Vaasan seudun henkilöliikenne vähähiilisemmäksi – analyysista eväitä keskusteluun

09.10.2019

ilmasto ja liikenne 1920x1358

Vaasan seudulla tehdään töitä vähähiilisen liikkumisen eteen. MoveIT – Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030 -hankkeessa on tavoitteena laatia toimintasuunnitelma vähähiilisten liikkumispalveluiden edistämiseksi seudullamme. Toimintasuunnitelman valmistelun taustaksi julkaistiin nykytila-analyysi Vaasan seudun liikennetavoitteista.

– Kokosimme pohja-aineistoja laajasti eri hallinnonaloilta: mitkä paikalliset ja alueelliset raportit ovat tärkeitä tässä teemassa ja mitkä valtakunnalliset selvitykset liittyvät aiheeseen? Entä miten liikenteestä viestitään asukkaille? Analyysin toivotaan toimivan keskustelun herättäjänä ja toisaalta jatkajana, kertoo nykytila-analyysin laatinut projektiasiantuntija Heli Siirilä Vaasan yliopiston Levón-instituutista.

Eri viranomaiset ottavat eri tavoin kantaa liikkumisen vähähiilisyyteen. Liikenteen hallinnollista ohjausta levittäytyy monelle muullekin viranomaiselle kuin liikenne- ja viestintäministeriölle. Maakunta-, seutu- ja kuntatasoilla toimii useita eri viranomaisia sekä niiden muodostamia yhteistyörakenteita, joissa sivutaan jollakin tavalla julkista ja yksityistä liikennettä.

– Analyysi auttaa hahmottamaan, miten paljon esimerkiksi yhteiskunnallisia kuljetuksia on olemassa sekä kuinka aluekehitysviranomaiset käsittelevät liikenneteemaa. Liikenne ujuttautuu moneen paikkaan, Siirilä kuvailee.

digitalisuus ja liikenne1920x1920

– Seudun kunnat tekevät aiheen kehittämistoimia resurssiensa mukaan. Useat kunnat tekevät enemmän työtä kuin dokumenteista lopulta selviää, toteaa MoveIT-hankkeen projektipäällikkö Anna Måtts-Fransén Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKista.

– Yhteiskuntamme on melko autokeskeinen, autoriippuvuus on suurta. Miten Vaasan seutu pystyisi ottamaan vastaan sen, jos vähähiilisyyssyistä autoiluun liittyviä veroja, maksuja ja tukia muutettaisiin, ja autoilusta tulisikin nykyistä paljon kalliimpaa? Siirilä pohtii.

Liikennetavoitteiden nykytila-analyysi toimii nyt pohjana toimintasuunnitelmalle, joka kehitetään yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Analyysissä käytetään case-esimerkkeinä Turkua, Lahtea ja Uumajaa, joissa vähähiilistä liikkumista on pohdittu ja kokeiltu muun muassa liikkuminen palveluna -mallia (Mobility as a Service, MaaS) hyödyntämällä.

– Mitä jos liikkumisen kokonaismäärä saataisiin pienemmäksi ja kestävämmäksi? Tätä työtä tehdään nyt vähän kaikkialla, ja meidänkin pitää. Jo vuonna 2035 meidän pitäisi liikkua hiilineutraalisti, ja siihen ei ole enää pitkä aika! Måtts-Fransén painottaa.

Hankkeen kohderyhmään kuuluvat seutukunnan viranomaisten ja luottamushenkilöiden lisäksi alueen asukkaat ja yritykset, eli kaikki ne, jotka liikkuvat arjessaan ja tarvitsevat kuljetuspalveluita. Hankkeen rahoittajia ovat Pohjanmaan liitto EAKR-rahoituksella sekä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Vaasan kaupunki ja Mustasaaren kunta. Hankkeen toteuttaja on Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK yhdessä Vaasan yliopiston kanssa.

Nykytila-analyysi julkaistaan Vaasan yliopiston Levón-instituutin julkaisusarjassa. Lataukset osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-884-9.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Sukupolvenvaihdoksen toteuttamistapa vaikuttaa verotukseen

02.12.2020 | Uutiset
Valmisteltu omistajanvaihdos -webinaarin kolmannessa ja viimeisessä osassa keskityttiin omistajan- ja sukupolvenvaihdosten ehkä kaikkein vaikeimpaan osa-alueeseen eli verotukseen. KPMG:n asiantuntija Kaj Grüssner esitteli eri malleja, miten sukupolvenvaihdos voidaan toteuttaa sekä miten valinnat vaikuttavat verotukseen.
Lue lisää

Lisää käytännönläheisyyttä kiertotalouden kehittämiseen

02.12.2020 | Uutiset
Pohjanmaa kuuluu Suomen kiertotalouden pioneereihin. Nyt maakunnassa laaditaan käytännönläheistä tiekarttaa kiertotalouden kehittämiseksi.
Lue lisää

FysioX -yrittäjiä yhdistävät yhteiset arvot ja visiot – Konkreettinen asiakaspolku menestyskonseptin

01.12.2020 | Uutiset
Yhteiset arvot ja halu luoda itse oma unelmatyöpaikkansa toivat yhteen yrittäjäkollegat Sannamari Ulvisen ja Satu Latvalan kolme vuotta sitten. He olivat työskennelleet fysioterapeutteina ja ryhmäliikunnanohjaajina samassa työpaikassa usean vuoden ajan, ja kun uudelleenjärjestelyt tulivat siellä ajankohtaisiksi, oli aika kypsä oman yrityksen perustamiselle.
Lue lisää

Prestige Car Centeristä valtakunnallinen Vuoden Uusyrittäjä 2020

25.11.2020 | Uutiset
Suomen Uusyrityskeskukset ry:n (SUK) valtakunnalliseksi Vuoden Uusyrittäjäksi 2020 on valittu autoliike Prestige Car Center Oy:n vaasalaisyrittäjä Rasmus Lönnqvist. Kunniamaininnat annettiin Savonlinnassa toimivan Laitaatsillan Telakka Oy:n ja Hämeenlinnan kupeessa, Hattulassa, toimivan Taikakeppari Oy:n yrittäjille.
Lue lisää

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

25.11.2020 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

Verkkotapahtumille parempaa näkyvyyttä maksuttomien tapahtumakalenterien kautta

19.11.2020 | Uutiset
Koronapandemia on pakottanut monet tapahtumanjärjestäjät ajattelemaan asioita uusiksi. Fyysisten tapahtumien sijaan yhä suurempi osa tapahtumista järjestetään digitaalisesti verkossa. Useimmat meistä viettävät yhä enemmän aikaa kotona. Tarvitaan myös tapahtumia, joihin voi osallistua altistamatta itseään suurille ihmismassoille.
Lue lisää

Yritysneuvojalta kysyttyä: Kannattaako yritykselle ostaa auto vai käyttää omaa autoa?

19.11.2020 | Uutiset
Kun yrittäjä on aloittanut toimintansa, alkaa auton mittariin kertyä kilometrejä: noudetaan tavaraa, ajetaan asiakkaan luo, lähdetään koulutukseen. Kannattaako yrittäjän tehdä nämä matkat omalla autolla vai kannattaako yritykselle ostaa oma auto?
Lue lisää

Yrityksen hinta on aina ostajan ja myyjän välinen sopimus

17.11.2020 | Uutiset
Valmisteltu omistajanvaihdos -webinaarisarjan toisessa osassa keskityttiin yrityksen arvonmääritykseen. Noogan asiantuntijat Monika Ahlskog ja Ville Hautala muistuttivat, ettei ole olemassa kahta samanlaista yritystä tai ostajaa, joten ei myöskään ole kahta samanlaista omistajanvaihdosprosessia.
Lue lisää