Musiikkibrändäyksestä lisäpotkua liiketoimintaan: Miltä yrityksesi kuulostaa?

02.07.2019

0512472rOletko ikinä pysähtynyt miettimään, miltä yrityksesi kuulostaa asiakkaidesi mielestä? ”Siellä soi musiikki aina liian kovalla” on kommentti, jota kukaan yrittäjä tuskin haluaa korviinsa kantautuvan. Yrityksessä soitettavalla taustamusiikilla onkin yllättävän suuri vaikutus siihen, millainen mielikuva asiakkaalle jää. Siksi musiikki kannattaa ottaa osaksi yrityksen brändiä.

Musiikkibrändäyksellä tarkoitetaan yrityksessä soitettavan taustamusiikin räätälöintiä yrityksen brändin mukaisesti. Oikein valitulla musiikilla on mahdollista vaikuttaa siihen, millainen kuva yrityksestä asiakkaalle syntyy ja myös vahvistaa jo olemassa olevaa kuvaa brändistä. Soittolistoja valitessa kannattaa huomioida myös yrityksen asiakaskunta. Nuorille suunnatussa vaateliikkeessä ei esimerkiksi kannata soittaa klassista musiikkia.

Brändiä tukevalla taustamusiikilla on suuri vaikutus liiketoimintaan. Se lisää viihtyvyyttä, jolloin asiakas todennäköisemmin viettää liikkeessä pidemmän aikaa. Tällöin on myös todennäköisempää, että hän ostaa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita.

– Musiikki vaikuttaa tunnetiloihin myös silloin, kun emme kiinnitä siihen tietoisesti huomiota ja vaikuttaa tätä kautta ostopäätöksen syntymiseen. Ei ole sattumaa, että liikkeissä alkaa soimaan joulumusiikki jo lokakuussa, yritysneuvoja Antti Alasaari toteaa.

Tunnetun musiikin suosiminen on kannattavaa, sillä se jättää voimakkaimman tunnejäljen. Tämä johtuu siitä, että tunnettuus korostaa musiikin voimaa. Tehokkainta on tunnetun ja hidastempoisen musiikin soittaminen matalalla äänenvoimakkuudella. Soittolistat voi räätälöidä myös vuorokauden ajan mukaan, jolloin ne rytmittävät päivää.

Milloin tarvitsee luvat?

– Luvat musiikin soittamiseen tarvitaan aina kun musiikkia soitetaan julkisesti, riippumatta mistä lähteestä musiikkia soitetaan. Musiikkilupa koskee siis radioita, CD- tai vinyylilevyjä, taustamusiikkioperaattorin toimittamaa musiikkia sekä suoratoistopalveluita, kuten Spotify Businesstä, Alasaari kertoo.

Tämä koskee myös esimerkiksi odotustiloissa, auloissa, yrityksen pikkujouluissa ja nettisivuilla soitettavaa musiikkia. Tapahtumissa soitettavaan musiikkiin tarvitaan myös luvat, vaikka tapahtuma olisi ilmainen.

Sekä Teoston että Gramexin luvat on vuodesta 2016 asti voinut hankkia osoitteesta Musiikkiluvat.fi, jolloin yrittäjän tarvitsee suorittaa vain yksi maksu kahden sijasta. Luvat maksamalla varmistat, että musiikintekijät ja -esittäjät saavat ansaitsemansa korvauksen. Samalla tarjoat asiakkaillesi onnistuneen asiakaskokemuksen.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Verkkokauppa pelasti kriisissä

04.08.2020 | Uutiset
Laihialaisessa pihapiirissä, keskellä maalaisidylliä sijaitsee Kotopuoti, jota Marjo Niemelä on pyörittänyt nyt kahden vuoden ajan. Viime kevääseen asti hän toimi osa-aikaisena yrittäjänä ja oli päivätöissä kunnallisessa päivähoidossa. Oltuaan jonkin aikaa vuorotteluvapaalla, Marjo päätti ryhtyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja keskittyä sataprosenttisesti unelmatyöhönsä sisustamisen ja asiakaspalvelun parissa.
Lue lisää

Logistiikan ja liikennepalvelujen kehittäminen palaa täyteen vauhtiinsa

03.08.2020 | Uutiset
Projektipäällikön/logistiikka-asiantuntijan tehtävään jo keväällä valittu VTM Matias Båsk aloittaa sijaisuutensa Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla tänään. Mustasaaren kunnan elinkeinopäällikkönä työskentelevä Båsk on jäänyt virkavapaalle työstään Mustasaaren kunnan elinkeinopäällikkönä ja tulee toimimaan logistiikka-asiantuntijana ja MoveIT-projektissa projektipäällikön sijaisena 3.8.2020–31.7.2021.
Lue lisää

Parturoitavat palasivat - Julia Peltomäellä riittää taas asiakkaita vaikean kevään jälkeen

31.07.2020 | Uutiset
Julia Peltomäki toimii yksinyrittäjänä Vaasan keskustassa sijaitsevassa Basement Barbers -parturi-kampaamossa. Hän on työskennellyt parturi-kampaajana nyt 2,5 vuoden ajan. -Olen ollut tuolivuokralla Basement Barbersissa nyt vuoden päivät, eli olen käytännössä yksinyrittäjä. Viihdyn työssäni erittäin hyvin! Olen aina ollut käsityöihminen ja halunnut tehdä luovaa työtä, jossa näkee työnsä tuloksen heti. Lisäksi työkaverini sekä asiakkaani ovat aivan ihania, Peltomäki kertoo iloisesti.
Lue lisää

Tuki yksinyrittäjälle

31.07.2020 | Uutiset
Kunnat myöntävät yksinyrittäjille avustusta toiminnan vakauttamiseen koronaepidemiasta johtuen. Päätökset yksinyrittäjien tuen maksamisesta tehdään yrityksen YTJ-rekisterin mukaisessa kotikunnassa (Vaasa, Mustasaari, Vöyri, Maalahti, Korsnäs, Laihia ja Isonkyrö).
Lue lisää

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

31.07.2020 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

E Nyman Designille koitti työntäyteinen kesä hiljaisen koronakevään jälkeen

23.07.2020 | Uutiset
Elin Nyman työskentelee yksinyrittäjänä graafisen suunnittelun parissa. Hänen tehtävänsä graafikkona on esittää visuaalisesti viesti asiakkaansa tuotteen tai palvelun takana.
Lue lisää

Koivulahtelaisen kukkakaupan toiminta elävöitymässä koronakriisin jälkeen

16.07.2020 | Uutiset
Ellinor Lundström perusti 22-vuotiaana oman kukkakaupan Koivulahteen. Lundströmillä on myynnissä kukkakaupassaan Nigellas blommor och presenter muun muassa leikkokukkia, ruukkukasveja ja hautajaiskimppuja. Hänellä on myynnissä myös erilaisia leluja ja koriste-esineitä, kuten hänen itsetekemiään kortteja ja koruja sekä posliinienkeleitä ja nalleja, jotka sopivat ostettavaksi lahjaksi erilaisiin tilaisuuksiin.
Lue lisää

Vasco Borralho puhaltaa uutta elämää Löfmarkin lihakauppaan

07.07.2020 | Uutiset
Carita Löfmark päätti terveyssyistä lopettaa Kauppahallissa toimineen lihakauppansa vuodenvaihteessa. Yritystoiminta laitettiin myyntiin, ja nyt on vihdoin varmistunut, että pidetty lihakauppa saa jatkajan. Vasco Borralhosta, joka on alun perin kotoisin Portugalista, mutta maalahtelainen jo 12 vuoden ajan, tulee uusi yrittäjä Kauppahalliin.
Lue lisää