viedään maailmanmarkkinoille hyvän tuotteen, tarinan ja markkinoinnin sekä oikeiden yhteistyökumppaneiden avulla.

Lisää menestystarinoita Isostakyröstä

Puhdasta suomalaista luontoa purkissa – näin kuvailee Sugar Daddies CO ekologista hunajaansa, joka vain vuoden mittaisen start up -vaiheen jälkeen on jo lähes 400 kaupan hyllyillä kautta maan. Mutta tämä on vasta alkua. Tavoitteet ovat sekä selkeät että korkealla – nämä neljä kollegaa tähtäävät kansainvälisille markkinoille ja onnistuakseen siinä, ovat jo käynnistäneet yhteistyön eri toimijoiden kanssa.

Ei sekoitettua, ei siivilöityä eikä kuumennettua. Luomuhunajaa suoraan raa'an kauniista metsästä tai Kyrönmaan kukkaniityiltä – lisäksi vielä hienosti pakattuna. Lisää tähän yhtälöön tavoitteellisuus, ammattitaito, tarinat sekä panostaminen niin yhteistyöhön kuin verkostojen rakentamiseenkin, niin edessämme on mahdollisesti jälleen yksi isokyröläinen menestystarina

Sugardaddies 6– Kaikki ei alkanut kuitenkaan hunajasta vaan surffivahasta, jonka tarve nousi esiin erään kylmän keväisen surffisession aikana vuonna 2017, Eero Lähdesmäki, yksi yrityksen osakkaista kertoo.

Neljä ystävää löi päänsä yhteen, ja kun kesän 2017 aikana oli kokeiltu mehiläistarhausta pienemmässä mittakaavassa ja tavoitteena oli saada aikaan mehiläisvahatuotteita ja hunajaa, perustettiin Sugar Daddies CO vuoden 2017 lopussa. Seuraavana vuonna tehtiin suuria panostuksia sekä mehiläispesiin että itse tuotantolinjastoon. Samanaikaisesti VASEK tuli kuvioihin mukaan.

– Monipuolinen osaaminen, rohkeus ja uskallus tehdä asioita eri tavalla sekä onnistuneet markkinointipanostukset ovat tuottaneet tulosta, ja olenkin vakuuttunut siitä, että tulemme näkemään, kuinka yritys kehittyy vielä entisestään, toteaa yritysneuvoja Antti Alasaari, joka on avustanut yritystä muun muassa tukihakemusprosesseissa.

Kokoaikaisesti yrityksessä työskentelevä Lähdesmäki on se, joka on hankkinut tarvittavaa osaamista ja suorittanut mehiläistarhaajan ammattitutkinnon. Yrityksen muut osakkaat Ville Rinta sekä Jussi Peltoniemi ovat maanviljelijöitä, kun taas Helsingissä asuva Juho Wiberg työskentelee markkinoinnin ja suunnittelun parissa.

Nykyään Sugar Daddies CO:lla on noin 200 mehiläispesää sijoiteltuina neljälle eri alueelle Kyrönmaalla, jolloin saadaan myös erilaisia hunajalaatuja.

– Jokaisella purkilla on oma makunsa, koostumuksensa ja värinsä – riippuen vuodenajasta ja paikasta, Eero kertoo. Jokainen purkki voidaan siksi jäljittää tuotantopaikalleen. Sellaisella ei kovinkaan moni hunajantuottaja voi ylpeillä, hän lisää.

Sugardaddies 11Tänä vuonna yritys tuottaa myyntiin noin 20 000 purkkia hunajaa, ja tavoitteena on kasvattaa lukua ensi vuonna.

Tänä vuonna yritys tuottaa noin kymmenen tuhatta kiloa luomuhunajaa, jota myydään nykyään K-kaupoissa kautta maan. Tavoitteena on lisätä jälleenmyyjien verkostoa, rakentaa omaa verkkokauppaa, jossa on uusia hunajaan liittyviä tuotteita, mutta myös viedä tuotteita kansainvälisille markkinoille.

Ensimmäiset askeleet tästä prosessista on jo otettu, ja Sugar Daddies CO on käynnistänyt yhteistyön useamman eri toimijan kanssa päästäkseen tavoitteeseensa. Kalenteriin on merkitty useita kansainvälisiä messuja, ja seuraavana vuorossa on Berliini yhdessä naapuriyritys Kyrö Distillery Companyn kanssa, joka on yksi yhteistyökumppaneista.

– Hunajaa voidaan käyttää sekä juomasekoituksissa että alkoholintuotannossa, Eero selittää.

Sugardaddies 2Eero Lähdesmäki on yksi neljästä Sugar Daddies CO:n osakkaista. Yritys on vuodesta 2018 lähtien tuottanut luomuhunajaa Isossakyrössä. Hunajaa saa erimakuisina ja eri muodoissa, riippuen siitä, missä ympäristössä pesät sijaitsevat. Kesäinen kukkaniitty esimerkiksi antaa täysin erilaisen maun hunajaan kuin suon läheisyys.

Samalla kun strateginen kehitystyö etenee jatkuvasti, on toiminnan pohjana Äiti Maan, luonnon ja mehiläisten kunnioittaminen.

”Uskomme, että kunnioittamalla ja rakastamalla luontoa, voivat myös tulevat sukupolvet nauttia kukkivista niityistä ja makeista marjoista”, kirjoitetaan Sugar Daddies CO:n kotisivuilla.

 

Teksti: Anna Sand/bySand
Suomennos: VASEK

Kuvat: Anna Sand ja Ville-Veikko Väisänen

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle