Vaasan seudun bränditarina on nyt yksissä kansissa

03.11.2021

IMG 1800 rajattuTilaisuuden inspiraatiopuheenvuoron piti Henri "Henkka" Hyppönen.

Muualla asuvien mielikuvat Vaasan seudusta eivät aina kaikilta osin vastaa todellisuutta. Muutama vuosi sitten tehdyn kyselyn mukaan vain yksi kymmenestä suomalaisesta tuntee Vaasan hyvin. Tietenkin haluaisimme, että luvut näyttäisivät joltain ihan muulta. Ja siihen olemmekin jo muutaman vuoden ajan yhä enemmän panostaneet seudun viestinnässä. Se, että viestimme on kaikilla samanlainen ja näytämme yhteneväiseltä ulospäin, edistää tunnettuutta.  

VASEK on yhdessä Vaasan kaupungin ja Visit Vaasan kanssa rakentanut yhteistä tarinaa ja yhteisiä viestejä, jotka julkaistiin perjantaina 29.10. järjestetyssä tilaisuudessa. Vaasan tarina -brändikäsikirja antaa ”kättä pidempää” kaikille, jotka haluavat kertoa Vaasan seudusta vieraille, yhteistyökumppaneille tai ihan vaan seudusta tietoa janoaville.

IMG 1721 rajattuKaupunginjohtaja Tomas Häyry oli tilaisuuden kunniaksi laittanut Strömsö-villapaitansa päälle.

Tilaisuudessa Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry kertoi, että hajuton ja mauton paikka ei kiinnosta ketään, eikä meillä ole varaa olla hajuttomia tai mauttomia, koska kaikki seudut ja kaupungit kilpailevat asukkaista, osaavasta työvoimasta ja investoinneista. Meidän on herätettävä tunteita ja mieluiten positiivisia tunteita.

IMG 1747 rajattuVASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus esitteli brändityön taustoja.

Vaasan tarina -brändikäsikirjasta selviää muun muassa se, minkälaisen mielikuvan haluamme maailmalle antaa – perustuen tietenkin oikeisiin faktoihin. Brändin rakentumisen kulmakiviä on nimenomaan se, että kaikki perustuu olemassa oleviin tosiasioihin eikä mielikuvaa pyritä luomaan epämääräisen hötön varaan. Meillä täällä on onneksi perusta kunnossa: Pohjolan energiapääkaupungin asukkaat pelastavat joka päivä maailmaa luomalla ympäristöystävällisiä ja innovatiivisia ratkaisuja. Vaasan seudulla nähdään enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia ja moninaisuus on rikkaus.

Kirjasta kannattaa ainakin bongata ja tallentaa omaan muistilokeroonsa 13 lausahdusta, joita voi sopivan tilaisuuden tullen viljellä. Esimerkiksi se, että Vaasan seudulla puhutaan lähes sataa kieltä, herättää takuulla ihmetystä.

IMG 1805 rajattuHenkka Hyppönen muistutti viestin toistamisesta eli "jännittävästi jankuttamisesta".

Tunnettu tv-persoona ja luova johtaja Henri ”Henkka” Hyppönen ravisteli omassa puheenvuorossaan kuulijoiden ajatuksia sekä nauruhermoja. Viestinnän kulmakiviä on toisto, toisto, toisto ja vielä kerran toisto.

”Kun teitä todella kypsyttää tämä sama viesti ja tarina, ja kun se suorastaan oksettaa, silloin olette päässeet vasta hyvään alkuun. Kun energiapääkaupunki ja onnellisuus ovat karmeinta mitä tiedätte, ehkä silloin seudun tunnettuus on noussut muutamalla prosentilla.”

Tärkeintä on, että tunnemme suurta ylpeyttä kaikesta siitä hienosta, mitä meillä täällä Vaasan seudulla on. Brändikirjan avulla saa faktapohjaa puheelleen ja ehkä myös rohkeutta kertoa tästä kaikesta. Tavoitteenammehan on, että Vaasan seutu on paikka, jonne halutaan muuttaa asumaan, tekemään töitä ja elämään onnellista elämää.

Mari Kattelus
markkinointipäällikkö

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää