Musiikkibrändäyksestä lisäpotkua liiketoimintaan: Miltä yrityksesi kuulostaa?

02.07.2019

0512472rOletko ikinä pysähtynyt miettimään, miltä yrityksesi kuulostaa asiakkaidesi mielestä? ”Siellä soi musiikki aina liian kovalla” on kommentti, jota kukaan yrittäjä tuskin haluaa korviinsa kantautuvan. Yrityksessä soitettavalla taustamusiikilla onkin yllättävän suuri vaikutus siihen, millainen mielikuva asiakkaalle jää. Siksi musiikki kannattaa ottaa osaksi yrityksen brändiä.

Musiikkibrändäyksellä tarkoitetaan yrityksessä soitettavan taustamusiikin räätälöintiä yrityksen brändin mukaisesti. Oikein valitulla musiikilla on mahdollista vaikuttaa siihen, millainen kuva yrityksestä asiakkaalle syntyy ja myös vahvistaa jo olemassa olevaa kuvaa brändistä. Soittolistoja valitessa kannattaa huomioida myös yrityksen asiakaskunta. Nuorille suunnatussa vaateliikkeessä ei esimerkiksi kannata soittaa klassista musiikkia.

Brändiä tukevalla taustamusiikilla on suuri vaikutus liiketoimintaan. Se lisää viihtyvyyttä, jolloin asiakas todennäköisemmin viettää liikkeessä pidemmän aikaa. Tällöin on myös todennäköisempää, että hän ostaa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita.

– Musiikki vaikuttaa tunnetiloihin myös silloin, kun emme kiinnitä siihen tietoisesti huomiota ja vaikuttaa tätä kautta ostopäätöksen syntymiseen. Ei ole sattumaa, että liikkeissä alkaa soimaan joulumusiikki jo lokakuussa, yritysneuvoja Antti Alasaari toteaa.

Tunnetun musiikin suosiminen on kannattavaa, sillä se jättää voimakkaimman tunnejäljen. Tämä johtuu siitä, että tunnettuus korostaa musiikin voimaa. Tehokkainta on tunnetun ja hidastempoisen musiikin soittaminen matalalla äänenvoimakkuudella. Soittolistat voi räätälöidä myös vuorokauden ajan mukaan, jolloin ne rytmittävät päivää.

Milloin tarvitsee luvat?

– Luvat musiikin soittamiseen tarvitaan aina kun musiikkia soitetaan julkisesti, riippumatta mistä lähteestä musiikkia soitetaan. Musiikkilupa koskee siis radioita, CD- tai vinyylilevyjä, taustamusiikkioperaattorin toimittamaa musiikkia sekä suoratoistopalveluita, kuten Spotify Businesstä, Alasaari kertoo.

Tämä koskee myös esimerkiksi odotustiloissa, auloissa, yrityksen pikkujouluissa ja nettisivuilla soitettavaa musiikkia. Tapahtumissa soitettavaan musiikkiin tarvitaan myös luvat, vaikka tapahtuma olisi ilmainen.

Sekä Teoston että Gramexin luvat on vuodesta 2016 asti voinut hankkia osoitteesta Musiikkiluvat.fi, jolloin yrittäjän tarvitsee suorittaa vain yksi maksu kahden sijasta. Luvat maksamalla varmistat, että musiikintekijät ja -esittäjät saavat ansaitsemansa korvauksen. Samalla tarjoat asiakkaillesi onnistuneen asiakaskokemuksen.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Hankkeet ja kaikki muut turhuudet

14.02.2020 | Uutiset
Välillä sekä minä että muut kehittämishankkeiden parissa työskentelevät saamme kuulla kommentteja hankkeiden tyhjänpäiväisyydestä tai siitä, miten rahaa laitetaan turhuuteen erilaisissa projekteissa. Ja usein kritisoija on se, joka ei – kutsuista huolimatta – koskaan osallistu hankkeen rahoituksella järjestettyihin maksuttomiin tapaamisiin, koulutuksiin, seminaareihin tai muuhun toimintaan, joka on suunniteltu juuri hänen toimialansa yrittäjiä varten.
Lue lisää

Kevytyrittäjyyden suosio näkyi myös uusyrityskeskuksissa

14.02.2020 | Uutiset
Uusyrityskeskukset palvelivat vuonna 2019 noin 14 000 yrittäjyyttä pohtivaa. Aiempien vuosien tapaan puolet heistä päätti perustaa yrityksen. Niin vastakunnallisesti kuin Vaasan seudullakin erottui erityisesti kaksi ilmiötä: kevytyrittäjyyden suosio sekä maahanmuuttajien yrittäjyysinto.
Lue lisää

Ilmastoasiat entistä vahvemmin esillä EnergyWeekillä

12.02.2020 | Uutiset
Vaasa EnergyWeekin järjestelyt ovat kiivaimmassa vaiheessa, sillä maaliskuun 16.–19. päivä Vaasan kaupungintalolla järjestettävän energia-alan huipputapahtuman rekisteröityminen on auennut vuoden alussa, ja paikalle odotetaan yli 4 600 osallistujaa.
Lue lisää

Asiakirjat, joita ei ehkä tarvitse, mutta jotka on hyvä olla olemassa

12.02.2020 | Uutiset
”Näitä pitää tarkastella kokonaisuutena” ja ”Inventaario omasta tilanteesta on hyvä tehdä” olivat toistuvia muistutuksia VASEKin, Startian ja Vaasan Yrittäjien sekä Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien järjestämässä infoillassa 11.2. jossa pureuduttiin sekä yrittäjän oman elämän tärkeisiin asiakirjoihin että yrittäjän edessä piileviin lainopillisiin sudenkuoppiin.
Lue lisää

Meri, energia, intohimo – täydellinen muisto yhteistyökumppanille

07.02.2020 | Uutiset
Mitä antaa yritysvieraalle tai yhteistyökumppanille lahjaksi? Lahja ei voi olla mitään juotavaa tai muuten lentokoneessa vaikeasti kuljetettavaa. Lahjan olisi oltava jotain, joka olisi vaasalaista ja paikallista, mutta kuitenkin ihan kaikille sopivaa. Lahja ei saisi mennä vanhaksi varastossa, sillä niitä pitää olla tietysti aina saatavilla, yllätysvieraillekin.
Lue lisää

Comtec investoi uuteen konekantaan

04.02.2020 | Uutiset
Yrityksen konekannan kehittäminen ja päivittäminen vaatii monella alalla suuria investointeja. Yrittäjä Kaj Wik, joka omistaa muun muassa Comtec SMD Technique Oy Ab:n oli viime vuonna investointiprosessin edessä ja kääntyi VASEKin puoleen saadakseen apua, kun oli aika täyttää investointitukihakemukset.
Lue lisää

Varaudu kaikkeen, laita asiakirjat kuntoon

27.01.2020 | Uutiset
Äkillinen sairaskohtaus, avioero, reklamaatiokiista asiakkaan kanssa, sukset ristissä yhtiökumppanin kanssa. Ikäviä tilanteita kaikki, eikä ikäviä tilanteita aina voi täysin välttää. Mutta niihin voi ja ehdottomasti kannattaa varautua parhaalla mahdollisella tavalla. Asiantuntijan avulla.
Lue lisää

Elisa Havuselasta Isännöintipalvelu Hissan uusi omistaja

24.01.2020 | Uutiset
Vuoden vaihteessa toteutui pitkään suunniteltu ja hyvin valmisteltu omistajanvaihdos vuonna 1983 perustetussa vaasalaisyrityksessä Isännöintipalvelu Hissa Oy:ssä. Omistaja Juha Hissa, joka pyöritti yritystä 20 vuoden ajan, luovutti omistajuuden Elisa Havuselalle ja jatkaa itse osa-aikaisena työntekijänä yrityksessä.
Lue lisää