Berny’s-ravintolan yrittäjät iloisia hyvästä kesästä raskaan kevään jälkeen

02.09.2020

Tommy Pellas och Patricia NedergårdTommy Pellas ja Patricia Nedergård ryhtyivät Berny’s-ravintolan yrittäjiksi keväällä 2017. Omistajanvaihdosprosessissa he saivat apua VASEKilta ja ovat kevään koettelemuksista huolimatta kiitollisia saamastaan kannustuksesta ja siitä, että uskalsivat ryhtyä yrittäjiksi. – On erittäin hienoa, että Startiasta ja VASEKilta voi saada niin arvokasta neuvonta-apua maksutta. Pienyritysten määrä seudulla olisi ilman heitä varmasti paljon pienempi, yrittäjäpariskunta uskoo.

Puoli vuotta on kulunut siitä, kun koronapandemia iski Suomeen ja koko maa eristäytyi. Lukuisat yrittäjät joutuivat hetkessä sulkemaan toimintansa. Heidän mukanaan myös Tommy Pellas ja Patricia Nedergård, jotka kolme vuotta sitten ryhtyivät yrittäjiksi ravintola Berny’ssä Raippaluodon sillan kupeessa.

Pellaksen ja Nedergårdin edessä oli yhtäkkiä tilanne, jota kumpikaan ei ollut osannut odottaa.

– Me emme ehtineet valmistautua emmekä osanneet ikinä edes ajatella, että näin voisi käydä, he toteavat jälkikäteen.

Ravintola oli suljettuna noin kahden kuukauden ajan. Suurin osa henkilökunnasta lomautettiin ja kuudesta kokopäiväisestä työntekijästä voitiin tarjota työtä vain kolmelle.

– Aloitimme take away -palvelun ja annosten kotiinkuljetuksen ja olimme siten itse myös töissä koko ajan, seitsemän päivää viikossa. Vuokranantaja tuli myös heti vastaan ja antoi vuokranalennusta, mistä olemme erittäin kiitollisia, Nedergård kertoo.

Bernys 5Kun ravintola oli keväällä suljettuna kahden kuukauden ajan, Berny’s tarjosi take away –annoksia sekä pizzojen, lounaiden ja muiden annosten kotiinkuljetusta. Patrica Nedergård on kiitollinen, että heidän tärkein sesonkinsa eli kesä meni hyvin ja että asiakkaat ovat taas uskaltaneet lähteä ulos syömään.

Mutta tavallisesti tärkeää kevätsesonkia he eivät voi kuitenkaan kuvailla muuta kuin hirvittäväksi.

– Kevääseen osuu monta meidän alallemme tärkeää juhlaa – pääsiäinen, vappu ja äitienpäivä. Lisäksi meille oli tulossa maaliskuussa isoja ryhmiä ja tapahtumia, jotka peruttiin, Pellas jatkaa.

Kun toiminta kesäkuun alussa vihdoin pystyi palautumaan normaaliksi, ei kestänyt kovinkaan kauaa, kunnes asiakkaat löysivät takaisin ravintolaan.

– Kesä on mennyt hyvin. Meillä on ollut paljon kotimaisia matkailijoita, vaikkakin pienemmissä ryhmissä. Suuret bussilastilliset ovat pitkälti jääneet pois, mutta heinä- ja myös elokuusta tuli parempia kuin uskalsimme toivoa. Olemme iloisia, että toimintamme on voinut jatkua normaalisti kesäsesongin ajan.

Yrittäjäpari on pyörittänyt ravintolaa saman konseptin mukaisesti kuin aikaisempinakin kesinä, mutta pienemmille ryhmille.

– Saunaosasto tapaa usein olla varattuna, mutta näin ei ole nyt. Yritykset loistavat poissaolollaan, ja meillä on ollut siellä lähinnä pienempiä yksityistilaisuuksia, Pellas toteaa.

Tällä hetkellä tilanne tuntuu taas erittäin epävarmalta, ja heidän onkin vaikeaa suunnitella syksyä ja joulusesonkia niin konkreettisesti kuin haluaisivat.

– Tavallisesti meillä olisi jo tähän aikaan vuodesta monia varauksia joulupöytään, mutta ei tänä vuonna. Yritykset pidättelevät henkeään, Pellas uskoo.

– Ei ole kyse ainoastaan laeista ja suosituksista, vaan myös siitä kuinka ihmiset uskaltavat ja haluavat tulla, Nedergård jatkaa. Olemme nähneet paljon vaivaa sopeuttaaksemme omia systeemejämme ravintolasalissa, jotta asiakkaiden turvallisuus taataan, hän lisää.

– Teimme suuret investoinnit viime vuonna, joten pandemia ei olisi voinut kannaltamme iskeä huonompaan aikaan. Toivomme todella, ettei kevään tilanne toistu nyt syksyllä.

Startian johtaja Tommi Virkama oli mukana yrityskauppaprosessissa kolme vuotta sitten, kun Nedergård ja Pellas ostivat ravintolan ja ryhtyivät yrittäjiksi. Hän toteaa:

– Pandemia on vaikuttanut moneen elinkeinoon, mutta yksi kovimman iskun saaneista on ravintola-ala, jonka oli pakko sulkea toimintansa ja johon on sen jälkeen kohdistunut muitakin toimintaan vaikuttavia rajoituksia. Yritykset ja yrittäjät ovat joutuneet tiukkaan tilanteeseen, johon he eivät ole voineet itse vaikuttaa.

– Berny´s on hyvä esimerkki yrityksestä, joka ei ole kuitenkaan halvaantunut, vaan on sopeutunut ja kehittänyt toimintaansa selvitäkseen vaikeasta ajasta, Virkama lisää.

Bernys 6Kovimman sesongin aikana Berny’s työllistää noin 30 henkilöä. Kuudesta kokoaikaisesta työntekijästä puolet jouduttiin lomauttamaan kevällä, kun ravintola oli suljettuna, mutta yrittäjät itse työskentelivät seitsemän päivää viikossa koko tämän ajan.

 

Teksti ja kuvat: Anna Sand / bySand
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle