Maailmanperintöolut – toteutunut visio

01.12.2017

Kvarken5 600pxKvarken Brewery sijaitsee Klobbskatin satamassa Mustasaaren Söderuddenissa. Patrik Björkman on yksi kolmesta omistajasta.

Kaikki lähti liikkeelle kiinnostuksesta oluenpanemiseen ja visiosta, johon kuului maailmanperintöolut. Nyt noin vuotta myöhemmin Kvarken Breweryn kolme ensimmäistä saaristolaisolutta löytyvät kaupoista, neljäs ravintoloista ja toivottavasti pian myös Alkosta. Joulustout on valmistuksessa eikä yrittäjillä ole puutetta kehittämissuunnitelmista tai ideoista. Tämä kaikki on todennäköisesti vain esipuhetta todelliselle menestystarinalle.

Yrityksen takana ovat norravallgrundilaiset Patrik Björkman ja hänen isänsä Tore Björkman sekä vaasalainen oluentuntija Patrik Willför. Kaimat Patrik ja Patrik tapasivat toisensa olutkurssilla ja päättivät perustaa oman panimon, jonka toiminta perustuu Björkmanin visioon maailmanperintöoluesta.

Kvarken11 600pxPatrik Björkmanin lisäksi yrityksessä on mukana hänen isänsä Tore Björkman sekä Patrik Willför, joka vastaa yrityksen oluttuntemuksesta.

Yritykselle näytettiin vihdoin viime keväänä vihreää valoa kaikilta viranomaisilta, kun oli ehditty vuoden verran panna koe-eriä oluista ja käyty läpi neljän kuukauden mittainen startup -prosessi lupaviidakossa. Ensimmäiset oluet ehtivät vaasalaiskauppojen hyllyille heinäkuussa. Menestys oli välitöntä, ja panimon varasto on periaatteessa seissyt tyhjillään sen jälkeen.

– Me olemme panneet olutta ja kuskannet sitä, paljon muuta ei sitten ole ehdittykään. Paikallinen kiinnostus tuotteitamme kohtaan on ollut valtavaa, ja ainut tekemämme markkinointi on ollut sosiaalisissa medioissa, Patrik Björkman kertoo. Hän on kolmikon ainut, joka työskentelee Söderuddenin Klobbskatissa sijaitsevassa panimossa kokopäiväisesti.

Ennen panimon perustamista yrittäjäkolmikko sai vinkkejä ja hyviä neuvoja VASEKista, samoin apua investointituen hakemiseksi ELY-keskukselta. Nyt he ovat jälleen kääntyneet VASEKin puoleen edetäkseen markkinoinnin kanssa.

– Kotisivumme täytyy tehdä valmiiksi, tarvitsemme esitteitä ja paljon muuta, siksi toivomme saavamme vinkkejä ja neuvoja sekä mahdollisesti myös apua tukihakemuksen tekemiseen, Björkman jatkaa.

Kvarken2 600pxSaaristolaisidentiteetti on tärkeä, sen mukaisesti ovat myös panimon neljä ensimmäistä olutta saaneet nimensä. Ne kaikki ylistävät Merenkurkun saariston eri paikkoja.
Juuri nyt käynnissä on panimon ensimmäisen sesonkioluen, joulustoutin valmistus. Useampia olutlaatuja ja sesonkioluita on suunnitelmissa.

Saaristolaisidentiteetti on toiminnan lähtökohtana. Kaikki tuotteet on nimetty maailmanperintöalueen mukaan tai niillä on joku kytkös. Tuotteiden etiketeissä on tuotteen nimeen liittyvä paikallinen tarina sekä Sampo Rintasen kuvitukset. Esimerkiksi Panimon pilsner on ylistys Norrskärille ja sen entisille majakanvartijoille, siksi sen nimenä on Watchman. Tällä hetkellä pannaan joulustoutia, joka on klassinen englantilainen stout-olut pienellä vivahteella joulun mausteita. Resepti on Patrik Willförin oma.

– Tummempi olut on kautta aikojen kuulunut joulupöytään. Porter, tumma lager, stout, savuolut, pöytäolut. Kaikissa on pohjalla vahva maltaan maku, joka usein soveltuu hyvin pohjoismaiseen joulupöytään. Maltaan savustetut tai paahdetut aromit sopivat niin makeampien laatikoiden kuin perinteisen kinkun kanssa ja korostavat niiden makua, Willför selittää.

Joulustoutin lisäksi myös porter-olut on täydellinen joulupöytään, sillä se sopii niin suolaisen kuin makeankin, kuten suklaan, kaveriksi. Panimon portteri on satamaolutta ja sitä saa toistaiseksi vain ravintoloista, koska se on hieman vahvempaa.

– Tarkoituksena on nyt aloittaa neuvottelut Alkon kanssa ja toiveissa on saada tuotteet kymmeneen lähimpään Alkon myymälään, Tore Björkman kertoo.

Myyntipaikkojen määrä lisääntyy vähitellen ja sitä laajennetaan pitkin länsirannikkoa sekä pohjoiseen että etelään. Seuraavana askeleena on Ruotsin markkinoille pääseminen, ensi kädessä Uumajaan ja Korkean rannikon alueelle.

– Myös vientiasioita ajatellen toivomme saavamme VASEKista hyviä neuvoja ja kontaktiverkostoja, Patrik Björkman sanoo.

Kvarken8 600pxPatrik Björkman vastaa panimosta ja työskentelee siellä kokopäiväisesti.
Nykyisellä varustuksella panimolla on mahdollisuus kaksinkertaistaa tuotantonsa, ja siksi yritys haluaakin nyt suunnata uusille markkinoille.

Artesaanioluet ovat viimeisen vuosikymmen aikana kokeneet melkoisen buumin koko maailmassa. Ruotsissa on tällä hetkellä noin 300 pienpanimoa, Suomessa noin 80, joista kokonaiset 30 perustettiin viime vuonna. Klobbskatin trion mielestä tämä kehitys on ollut ilahduttavaa.

– Toivomme näkevämme tulevaisuudessa lainsäädännön muutoksen, että myös pienpanimot saavat mahdollisuuden tilamyyntiin, aivan kuten viinitilatkin. Se olisi suuri asia meille.

 

Teksti ja kuvat: Anna Sand
Käännös: VASEK

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää