Tarkkana yrityshakemistojen kanssa – Tiedä mihin sitoudut

20.10.2020

pexels picjumbocom 196655Erilaisten sopimusten tekeminen kuuluu olennaisesti yrittäjän arkeen. Sopimusasioissa on oltava kuitenkin aina tarkkana, ettei jälkikäteen tule ikäviä yllätyksiä. Älä ikinä sovi mitään suullisesti tai puhelimitse, vaan pyydä aina vähintään sähköpostitse myyjän tarjous ja lupaa vastata siihen kirjallisesti tai sähköpostitse. Näin sinulle jää talteen mitä sinulle on tarjottu ja mihin itse olet sitoutunut.

Lain mukaan sekä suullinen että kirjallinen sopimus ovat yhtä päteviä. Suullisen sopimusten sisältöä on kuitenkin mahdotonta todistaa jälkikäteen. Kirjallisesti sopimuksesta on käytävä selvästi ilmi osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Varmista, että olet täysin ymmärtänyt mihin sitoudut. Älä allekirjoita, jos jotain jää epäselväksi.

– Näkyvyys on yrittäjälle aina tärkeää, ja alasta riippuen erilaiset yrityshakemistot voivat tulla tarpeeseen. Erilaisia palveluntarjoajia on kuitenkin lukuisia ja niiden kattavuus vaihtelee. Siksi on aina hyvä tarkoin selvittää, minkälaisesta hakemistosta on kyse, ja onko siinä tarpeen ylipäänsä olla mukana, mikäli se on maksullista, yritysneuvoja Antti Alasaari muistuttaa ja jatkaa:

– Monet yrityshakemistot perustuvat PRH:n maksuttomiin ja julkisiin tietoihin, aivan kuten VASEKin ylläpitämä Vaasan seudun yritys- ja palveluhakemisto. VASEKin yrityshakemiston tietoja voit muuttaa myös itse netin kautta. Meidän rekisterimme on aina maksuton.

Hän neuvookin johdonmukaisesti kieltäytymään tilaamasta mitään puhelimitse:

– Pyydä aina lähettämään tarjouspyyntö tai tarkistettavat tiedot sähköpostiisi ja päätä tilaamisesta tai päivittämisestä vasta tutustuttuasi huolellisesti saamaasi tarjoukseen ja tarjottavaan palveluun. Säilytä aina saamasi tarjouspyyntö ja vastausviestisi.

Suomen Yrittäjien lakimiestiimin kokoamia ohjeita yrittäjille

  • On suositeltavaa, että puhelimessa ei tehdä tilauksia tai sopimuksia.
  • Älä maksa aiheetonta laskua.
  • Tee reklamaatio välittömästi ja vaadi mahdollinen puhelunauhoite kuultavaksesi. Usein jo tämä saa aikaan sen, että myyjä luovuttaa.
  • Jos muistutuslaskuja tulee, niitä ei pidä maksaa.
  • Reklamaatioista huolimatta myyjä voi siirtää asian perintätoimistolle, joka lähettää siitä perintälaskun. Tällöin on tärkeää reklamoida perintätoimistolle kirjallisesti tai sähköpostilla laskun perusteettomuudesta. Reklamaation liitteeksi kannattaa laittaa alkuperäiselle laskun lähettäjälle lähetetyt reklamaatiot.
  • Erittäin tärkeää on vaatia perinnän keskeyttämistä riitaisana asiana ja kieltää perintätoimistoa käyttämästä trattaperintää eli maksukehotusta, johon liittyy maksuhäiriömerkintä ja julkisuuden uhka.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Prestige Car Centeristä valtakunnallinen Vuoden Uusyrittäjä 2020

25.11.2020 | Uutiset
Suomen Uusyrityskeskukset ry:n (SUK) valtakunnalliseksi Vuoden Uusyrittäjäksi 2020 on valittu autoliike Prestige Car Center Oy:n vaasalaisyrittäjä Rasmus Lönnqvist. Kunniamaininnat annettiin Savonlinnassa toimivan Laitaatsillan Telakka Oy:n ja Hämeenlinnan kupeessa, Hattulassa, toimivan Taikakeppari Oy:n yrittäjille.
Lue lisää

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

25.11.2020 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

Verkkotapahtumille parempaa näkyvyyttä maksuttomien tapahtumakalenterien kautta

19.11.2020 | Uutiset
Koronapandemia on pakottanut monet tapahtumanjärjestäjät ajattelemaan asioita uusiksi. Fyysisten tapahtumien sijaan yhä suurempi osa tapahtumista järjestetään digitaalisesti verkossa. Useimmat meistä viettävät yhä enemmän aikaa kotona. Tarvitaan myös tapahtumia, joihin voi osallistua altistamatta itseään suurille ihmismassoille.
Lue lisää

Yritysneuvojalta kysyttyä: Kannattaako yritykselle ostaa auto vai käyttää omaa autoa?

19.11.2020 | Uutiset
Kun yrittäjä on aloittanut toimintansa, alkaa auton mittariin kertyä kilometrejä: noudetaan tavaraa, ajetaan asiakkaan luo, lähdetään koulutukseen. Kannattaako yrittäjän tehdä nämä matkat omalla autolla vai kannattaako yritykselle ostaa oma auto?
Lue lisää

Yrityksen hinta on aina ostajan ja myyjän välinen sopimus

17.11.2020 | Uutiset
Valmisteltu omistajanvaihdos -webinaarisarjan toisessa osassa keskityttiin yrityksen arvonmääritykseen. Noogan asiantuntijat Monika Ahlskog ja Ville Hautala muistuttivat, ettei ole olemassa kahta samanlaista yritystä tai ostajaa, joten ei myöskään ole kahta samanlaista omistajanvaihdosprosessia.
Lue lisää

Federica Polo on nimitetty EU Affairs Manageriksi Teknologiakeskus Merinovaan

17.11.2020 | Uutiset
Federica Polo aloittaa EU Affairs Managerina Teknologiakeskus Merinovan palveluksessa 1.12.2020. Tehtävässään hän edistää yliopistojen ja yritysmaailman sidosryhmien aktiivista yhteistyötä eurooppalaisessa ja kansainvälisessä tutkimusyhteistyössä toimimalla yhteyspisteenä ja välittäjänä projekti-ideoiden kehittämisessä yhdessä Vaasan seudun energiaekosysteemin toimijoiden kanssa.
Lue lisää

ACCESS-hanke edistää ympäristöystävällisiä matkaketjuja Vaasan seudulla

16.11.2020 | Uutiset
Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKille rahoitusta hankkeeseen, joka edistää paikallisen matkailuelinkeinon elpymistä ja hyödyttää matkailuelinkeinoa niillä alueilla, joissa kävijöitä on eniten. Hankkeen koko nimi, ACCESS – Developing accessibility and new sustainable services in Vaasa region, kiteyttää tavoitteen: päämääränä on lisätä Vaasan seudun matkailukohteiden tavoitettavuutta kestävin ja vastuullisin keinoin.
Lue lisää

Yrityksiä perustetaan nyt Vaasan seudulla yhtä ahkerasti kuin ennen korona-aikaa

09.11.2020 | Uutiset
Suomen 30 Uusyrityskeskuksen kautta perustettiin tammi-syyskuun aikana kahdeksan prosenttia vähemmän uusia yrityksiä kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startiassa vuosi on kuitenkin tähän mennessä ollut edellisvuoden kaltainen, mitä perustettujen yritysten määrään tulee.
Lue lisää