Matkailupaketteja suunniteltaessa pitää katsoa kauas, mutta ei saa unohtaa katsoa myös lähelle

01.03.2022

20220218 201327 paakuva kopioSoila ja Simo Palviainen

Laihian Ruutin Kartanolla pidettiin 18.-19.2. matkailualan toimijoille suunnattu kaksipäiväinen työpaja Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu. Kyrönmaan matkailuhankkeen järjestämässä tilaisuudessa analysoitiin osallistujien olemassa olevia matkailutuotteita sekä käytiin läpi tuotteistamisen perusteita ja kannattavaa hinnoittelua. Ideoita kehiteltiin työpajan vetäjien, matkailun ja maaseudun kehittämisen asiantuntija Aurana Oy:n Soila ja Simo Palviaisen, avulla mutta myös osallistujien kesken. Samalla pohjustettiin koko alueen yritysten yhteistyötä ja toimintaa jatkoa varten, jotta Kyrönmaan vetovoima matkailukohteena kasvaisi.

Matkailun piristymisen merkit ja usko tulevaan motivoivat työpajaan osallistuneita yrittäjiä. Esiin nousi tarve kehittää enemmän konkreettisia tuotteita, jotka houkuttelisivat käymään ja jäämään pidemmäksi aikaa. Asiantuntijat kehottivat seuraamaan trendejä muun muassa Visit Finlandin sivujen kautta.

– Itse luulen, että hyvinvointimatkailu tulee lisääntymään, koska korona on ahdistanut ihmisiä, pohti Soila Palviainen.

Kohderyhmäajattelu on tärkeää tulostavoitteiden saavuttamiseksi


Soila Palviainen kehotti miettimään erityisesti kohderyhmää tarkoin ja valitsemaan kannattavimman osan asiakaskunnasta.

– Kaikille ei tule tarjota kaikkea, sillä silloin ei tule kenellekään mitään, totesi Palviainen. Lisäksi eräs matkailun helmasynneistä on se, että myydään mahdollisuuksia, mutta ei kerrota mitä nämä mahdollisuudet maksavat ja mitä ne oikeasti pitävät sisällään. Yrittäjän pitää perustella, mihin tarpeeseen tuote tai palvelu vastaa. Se, mitä yritys myy voi nimittäin olla ihan eri asia kuin mistä asiakas haluaa maksaa.

Työpajassa tuotiin myös esille, että jos vastaavia tuotteita tai palveluita on markkinoilla paljon, hinta ei ole riittävä kilpailukeino. Yrityksen tulisi löytää kilpailijoihin verrattuna jokin ainutlaatuinen myyntiä edistävä erottava tekijä (USP, unique selling point). On myös hyvä vertailla oman tuotteen hintaa kilpailijoiden vastaavan tuotteen hintaan (benchmarking). Hinnoitellessa yrittäjän täytyy lisäksi muistaa oma työpanoksensa (suunnittelu, toteutus), ja tietysti myös kate. Päämääränähän on tehdä voittoa. Myös mahdollinen provisiomaksu täytyy ottaa huomioon. Jos tuote myydään matkanjärjestäjän kautta, he ottavat hinnasta provision. Jos se myydään suoraan asiakkaalle, provision osuus jää yrittäjälle itselleen.

Simo Palviainen vertaa hinnoittelun onnistumista autolla ajoon:

– Jos lähdet ajelemaan ilman päämäärää, päädyt ihan minne sattuu. Tulostavoitteissakin pitää olla päämäärä, muutoin ei niitä voi saavuttaa, hän toteaa.

20220218 180802 vahan suurempi kuin nelioSuunnittelu on tärkeää

Älä oleta liikaa ja muista huolellinen suunnittelu ennen toteutusta


Soila Palviaisen mukaan toinen matkailun helmasynti on se, että me kuvittelemme, että ihmiset tietävät mitä on tarjolla.

– Yrittäjien pitää kertoa asiakkaille, mitä alueelta voi hankkia. Paikallisten asukkaiden näkökulmasta suurelta vaikuttava etäisyys ei ulkopaikkakuntalaisten mielestä olekaan sitä. Tehkää yhteistyötä ja kertokaa, mitä kohteita on lähistöllä tunnin matkan päässä. Varsinkin ulkomaiset matkaajat kyselevät suosituksia muista kohteista ja saatuaan hyvää palvelua palaavat tai kertovat positiivisista kokemuksistaan eteenpäin.

Palviaiset muistuttivat matkailualan toimijoita myös suunnittelun tärkeydestä.

– Testatkaa ennen kuin teette investointeja. Suunnittelu maksaa vain teidän työnne osuuden, mutta investoinnit maksavat. Pitäkää mielessä, että tuotteistaminen on ostamisen esteiden poistamista. Varaa aikaa, työtä ja vaivaa markkinointiin aina kun tuotteistat palveluita. Tuotteistamiseen satsattu aika on hukkaan heitettyä, jos ei sen jälkeen muista panostaa markkinointiin.

Lue lisää hankkeesta

 

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energiaseminaarissa tarkasteltiin tulevaisuuden investointeja

07.02.2023 | Uutiset
Pohjoismainen energiaseminaari keräsi yli 200 osallistujaa Wasa Innovation Centeriin 30.1., Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin, Norsk-finska handelsföreningenin ja VASEKin yhteistyössä järjestämässä seminaarissa keskusteltiin muun muassa investoinneista, kehittämisestä sekä yhteistyöstä.
Lue lisää

Liikenne kasvoi voimakkaasti Vaasan satamassa

03.02.2023 | Uutiset
Kvarken Ports Vaasan eli Vaasan ja Uumajan yhteisen satamayhtiön Vaasassa sijaitsevien toimintojen luvut vuodelta 2022 näyttävät voimakasta kasvua kautta linjan. Vaasan seudun teollisuuden kasvu ja positiivinen suuntaus kohti ympäristöystävällisiä laivakuljetuksia näkyi Kvarken Ports Vaasan useilla liikennealueilla.
Lue lisää

YEL-uudistus astui voimaan vuoden vaihteessa

31.01.2023 | Uutiset
Yrittäjän eläkelaki muuttui 1.1.2023: työtulo määritellään tarkemmin ja tarkistetaan useammin. Suurin muutos YEL-uudistuksessa koskee eläkeyhtiöiden velvollisuutta tarkistaa yrittäjän työtulot säännöllisesti kolmen vuoden välein.
Lue lisää

Marian unelmakampaamo

31.01.2023 | Uutiset
Isonkyrön keskustassa, aivan apteekin vieressä, sijaitsee Maria Uusihaan viime keväänä perustama parturi-kampaamo ja kauneushoitola MAU Hair & Beauty. Maria päätti rohkeasti epävarmassa maailmantilanteessa perustaa oman yrityksen kotikuntaansa, oltuaan lähes kymmenen vuotta elinkeinonharjoittajana vuokratuolilla Vaasan keskustassa.
Lue lisää

Yhteistyötä tarvitaan gigalogistiikan toteuttamiseen

26.01.2023 | Uutiset
VASEKin järjestämä perinteinen Logistiikkafoorumi keräsi 19.1. seudun logistiikka- ja huolitsijatoimijat aamiaisen äärelle. Tilaisuuden avannut Vaasan kaupunginjohtaja ja GigaVaasa -tiimin vetäjä Tomas Häyry muistutti kuulijoita siitä työstä, jota akkuarvoketjun kehittämiseksi on jo tehty ja mitä kaikkea on vielä edessä:
Lue lisää

Yritysneuvoja kertoo: Miksi yritystä perustaessa on syytä miettiä jo myös sen myymistä?

26.01.2023 | Uutiset
Yritystä perustaessa ei ehkä ihan ensimmäisenä tule alkavan yrittäjän mieleen miettiä nyt vasta käynnistymisvaiheessa olevan yritystoiminnan myymistä, mutta syytä kyllä olisi. Yritysneuvojamme kertovat miksi.
Lue lisää

Vaasan seudulla työpaikoilla kaikki tunteet saavat näkyä

24.01.2023 | Uutiset
Saatko sinä olla töissä juuri sellainen kuin olet? Voitko näyttää työkavereillesi, että tänään ei ole hyvä päivä tai kertoa, että projekti ei vaan ota edistyäkseen? Vai joudutko pitämään roolia päällä, vaikka miten ottaisi päähän?
Lue lisää

Yrityskylä Pohjanmaalla jo vuosikymmenen ajan – VASEK ja Startia mukana alusta asti

20.01.2023 | Uutiset
Aika kuluu nopeasti: tänä vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun menestystä niittänyt Yrityskylä-konsepti jalkautui Pohjanmaalle. Yrityskylä Pohjanmaa aloitti toimintansa Vaasassa syyskuussa 2013.
Lue lisää