Yritysneuvoja vinkkaa: mitä lupia tarvitaan alkoholi- ja tupakkatuotteiden myymiseen?

23.07.2019

vinkkivitonen luvat 640px

  • Anniskelulupa on myyntipaikkakohtainen. Lupa tarvitaan aina alkoholijuomien myyntiä varten, ja se on siis haettava jokaiselle toimipaikalle erikseen.
  • Anniskeluluvan hakijan on täytettävä tietyt ehdot. Hakijalla on oltava y-tunnus ja yrityksen pitää olla rekisteröity verohallinnon arvonlisä-, ennakkoperintä- ja työnantajarekistereihin. Hakijan on oltava myös täysi-ikäinen ja taloudelliset ja ammatilliset edellytykset on oltava kunnossa. Pitää olla myös luotettava ja tätä luotettavuutta arvioitaessa huomioidaan rikostuomiot, päihderikkomukset, verojen laiminlyönnit, konkurssit ja muutoinkin hakijan kykyä vastata veloista.
  • Anniskelulupaa haetaan aluehallintovirastosta. Lupa myönnetään toistaiseksi tai määräajaksi. Anniskelupaikan eli kahvilan tai ravintolan vastaavalla hoitajalla tai sijaisella tulee olla anniskelupassi ja riittävä ravitsemusalan koulutus tai työn kautta saatu ammattitaito. Alle 18-vuotias ei saa tarjoilla alkoholia, mikäli hänellä ei ole riittävää ammattikoulutusta esimerkiksi ammattioppilaitoksesta tai oppisopimuksen kautta. Varaudu siihen, että luvan saanti saattaa kestää kuukausia.
  • Tupakkatuotteiden vähittäismyynti edellyttää myös myyntipaikkakohtaista vähittäismyyntilupaa. Lupaa haetaan myyntipaikan sijaintikunnalta, ja se on edellytys tupakkatuotteiden hankkimiseksi tukusta jälleenmyyntiin. Kuluja tulee jatkossa myös tarkastusmaksujen muodossa.
  • Lupien saamisessa voi kestää. Monenlaisia selvityksiä ja liitteitä tarvitaan. Kannattaa olla ajoissa asialla, jos mielii aloittaa ravintolatoimintaa ja heti myydä myös alkoholijuomia.
  • Lisävinkkinä: ravintolatoiminta edellyttää myös muunlaisesta byrokratiasta huolehtimista. Rakennusvalvonnan pitää hyväksyä tila tähän tarkoitukseen, terveysviranomaisten pitää hyväksyä tila elintarvikehuoneistoksi, palotarkastus on tehtävä ja ulkotarjoilualueesta eli terassista pitää tehdä ilmoitus poliisille. Lisäksi hygieniapassi on oltava voimassa kaikilla elintarvikkeita käsittelevillä työntekijöillä.

Tarvitsetko neuvoa lupa-asioiden kanssa? Varaa aika maksuttomaan yritysneuvontaan netistä tai puhelimitse numerosta 06 317 76 00. Yritysneuvojamme tukevat yrittäjiä kaikissa yrityksen elinkaaren vaiheissa, aina luottamuksellisesti ja maksutta!

 

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

61 yritystä myynnissä – alkaisiko sinun yrittäjäurasi valmiin yrityksen kanssa?

17.02.2020 | Uutiset
Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startiassa käy vuosittain yli 500 asiakasta, jotka suunnittelevat oman yrityksen perustamista. VASEKin omistajanvaihdosneuvonnassa autettiin viime vuonna 107 eri yritystä yrityskaupan eli yrityksen myymisen kanssa. Tällä hetkellä omistajanvaihdosasiantuntijoilla on listoillaan 61 yritystä, jotka etsivät uutta omistajaa.
Lue lisää

Hankkeet ja kaikki muut turhuudet

14.02.2020 | Uutiset
Välillä sekä minä että muut kehittämishankkeiden parissa työskentelevät saamme kuulla kommentteja hankkeiden tyhjänpäiväisyydestä tai siitä, miten rahaa laitetaan turhuuteen erilaisissa projekteissa. Ja usein kritisoija on se, joka ei – kutsuista huolimatta – koskaan osallistu hankkeen rahoituksella järjestettyihin maksuttomiin tapaamisiin, koulutuksiin, seminaareihin tai muuhun toimintaan, joka on suunniteltu juuri hänen toimialansa yrittäjiä varten.
Lue lisää

Kevytyrittäjyyden suosio näkyi myös uusyrityskeskuksissa

14.02.2020 | Uutiset
Uusyrityskeskukset palvelivat vuonna 2019 noin 14 000 yrittäjyyttä pohtivaa. Aiempien vuosien tapaan puolet heistä päätti perustaa yrityksen. Niin vastakunnallisesti kuin Vaasan seudullakin erottui erityisesti kaksi ilmiötä: kevytyrittäjyyden suosio sekä maahanmuuttajien yrittäjyysinto.
Lue lisää

Ilmastoasiat entistä vahvemmin esillä EnergyWeekillä

12.02.2020 | Uutiset
Vaasa EnergyWeekin järjestelyt ovat kiivaimmassa vaiheessa, sillä maaliskuun 16.–19. päivä Vaasan kaupungintalolla järjestettävän energia-alan huipputapahtuman rekisteröityminen on auennut vuoden alussa, ja paikalle odotetaan yli 4 600 osallistujaa.
Lue lisää

Asiakirjat, joita ei ehkä tarvitse, mutta jotka on hyvä olla olemassa

12.02.2020 | Uutiset
”Näitä pitää tarkastella kokonaisuutena” ja ”Inventaario omasta tilanteesta on hyvä tehdä” olivat toistuvia muistutuksia VASEKin, Startian ja Vaasan Yrittäjien sekä Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien järjestämässä infoillassa 11.2. jossa pureuduttiin sekä yrittäjän oman elämän tärkeisiin asiakirjoihin että yrittäjän edessä piileviin lainopillisiin sudenkuoppiin.
Lue lisää

Meri, energia, intohimo – täydellinen muisto yhteistyökumppanille

07.02.2020 | Uutiset
Mitä antaa yritysvieraalle tai yhteistyökumppanille lahjaksi? Lahja ei voi olla mitään juotavaa tai muuten lentokoneessa vaikeasti kuljetettavaa. Lahjan olisi oltava jotain, joka olisi vaasalaista ja paikallista, mutta kuitenkin ihan kaikille sopivaa. Lahja ei saisi mennä vanhaksi varastossa, sillä niitä pitää olla tietysti aina saatavilla, yllätysvieraillekin.
Lue lisää

Comtec investoi uuteen konekantaan

04.02.2020 | Uutiset
Yrityksen konekannan kehittäminen ja päivittäminen vaatii monella alalla suuria investointeja. Yrittäjä Kaj Wik, joka omistaa muun muassa Comtec SMD Technique Oy Ab:n oli viime vuonna investointiprosessin edessä ja kääntyi VASEKin puoleen saadakseen apua, kun oli aika täyttää investointitukihakemukset.
Lue lisää

Varaudu kaikkeen, laita asiakirjat kuntoon

27.01.2020 | Uutiset
Äkillinen sairaskohtaus, avioero, reklamaatiokiista asiakkaan kanssa, sukset ristissä yhtiökumppanin kanssa. Ikäviä tilanteita kaikki, eikä ikäviä tilanteita aina voi täysin välttää. Mutta niihin voi ja ehdottomasti kannattaa varautua parhaalla mahdollisella tavalla. Asiantuntijan avulla.
Lue lisää