Dermoshopille valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2021

25.09.2021

Backlund Markko

Menestyvä verkkokauppa tai tunnettu kuluttajabrändi on saavutus, josta moni suomalaisyritys voi vain unelmoida. Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteisiin erikoistunut Dermoshop on onnistunut toteuttamaan molemmat. 

Dermoshop on yksi Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon voittajista. Yrittäjäpalkinnon juuret ulottuvat 1960-luvulle asti, jolloin Fennian sen aikaisessa johtoryhmässä esitettiin palkintoajatusta Suomen Yrittäjille. Nykyään palkintojen valintaraadin muodostavat Fennian ja Suomen Yrittäjien lisäksi Suomalaisen Työn Liitto ja Yksityisyrittäjäin Säätiö.

– Otamme tämän palkinnon tosi iloisina ja kiitollisina vastaan. Tämä on koko Dermo-jengin ansiota, Dermoshopin toimitusjohtaja Suvi Markko iloitsee.

Dermoshop investoi keskellä koronaa uuteen saippuatehtaaseen, joka sijaitsee niin ikään Korsnäsissä. Tehdas on osa yrityksen vastuullisuusohjelmaa, jonka tavoitteena on pitää tuotteiden matka valmistuksesta asiakkaalle asti mahdollisimman lyhyenä.

Verkkokaupan uranuurtaja

BacklundEnsimmäinen Dermoshopin verkkokauppa lanseerattiin jo 25 vuotta sitten. Tuolloin harvalla yrityksellä oli edes omia verkkosivuja.

– Samassa rakennuksessa oli nuori kaveri, joka oli innostunut internetistä. Hän kehotti avaamaan verkkokaupan. Emme tehneet asiasta mitään sen kummempaa tutkimusta, vaan rohkean päätöksen toteuttaa idea, muistelee Dermoshopin perustaja ja pääomistaja Henry Backlund.

Alussa verkkokauppa ei ollut mikään menestystarina. Katalogit ja puhelinmyynti olivat tehokkaimmat myyntikanavat, mutta strateginen päätös verkkokaupan eduksi syntyi vain viisi vuotta lanseerauksen jälkeen.

Uusia ideoita jatkuvalla syötöllä

Suvi MarkkoDermosil-brändi on vahva, ja verkkokaupan valikoimista löytyy nykyään yli 400 eri tuotetta. Suomen lisäksi Dermoshopilla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä.

Dermoshopin pääkonttori sijaitsee upealla paikalla Unescon maailmanperintöalueella Pohjanmaan Korsnäsissä. Markko uskoo, että sijainti ja maisemat ovat yksi selittävä tekijä uusille, kasvua ruokkiville ideoille. Lisäksi yrityksessä on rohkea kokeilemisen kulttuuri.

– Ideat ovat kasvavan yrityksen selkäranka ja niitä tarvitaan kuluttajabisneksessä. Lanseeraamme vuosittain yli 100 uutta tuotetta. Kasvu tarkoittaa uudistusta, ja silloin pitää astua rohkeasti epämukavuusalueelle. Juuri se askel on tosi hauska, Markko sanoo.

 

Dermoshop Oy

  • Perustettu: 1983
  • Perustaja: Henry Backlund
  • Toimitusjohtaja: Suvi Markko
  • Kotipaikka: Korsnäs
  • Työntekijöitä: Noin 90
  • Liikevaihto: 25,5 miljoonaa euroa
  • Liiketulos: 2,6 miljoonaa euroa.

 

Kuvat: Numi Nummelin

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle