Paketoi vetovoimatekijät myyntivaltiksi – Hankkeesta inspiraatiota Kyrönmaan matkailutoimijoille

02.02.2021

Kick off 600px

Kyrönmaalla vaikuttavat matkailualan toimijat kokoontuivat tammikuun loppupuolella yhteen webinaarin merkeissä, kun Kyrönmaan matkailuhanke polkaistiin toden teolla käyntiin. Mukana linjoilla oli parikymmentä yrittäjää, yhdistyksen edustajaa, aluekehittäjää ja muuta toimijaa, joita yhdistää yksi tekijä: halu kehittää Kyrönmaan valtavan potentiaalista matkailua yhteistyön keinoin.

– Alueella on hyviä edellytyksiä tuotepaketeille, joiden avulla matkailijat viipyisivät kohteessa kauemmin. Yrityksillä on myös selkeästi halua ja ideoita kehittää tuotteitaan. Hankkeen avulla voidaan luoda työkaluja, joista on hyötyä ideoiden jatkokehityksessä. Mitä enemmän tietoa eri osa-alueista, sitä parempi tuote, hankkeen projektipäällikkö Peter Källberg toteaa.

Luovaa ajattelua kaivataan

Kyrönmaalaisia kick-off-tilaisuudessa sparraili kuusamolaisen Seikkailuapinat-matkailuyrityksen yksinyrittäjä Heidi Savolainen, jolla on omakohtaista kokemusta rohkeasta innovoimisesta ja nopeasta uuden tuotteen lanseeraamisesta.

 – Koronan iskettyä maaliskuussa 2020 minunkin kalenterini tyhjeni viikossa aivan kokonaan. Ei siinä auttanut muu, kuin ajatella luovasti ja ideoida matkailutuotteita, joita pystyy toteuttamaan vallitsevissa olosuhteissa, Savolainen kertoo.

Samanlaista luovuutta hän peräänkuuluttaa niin yhä vallitsevassa koronatilanteessa kuin alueen matkailun kehittämisessä yleensäkin.

– Ideoidaan uutta ja tuunataan vanhaa – joskus kannattaa mennä epämukavuusalueelle ja tehdä jotain vähän repäisevää. Kyrönmaalla voisi tehdä jotain juuri tälle alueelle autenttista, kehittää siitä myyntivaltti, Savolainen pohtii.

Yhdessä aikaiseksi suurempaa – verkostoituminen tärkeää

Pienyrittäjien haaste pandemia-aikana on Savolaisen mukaan se, että yksin on vaikeaa saada järkevää liiketoimintaa aikaiseksi. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin, vaan yhdessä yrittäjät pystyvät luomaan kokonaisia tuotepaketteja, jotka saavat matkailijat viipymään alueella pitempiä aikoja, mikä puolestaan hyödyttää kaikkia.

– Verkostosta löytyy monenlaista osaamista, jota tarvitaan kattavien tuotepakettien luomiseen: yksi vuokraa mökkejä, toisella on pikkubussi, kolmas pitää ravintolaa, neljäs tuottaa ohjelmapalveluita, viides hallitsee kielet – ja niin edelleen, Savolainen luettelee.

Kallberg SavolainenPeter Källberg ja Heidi Savolainen kehottivat yrittäjiä käyttämään hyväkseen tilaisuuden verkostoitua toistensa kanssa.

Yrittäjien olisi hyvä selvittää, minkälaisia toimijoita ja mitä osaamista omassa verkostossa on. Hankkeessa mukana olevat toimijat olivatkin jo ennen aloitustapahtumaa saaneet käyttöönsä tarkoitusta varten avatun yhteistyöalustan, jonne kaikkia alueen matkailutoimijoita kannustettiin lisäämään omat tietonsa verkoston havainnollistamiseksi.

Tapahtumilla näkyvyyttä

Webinaarin aikana osallistujat pohtivat, mitä kaikkia pienen paikkakunnan suuren yleisön tietoisuuteen nostaneita tapahtumia lähialueella ja koko Suomessa on järjestetty, sekä ideoivat erilaisia kuvitteellisia tapahtumia, joita Kyrönmaalla voisi järjestää.

– Tapahtuma on ajallisesti lyhytkestoinen juttu, mutta sen mukanaan tuoma huomio ja näkyvyys saavat aikaan sen, että itse paikkakunta tulee tutuksi suuremmalle yleisölle. Miettikää vaikka, kuinka moni pikkupaikkakunta muistetaan jostain ihan älyttömästä ideasta lähteneestä tapahtumasta. Kukaan ei kuitenkaan järjestä tapahtumia ihan yksin, vaan mukana on yleensä suuri joukko järjestäjiä, Savolainen herättelee.

Yhteistyön merkitystä ei voi liiaksi korostaa

Källberg kehotti osallistujia käyttämään hyväkseen tilaisuuden verkostoitua muiden alueen toimijoiden kanssa hankkeen tarjoamilla välineillä. Yhteistyön merkitys on kiistaton nyt ja pandemian jälkeen.

– Välittäkää ihmeessä tietoa tästä hankkeesta myös sellaisille Kyrönmaan alueella toimiville yrittäjille, jotka eivät vielä ole mukana. Ja kutsukaa minut kylään yritykseenne! Tulen mielelläni tutustumaan teihin tarkemmin, heti kun vain tilanne sallii fyysiset tapaamiset, Källberg kehottaa.

Kyrönmaan matkailuhankkeessa jatketaan kevään mittaan verkostoitumista niin yhteistyöalustalla kuin työpajojen merkeissä. Tilaa hankkeen uutiskirje, niin saat tiedon tulevista tapahtumista.

 

 

Heidi Savolaisen vinkit Kyrönmaan matkailutoimijoille:

  • Vetovoimatekijöiden paketointi. Parhaista vetovoimatekijöistä kannattaa luoda myyntivaltti.
  • Kestävän matkailun korostaminen. Viesti vastuullisuudestasi. Matkailijat arvostavat kestävän matkailun periaatteiden noudattamista.
  • Esteettömyys valttikortiksi. Erityisryhmiin erikoistuminen kannattaa! Kysyntää on, tarjontaa ei.
  • Tarinoilla tunnetta. Alueella on mieletön historia, jota kannattaa hyödyntää omassa viestinnässä.
  • Ympärivuotisuudella jatkuvuutta. Toiminnasta on pakko rakentaa ympäri vuoden jatkuvaa, laskut on maksettava pääsesongin ulkopuolellakin.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Vaasan hallintotalo on nykyaikainen esimerkki kestävästä remontoinnista

29.05.2023 | Uutiset
Kaunis stukkokoristelu menneeltä aikakaudelta sulautuu moderniin, vaaleaan värimaailmaan, akustisesti vaimentaviin valokuvaseiniin ja vaikuttavan pitkiin mattoihin. Energiaa säästävä valaistus syttyy automaattisesti ja portaattomasti, kun siirrymme kokoushuoneesta toiseen, ja niissä harvemmin käytettävissä huoneissa, huomaamme heti niiden alhaisemman lämpötilan. Vaasan hallintotalo on kuin upouusi rakennus vuosien 2020–2022 aikana tehdyn laajan remontin jälkeen.
Lue lisää

Liiketoiminnan on oltava vastuullista, koska se on oikein – mutta miten liikkeelle?

17.05.2023 | Uutiset
Miksi yritysten pitäisi tehdä vastuullisuustyötä, ajatella kestävyyttä ja kiertotaloutta? Koska se tuo rahaa? Koska se on hyväksi brändille ja maineelle? Koska se helpottaa työvoiman rekrytoimista? Vai ihan vain siitä syystä, että se on oikea tapa toimia?
Lue lisää

Vuoden tasa-arvoyrityksessä henkilöstön moninaisuus on vahvuus

11.05.2023 | Uutiset
Pohjanmaan vuoden tasa-arvoyritys 2023 on närpiöläinen Bigro Ab. Kasvihuonealan yritys Bigro työllistää noin 70 henkilöä, jotka edustavat kuutta eri kansallisuutta. Valintaraati perustelee valintaa monipuolisella työllä, jota yrityksessä on tehty työyhteisön hyvinvoinnin ja moninaisuuden rakentamiseksi.
Lue lisää

VASEK20-lehti jaettu jokaiseen kotitalouteen

10.05.2023 | Uutiset
VASEK20-juhlalehti jaettiin 10.5. julkisena tiedotteena kaikkiin Vaasan seudun kotitalouksiin. Lehti on tuhti lukupaketti Vaasan seudusta, sen yrityksistä sekä tietysti tämän vuoden synttärisankari VASEKista.
Lue lisää

Stubbtech – enemmän kuin mitä nimi paljastaa

09.05.2023 | Uutiset
Se on tullut verkkaisemmin kuin pitkään aikaan. Kevät nimittäin. Samoin myös Stubbtechin ja sen yrittäjien Jens Rodasin ja Thomas Söderlundin odottama sesonkiaika. Mutta nyt kevät on täällä, ja kantojyrsintään, viherrakennustöihin, ulkomaalaukseen sekä katto- ja julkisivujen pesuun keskittyvän yrityksen toiminta kasvaa vuosi vuodelta. Suunnitelmana onkin nyt järjestellä liiketoiminta uudelleen kahdeksi erilliseksi markkinointinimeksi.
Lue lisää

”Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella” – Verkkokauppa on ahkeruuslaji

04.05.2023 | Uutiset
Viexpo ja VASEK järjestivät 26.4. infotilaisuuden käynnisteillä olevasta Pohjanmaan verkkokauppiasklubitoiminnasta. Tilaisuudessa saatiin kuulla myös digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsaman inspiroiva puheenvuoro verkkokaupan kymmenestä tärkeimmästä menestystekijästä.
Lue lisää

Ympäristöystävällinen, energiatehokas ja edullinen

02.05.2023 | Uutiset
GreenStar on Suomen ensimmäinen hiilineutraali hotelliketju, ja yhä useammat matkailijat valitsevatkin hotellin kestävä kehitys ja ympäristöystävällisyys mielessään. Joensuusta kotoisin oleva Kristian Ikonen oli aikaansa edellä, kun hän perusti ketjun vuonna 2008 ja loi konseptin, joka on juuri nyt ajan hermolla. Ketjun viides hotelli avattiin Vaasaan marraskuussa 2019, WasaGroupin toteuttamana rakennusprojektina.
Lue lisää

Sukupolvenvaihdoksissa on aina myös tunteet pelissä

20.04.2023 | Uutiset
Sukupolvenvaihdos on usein prosessi, johon liittyy monia erilaisia ajatuksia ja tunteita, jotka voivat vaikuttaa sen onnistumiseen. Epävarmuus, huoli, luopumisen tuska, helpotus, luottamus.
Lue lisää