Matkailupaketteja suunniteltaessa pitää katsoa kauas, mutta ei saa unohtaa katsoa myös lähelle

01.03.2022

20220218 201327 paakuva kopioSoila ja Simo Palviainen

Laihian Ruutin Kartanolla pidettiin 18.-19.2. matkailualan toimijoille suunnattu kaksipäiväinen työpaja Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu. Kyrönmaan matkailuhankkeen järjestämässä tilaisuudessa analysoitiin osallistujien olemassa olevia matkailutuotteita sekä käytiin läpi tuotteistamisen perusteita ja kannattavaa hinnoittelua. Ideoita kehiteltiin työpajan vetäjien, matkailun ja maaseudun kehittämisen asiantuntija Aurana Oy:n Soila ja Simo Palviaisen, avulla mutta myös osallistujien kesken. Samalla pohjustettiin koko alueen yritysten yhteistyötä ja toimintaa jatkoa varten, jotta Kyrönmaan vetovoima matkailukohteena kasvaisi.

Matkailun piristymisen merkit ja usko tulevaan motivoivat työpajaan osallistuneita yrittäjiä. Esiin nousi tarve kehittää enemmän konkreettisia tuotteita, jotka houkuttelisivat käymään ja jäämään pidemmäksi aikaa. Asiantuntijat kehottivat seuraamaan trendejä muun muassa Visit Finlandin sivujen kautta.

– Itse luulen, että hyvinvointimatkailu tulee lisääntymään, koska korona on ahdistanut ihmisiä, pohti Soila Palviainen.

Kohderyhmäajattelu on tärkeää tulostavoitteiden saavuttamiseksi


Soila Palviainen kehotti miettimään erityisesti kohderyhmää tarkoin ja valitsemaan kannattavimman osan asiakaskunnasta.

– Kaikille ei tule tarjota kaikkea, sillä silloin ei tule kenellekään mitään, totesi Palviainen. Lisäksi eräs matkailun helmasynneistä on se, että myydään mahdollisuuksia, mutta ei kerrota mitä nämä mahdollisuudet maksavat ja mitä ne oikeasti pitävät sisällään. Yrittäjän pitää perustella, mihin tarpeeseen tuote tai palvelu vastaa. Se, mitä yritys myy voi nimittäin olla ihan eri asia kuin mistä asiakas haluaa maksaa.

Työpajassa tuotiin myös esille, että jos vastaavia tuotteita tai palveluita on markkinoilla paljon, hinta ei ole riittävä kilpailukeino. Yrityksen tulisi löytää kilpailijoihin verrattuna jokin ainutlaatuinen myyntiä edistävä erottava tekijä (USP, unique selling point). On myös hyvä vertailla oman tuotteen hintaa kilpailijoiden vastaavan tuotteen hintaan (benchmarking). Hinnoitellessa yrittäjän täytyy lisäksi muistaa oma työpanoksensa (suunnittelu, toteutus), ja tietysti myös kate. Päämääränähän on tehdä voittoa. Myös mahdollinen provisiomaksu täytyy ottaa huomioon. Jos tuote myydään matkanjärjestäjän kautta, he ottavat hinnasta provision. Jos se myydään suoraan asiakkaalle, provision osuus jää yrittäjälle itselleen.

Simo Palviainen vertaa hinnoittelun onnistumista autolla ajoon:

– Jos lähdet ajelemaan ilman päämäärää, päädyt ihan minne sattuu. Tulostavoitteissakin pitää olla päämäärä, muutoin ei niitä voi saavuttaa, hän toteaa.

20220218 180802 vahan suurempi kuin nelioSuunnittelu on tärkeää

Älä oleta liikaa ja muista huolellinen suunnittelu ennen toteutusta


Soila Palviaisen mukaan toinen matkailun helmasynti on se, että me kuvittelemme, että ihmiset tietävät mitä on tarjolla.

– Yrittäjien pitää kertoa asiakkaille, mitä alueelta voi hankkia. Paikallisten asukkaiden näkökulmasta suurelta vaikuttava etäisyys ei ulkopaikkakuntalaisten mielestä olekaan sitä. Tehkää yhteistyötä ja kertokaa, mitä kohteita on lähistöllä tunnin matkan päässä. Varsinkin ulkomaiset matkaajat kyselevät suosituksia muista kohteista ja saatuaan hyvää palvelua palaavat tai kertovat positiivisista kokemuksistaan eteenpäin.

Palviaiset muistuttivat matkailualan toimijoita myös suunnittelun tärkeydestä.

– Testatkaa ennen kuin teette investointeja. Suunnittelu maksaa vain teidän työnne osuuden, mutta investoinnit maksavat. Pitäkää mielessä, että tuotteistaminen on ostamisen esteiden poistamista. Varaa aikaa, työtä ja vaivaa markkinointiin aina kun tuotteistat palveluita. Tuotteistamiseen satsattu aika on hukkaan heitettyä, jos ei sen jälkeen muista panostaa markkinointiin.

Lue lisää hankkeesta

 

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Vaasan hallintotalo on nykyaikainen esimerkki kestävästä remontoinnista

29.05.2023 | Uutiset
Kaunis stukkokoristelu menneeltä aikakaudelta sulautuu moderniin, vaaleaan värimaailmaan, akustisesti vaimentaviin valokuvaseiniin ja vaikuttavan pitkiin mattoihin. Energiaa säästävä valaistus syttyy automaattisesti ja portaattomasti, kun siirrymme kokoushuoneesta toiseen, ja niissä harvemmin käytettävissä huoneissa, huomaamme heti niiden alhaisemman lämpötilan. Vaasan hallintotalo on kuin upouusi rakennus vuosien 2020–2022 aikana tehdyn laajan remontin jälkeen.
Lue lisää

Liiketoiminnan on oltava vastuullista, koska se on oikein – mutta miten liikkeelle?

17.05.2023 | Uutiset
Miksi yritysten pitäisi tehdä vastuullisuustyötä, ajatella kestävyyttä ja kiertotaloutta? Koska se tuo rahaa? Koska se on hyväksi brändille ja maineelle? Koska se helpottaa työvoiman rekrytoimista? Vai ihan vain siitä syystä, että se on oikea tapa toimia?
Lue lisää

Vuoden tasa-arvoyrityksessä henkilöstön moninaisuus on vahvuus

11.05.2023 | Uutiset
Pohjanmaan vuoden tasa-arvoyritys 2023 on närpiöläinen Bigro Ab. Kasvihuonealan yritys Bigro työllistää noin 70 henkilöä, jotka edustavat kuutta eri kansallisuutta. Valintaraati perustelee valintaa monipuolisella työllä, jota yrityksessä on tehty työyhteisön hyvinvoinnin ja moninaisuuden rakentamiseksi.
Lue lisää

VASEK20-lehti jaettu jokaiseen kotitalouteen

10.05.2023 | Uutiset
VASEK20-juhlalehti jaettiin 10.5. julkisena tiedotteena kaikkiin Vaasan seudun kotitalouksiin. Lehti on tuhti lukupaketti Vaasan seudusta, sen yrityksistä sekä tietysti tämän vuoden synttärisankari VASEKista.
Lue lisää

Stubbtech – enemmän kuin mitä nimi paljastaa

09.05.2023 | Uutiset
Se on tullut verkkaisemmin kuin pitkään aikaan. Kevät nimittäin. Samoin myös Stubbtechin ja sen yrittäjien Jens Rodasin ja Thomas Söderlundin odottama sesonkiaika. Mutta nyt kevät on täällä, ja kantojyrsintään, viherrakennustöihin, ulkomaalaukseen sekä katto- ja julkisivujen pesuun keskittyvän yrityksen toiminta kasvaa vuosi vuodelta. Suunnitelmana onkin nyt järjestellä liiketoiminta uudelleen kahdeksi erilliseksi markkinointinimeksi.
Lue lisää

”Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella” – Verkkokauppa on ahkeruuslaji

04.05.2023 | Uutiset
Viexpo ja VASEK järjestivät 26.4. infotilaisuuden käynnisteillä olevasta Pohjanmaan verkkokauppiasklubitoiminnasta. Tilaisuudessa saatiin kuulla myös digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsaman inspiroiva puheenvuoro verkkokaupan kymmenestä tärkeimmästä menestystekijästä.
Lue lisää

Ympäristöystävällinen, energiatehokas ja edullinen

02.05.2023 | Uutiset
GreenStar on Suomen ensimmäinen hiilineutraali hotelliketju, ja yhä useammat matkailijat valitsevatkin hotellin kestävä kehitys ja ympäristöystävällisyys mielessään. Joensuusta kotoisin oleva Kristian Ikonen oli aikaansa edellä, kun hän perusti ketjun vuonna 2008 ja loi konseptin, joka on juuri nyt ajan hermolla. Ketjun viides hotelli avattiin Vaasaan marraskuussa 2019, WasaGroupin toteuttamana rakennusprojektina.
Lue lisää

Sukupolvenvaihdoksissa on aina myös tunteet pelissä

20.04.2023 | Uutiset
Sukupolvenvaihdos on usein prosessi, johon liittyy monia erilaisia ajatuksia ja tunteita, jotka voivat vaikuttaa sen onnistumiseen. Epävarmuus, huoli, luopumisen tuska, helpotus, luottamus.
Lue lisää