Paketoi vetovoimatekijät myyntivaltiksi – Hankkeesta inspiraatiota Kyrönmaan matkailutoimijoille

02.02.2021

Kick off 600px

Kyrönmaalla vaikuttavat matkailualan toimijat kokoontuivat tammikuun loppupuolella yhteen webinaarin merkeissä, kun Kyrönmaan matkailuhanke polkaistiin toden teolla käyntiin. Mukana linjoilla oli parikymmentä yrittäjää, yhdistyksen edustajaa, aluekehittäjää ja muuta toimijaa, joita yhdistää yksi tekijä: halu kehittää Kyrönmaan valtavan potentiaalista matkailua yhteistyön keinoin.

– Alueella on hyviä edellytyksiä tuotepaketeille, joiden avulla matkailijat viipyisivät kohteessa kauemmin. Yrityksillä on myös selkeästi halua ja ideoita kehittää tuotteitaan. Hankkeen avulla voidaan luoda työkaluja, joista on hyötyä ideoiden jatkokehityksessä. Mitä enemmän tietoa eri osa-alueista, sitä parempi tuote, hankkeen projektipäällikkö Peter Källberg toteaa.

Luovaa ajattelua kaivataan

Kyrönmaalaisia kick-off-tilaisuudessa sparraili kuusamolaisen Seikkailuapinat-matkailuyrityksen yksinyrittäjä Heidi Savolainen, jolla on omakohtaista kokemusta rohkeasta innovoimisesta ja nopeasta uuden tuotteen lanseeraamisesta.

 – Koronan iskettyä maaliskuussa 2020 minunkin kalenterini tyhjeni viikossa aivan kokonaan. Ei siinä auttanut muu, kuin ajatella luovasti ja ideoida matkailutuotteita, joita pystyy toteuttamaan vallitsevissa olosuhteissa, Savolainen kertoo.

Samanlaista luovuutta hän peräänkuuluttaa niin yhä vallitsevassa koronatilanteessa kuin alueen matkailun kehittämisessä yleensäkin.

– Ideoidaan uutta ja tuunataan vanhaa – joskus kannattaa mennä epämukavuusalueelle ja tehdä jotain vähän repäisevää. Kyrönmaalla voisi tehdä jotain juuri tälle alueelle autenttista, kehittää siitä myyntivaltti, Savolainen pohtii.

Yhdessä aikaiseksi suurempaa – verkostoituminen tärkeää

Pienyrittäjien haaste pandemia-aikana on Savolaisen mukaan se, että yksin on vaikeaa saada järkevää liiketoimintaa aikaiseksi. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin, vaan yhdessä yrittäjät pystyvät luomaan kokonaisia tuotepaketteja, jotka saavat matkailijat viipymään alueella pitempiä aikoja, mikä puolestaan hyödyttää kaikkia.

– Verkostosta löytyy monenlaista osaamista, jota tarvitaan kattavien tuotepakettien luomiseen: yksi vuokraa mökkejä, toisella on pikkubussi, kolmas pitää ravintolaa, neljäs tuottaa ohjelmapalveluita, viides hallitsee kielet – ja niin edelleen, Savolainen luettelee.

Kallberg SavolainenPeter Källberg ja Heidi Savolainen kehottivat yrittäjiä käyttämään hyväkseen tilaisuuden verkostoitua toistensa kanssa.

Yrittäjien olisi hyvä selvittää, minkälaisia toimijoita ja mitä osaamista omassa verkostossa on. Hankkeessa mukana olevat toimijat olivatkin jo ennen aloitustapahtumaa saaneet käyttöönsä tarkoitusta varten avatun yhteistyöalustan, jonne kaikkia alueen matkailutoimijoita kannustettiin lisäämään omat tietonsa verkoston havainnollistamiseksi.

Tapahtumilla näkyvyyttä

Webinaarin aikana osallistujat pohtivat, mitä kaikkia pienen paikkakunnan suuren yleisön tietoisuuteen nostaneita tapahtumia lähialueella ja koko Suomessa on järjestetty, sekä ideoivat erilaisia kuvitteellisia tapahtumia, joita Kyrönmaalla voisi järjestää.

– Tapahtuma on ajallisesti lyhytkestoinen juttu, mutta sen mukanaan tuoma huomio ja näkyvyys saavat aikaan sen, että itse paikkakunta tulee tutuksi suuremmalle yleisölle. Miettikää vaikka, kuinka moni pikkupaikkakunta muistetaan jostain ihan älyttömästä ideasta lähteneestä tapahtumasta. Kukaan ei kuitenkaan järjestä tapahtumia ihan yksin, vaan mukana on yleensä suuri joukko järjestäjiä, Savolainen herättelee.

Yhteistyön merkitystä ei voi liiaksi korostaa

Källberg kehotti osallistujia käyttämään hyväkseen tilaisuuden verkostoitua muiden alueen toimijoiden kanssa hankkeen tarjoamilla välineillä. Yhteistyön merkitys on kiistaton nyt ja pandemian jälkeen.

– Välittäkää ihmeessä tietoa tästä hankkeesta myös sellaisille Kyrönmaan alueella toimiville yrittäjille, jotka eivät vielä ole mukana. Ja kutsukaa minut kylään yritykseenne! Tulen mielelläni tutustumaan teihin tarkemmin, heti kun vain tilanne sallii fyysiset tapaamiset, Källberg kehottaa.

Kyrönmaan matkailuhankkeessa jatketaan kevään mittaan verkostoitumista niin yhteistyöalustalla kuin työpajojen merkeissä. Tilaa hankkeen uutiskirje, niin saat tiedon tulevista tapahtumista.

 

 

Heidi Savolaisen vinkit Kyrönmaan matkailutoimijoille:

  • Vetovoimatekijöiden paketointi. Parhaista vetovoimatekijöistä kannattaa luoda myyntivaltti.
  • Kestävän matkailun korostaminen. Viesti vastuullisuudestasi. Matkailijat arvostavat kestävän matkailun periaatteiden noudattamista.
  • Esteettömyys valttikortiksi. Erityisryhmiin erikoistuminen kannattaa! Kysyntää on, tarjontaa ei.
  • Tarinoilla tunnetta. Alueella on mieletön historia, jota kannattaa hyödyntää omassa viestinnässä.
  • Ympärivuotisuudella jatkuvuutta. Toiminnasta on pakko rakentaa ympäri vuoden jatkuvaa, laskut on maksettava pääsesongin ulkopuolellakin.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää