Sales Café auttoi valmistautumaan Norjan markkinoille

26.11.2014

Nordic Gateway -projekti järjesti 25.11. aamupäivän mittaisen Sales Café -tilaisuuden, jossa 30-päinen osallistujajoukko sai miettiä tärkeimpiä askeleita, joilla rakennetaan pitkäaikaisten yritys- ja liikesuhteiden verkostoa Norjan markkinoille.

Wärtsilä Norgen Pål Rohme valaisi kuulijoiden käsitystä kulttuuriemme eroavaisuuksista ja samalaisuuksista erinäisiin tutkimustuloksiin viitaten.

– Pohjoismaalaisilla on hyvinkin samankaltainen suhtautuminen johtamiseen. Suomessa ”pomolla” voi olla kuitenkin enemmän autoritaarista asemaa päätöksentekoon liittyen. Toinen mielenkiintoinen aspekti on, että Norjalaiset näyttävät olen vähemmän konservatiivisia sekä ovat myös hieman avoimempia kuin suomalaiset kohdatessaan ja ratkaistessaan epäselviä tilanteita, Rohme kertoi.

– Norjalaiset pitävät aikatauluista kiinni eivätkä harrasta turhaa small talkia. He myös valmistautuvat hyvin neuvotteluihin. Neuvotteluissa puhutaan suoraan ja arvostetaan sitä, että fokus pidetään omassa tuotteessa ja sen ominaisuuksissa eikä keskitytä kilpailijoiden arvostelemiseen, hän jatkaa.

Suomalaisten tavoin norjalaiset eivät pukeudu kovin virallisesti työyhteyksissä, Rohmen mukaan norjalaisten kravatinkäyttökin rajoittuu vain häihin.

Ennen pyöreän pöydän keskustelujen alkamista Novian Stefan Granqvist muistutti myyntityön tärkeydestä ja siitä, miten hintakilpailu kaupankäynnissä on suurta. Siksi täytyykin myydä ostajalle lisäarvoa, joiden avulla asetettua hintaa pystyy perustelemaan. Granqvistin mukaan on myös ymmärrettävä ostajaa ja hänen tarpeitaan.

– Asiakkaalle on pystyttävä osoittamaan sen oman tuotteen tai palvelun hyöty esimerkiksi esittelemällä laskelmia, joilla todistetaan vaikkapa tuotteesta syntyvä säästö verrattuna toiseen ratkaisuun. Pelkällä puheella on vaikea myydä, myös todisteet pitää olla, Granqvist totesi.

Pyöreän pöydän keskusteluissa keskityttiin esitystekniikan, avainasiakkuuksien ja neuvottelutilanteiden lisäksi myös markkina-analyyseihin ja niistä aiheutuviin hyötyihin. Markkina-analyyseihin liittyvää keskustelua veti Pauliina Palomäki Wärtsilä Finlandista.

– Jokaisella keskusteluun osallistujalla oli näkemys analyysien merkityksestä yhtenä edellytyksenä Norjan markkinoilla onnistumiseksi. Markkinatutkimuksien sekä yrityksen oman kapasiteetin ja resurssien analysoinnin kautta yritykset pystyvät paremmin suunnittelemaan ja toteuttamaan vientiä uusille markkinoille. Keskustelujen lomassa korostui jakelukanava- sekä kilpailija-analyysien tuovan lisäarvoa esim. hinnoittelun laatimisessa, Palomäki kertoo.

VASEKin Lasse Pohjalan mukaan tilaisuus oli erittäin onnistunut:

– Projektimme sai todella hienoa tukea Vamkilta, Novialta ja Wärtsilältä. Saimme käyttää Sales Café -konseptia, kun tavoitteemme on luoda perusta onnistuneelle kaupanteolle Norjassa. Mukana oli monta pientä yritystä, jotka saivat tehokasta opetusta aivan käytännön asioissa. Ja tätä herkkua on tarjolla lisää EnergyWeekin Sales Caféssa 18.3.2015, Pohjala muistuttaa.

 

 Sales café -keskustelut toteuttivat Pauliina Palomäki (Wärtsilä), Heidi Hellström (VAMK), Johan Hanstén (Wärtsilä), Stefan Granqvist (Novia) ja Patrik Wägar (Wärtsilä).

Tilaisuuden aineistot toimitetaan niitä pyytäneille, ota yhteyttä:

Lasse Pohjala
0400 629 388



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää

Opiskelijoiden ääni on tulevaisuuden ääni

15.03.2024 | Uutiset
Mari Katteluksen kolumni Vaasa Insiderissä
Lue lisää

Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen

08.03.2024 | Uutiset
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Lue lisää

Maria Haglund VASEKiin työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämistehtäviin

07.03.2024 | Uutiset
Kasvatustieteiden maisteri Maria Haglund aloitti 4.3.2024 VASEKilla Vaasan seudun työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämisen tehtävissä projektipäällikkönä. Hänet valittiin yhteensä 40 hakijan joukosta tähän alueen elinvoiman kehittämisen kannalta keskeiseen työtehtävään.
Lue lisää

Ensimmäinen rekrytointi on riski, joka on otettava, kun halutaan kasvaa

06.03.2024 | Uutiset
VASEKin, Vaasan kaupungin ja Vaasan yrittäjien tilaisuuteen 5.3. kokoontuneet yrittäjät pohtivat olisiko heistä ja heidän yrityksistään työnantajiksi. Palvelujohtaja Päivi Ilmonen Profimentorilta muistutti, että yksinyrittäjän ensimmäinen työntekijä ja työpari voi olla sellainen positiivinen asia, joka ei ole rahalla mitattavissa:
Lue lisää

He panostivat, kun kaikki muut vetäytyivät

05.03.2024 | Uutiset
Yli kaksi vuotta kulttuuri- ja tapahtuma-ala eli pandemian vuoksi epävarmuuden aikaa. Kriisin keskellä Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund päättivät perustaa HHD Entertainment -yrityksen, joka keskittyy festivaalien, konserttien ja keikkojen järjestämiseen. Bigday-konsepti syntyi, ja tänä vuonna festivaali järjestetään neljännen kerran – ennennäkemättömällä lipunmyynnillä.
Lue lisää