Blogi ja stailausyritys työllistävät nuorta yrittäjää

17.05.2018

IMG 4785 Sandra 600px

Yrittäjä Sandra Holmängillä on blogi SandraEmilia-toiminimellä, ja lisäksi hän on yksi Voga Styling -yrityksen perustajista.

Kun blogilla on paljon lukijoita, se on yrityksille potentiaalinen paikka markkinointiin. Usein yritykset maksavat bloggaajille tuotteidensa tai palveluidensa mainonnasta. Bloggaaja voi esimerkiksi kirjoittaa blogipostauksen, jossa hän testaa yrityksen palveluita tai tuotteita. Blogit ovatkin tehokas tapa tavoittaa tietystä aihepiiristä kiinnostuneita kuluttajia.

Oman yrityksen perustaminen voi tulla ajankohtaiseksi, jos bloggaaja alkaa saada blogistaan mainostuloja. Suosittua SandraEmilia-blogia kirjoittava Sandra Holmäng perusti oman toiminimen bloginsa vuoksi, jotta siitä saataviin tuloihin liittyvä laskutus ja verotus tulisi hoidettua kunnolla alusta asti.

SandraEmilia-blogi käsittelee muun muassa muotia, kauneudenhoitoa sekä hyvinvointia, liikuntaa ja ruoanlaittoa. Blogilla on kuukaudessa noin 5 000 lukijaa. Lukijoita on sekä Suomessa että ulkomailla, esimerkiksi Ruotsissa.

– Tiesin jo alussa, että jos panostan blogiin, se edistää tulevaisuuden suunnitelmiani, estenomiksi opiskellut Holmäng kertoo.

Holmäng valikoi yritykset mainosyhteistyöhön tarkkaan.

– Tuotteen tai palvelun on oltava hyvä, ja sen on sovittava yhteen blogini arvomaailman kanssa, Holmäng sanoo.

Blogiyrittäjiä on käynyt myös Startian asiakkaana. Suurin haaste erityisesti blogin alkuvaiheessa on lukijoiden saaminen.

– Jotta blogi saa lukijoita, sisällön on oltava laadukasta ja kiinnostavaa. Blogia pitää myös päivittää aktiivisesti, Startian johtaja Tommi Virkama huomauttaa.

Hyödyllisiä neuvoja Startiasta

Holmängillä on monta rautaa tulessa, sillä blogin lisäksi hän on yksi Voga Styling -yrityksen perustajista. Voga Styling tarjoaa muun muassa meikkauskoulutusta tai apua vaatekaapin järjestelyyn. Suosituin palvelu on kuitenkin stylistin kanssa shoppailu.

Apua yrittäjyyteen Holmäng on saanut Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startiasta. Holmäng, Heidi Lithén ja Robert Bamm varasivat tapaamisajan Startiasta, kun kolmikko oli päättänyt yhteisen yrityksen perustamisesta.

– Tommi Virkama antoi paljon hyviä neuvoja. Hän esitti ideoita ja kysymyksiä liiketoiminnan kehittämisestä. Oli hyödyllistä tehdä liiketoimintasuunnitelma, jossa käytiin läpi muun muassa yrityksemme kohderyhmä ja tavoitteet, Holmäng sanoo.

IMG 4790 sandra peili 600pxVoga Stylingin asiakkaat saavat esimerkiksi meikkauskoulutusta tai apua vaatekaapin järjestelyyn. Suosituin palvelu on kuitenkin stylistin kanssa shoppailu.

Yritysideasta yrityksen perustamiseen ei mennyt kuin muutama kuukausi. Vaikka yritys oli perustettu, Holmäng, Bomm ja Lithén odottivat muutaman kuukauden ennen toiminnan aloittamista toden teolla, koska he halusivat esimerkiksi viimeistellä yrityksen nettisivut.

Asiakkaita tuli jo ensimmäisenä päivänä.
– Pääkohderyhmämme ovat keski-ikäiset naiset, mutta asiakkaina on kaikenikäisiä aina teineistä eläkeläisiin, Holmäng kertoo.

Yritysyhteistyö alkuun oman aktiivisuuden ansiosta

Holmäng saa tuloja sekä blogistaan että Voga Styling -yrityksestä. Niiden lisäksi hän tekee pari vuoroa viikossa vaatekaupassa.

– Haaveeni on saada enemmän lukijoita blogille ja tehdä blogiyhteistyötä useampien yritysten kanssa. Toivon, että tulevaisuudessa pystyn elättämään itseni pelkästään blogin ja Voga Stylingin avulla, hän kertoo.

Blogin perustamisesta haaveilevien kannattaa muistaa, että bloggaaminen on kovaa työtä. Yritysyhteistyö ei ala automaattisesti, vaan bloggaajan pitää olla itse aktiivinen.

– Yrittäjän pitää olla rohkea ja kiinnostunut alastaan, vaikka alku voi olla hankalaa, Holmäng sanoo.

Teksti ja kuvat: VASEK



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle