Liikkumisen vähähiilisyys edellyttää asennemuutosta

29.04.2019

IMG 5781Anna Måtts-Fransén, Stella Aaltonen ja Heli Siirilä.

Vaasan seudulla on tapahtumassa useita muutoksia, jotka vaikuttavat liikenteeseen ja ihmisten liikkumiseen ja siten myös liikenteen vähähiilisyyteen.

– Nyt on oikea momentum keskittyä liikennepalveluiden kehittämiseen, kartoittaa nykytila ja suunnitella uutta sekä perehtyä mitä naapurit muualla Suomessa ja maailmalla tekevät, MoveIT-hankkeen projektipäällikkö Anna Måtts-Fransén listasi avauspuheenvuorossaan.

Liikennepalveluiden kehittämisellä tähdätään liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämiseen, jotta energia- ja ilmasto-ohjelmien tavoitteet voidaan saavuttaa. MoveIT-hankkeen ensimmäinen workshop 24.4. tarjosi inspiraation ja keskustelun herättämistä liikennepalveluista ja niiden kehittämisestä.

Maaseudun liikenteen intoilijaksi itseään kutsuva hankeasiantuntija Heli Siirilä Levón-instituutista listasi montaa asiaa, joista huomaa liikenteessä tapahtuneet muutokset:

– Vielä kymmenen vuotta sitten paperinen lipare oli ainoa todistus oikeudesta matkustaa esimerkiksi junalla. Digitalisaatio, e-liput ja sovellukset ovat muuttaneet matkustamista itse asiassa aika lyhyessä ajassa. Myös tavat liikkua ovat muuttuneet, nykyään ollaan entistä avoimempia kimppakyydeille. Erilaiset tavat liikkua tuovat myös erilaisia kerrannaisvaikutuksia työskentelyyn ja etätöihin, Siirilä muistuttaa.

MatintupaEtelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen joukkoliikennevastaava Rauno Matintupa selvitti perusteellisesti uuden liikennepalvelulain tuomat muutokset. Hän muistutti kuitenkin, ettei uusikaan laki suo täydellistä vapautta, vaan edelleen täytyy olla tietyt rekisteröinnit ja luvat olla kunnossa.

– Reittiliikenneluvista on luovuttu, ja eri alueiden palvelutaso syntyy markkinaehtoisesti. Eri toimijat voivat vaikka peräkkäin ajaa tiettyjä reittejä, jos asiakasvirtaa vain riittää. Liikennöinti on kuitenkin ilmoituksenvaraista, ja pienenä ongelma on se, että lain edellyttämä avoin data reiteistä, pysäkeistä, aikatauluista, hinnoista, saatavuudesta tai esteettömyydestä ei edelleenkään ole kootusti ja helposti kaikkien toimijoiden ja osapuolten tavoitettavissa. Tavoitteena on, että sovelluskehittäjät voisivat hyödyntää avointa tietoa erilaisten digitaalisten palvelujen ja applikaatioiden rakentamiseen.

Hankepäällikkö Stella Aaltonen koordinoi Turun kaupungin liikenteen ja liikkumisen kokonaisuutta. Yli 90 prosenttia turkulaisista asuu alle puolen tunnin pyöräilymatkan päässä torilta, ja Turun tavoitteena onkin, että vuoteen 2035 mennessä yli 66 prosenttia liikkumisesta tapahtuu kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteen avulla.

– Mobility as a service eli liikenne palveluna mahdollistaa sen, että asiakas saa tarvitsemansa liikennepalvelut yhdellä maksulla ja lipulla, tuo resurssitehokkuutta ja sujuvoittaa matkaketjuja. Sujuva ja vaivaton liikennepalvelu on todellinen vaihtoehto yksityisautoilulle ja siten vähentää päästöjä.

Aaltosen mukaan ihmisiä voidaan ohjata vähentämään yksityisautoilua monella eri tavalla:

– Jos esimerkiksi työpaikalla pysäköiminen onkin maksullista, aika moni huomaa asuvansa oikeastaan ihan sopivan pyöräily- tai kävelymatkan päässä, tai kimppakyytien järjestely alkaa onnistua. Turussa meillä on ympärivuotisesti käytössä olevat kaupunkipyörät, Föli-fillarit, ja niiden käyttöoikeus kuuluu automaattisesti joukkoliikenteen kuukausikortin haltijoille.

Turussa on saatu paljon hienoja uudistuksia aikaan, mutta Aaltonen toteaa, että paljon työtä on vielä jäljellä:

– Liikennepalveluiden kehittäminen ei ole mikään spurtti.

AlasalmiVaasan kaupungin kehittämispäällikkö Maija Alasalmi (kuvassa) esitteli Vaasan kaupungin energia- ja ilmasto-ohjelmaa ja kertoi, että kaupungin päästöistä noin 28 prosenttia tulee liikenteestä, hieman enemmän kuin kaukolämmöstä.

– Viime vuosina liikenteen päästöt ovat jopa hieman kasvaneet. Syinä voi olla esimerkiksi seudun hyvä tulotaso, uudet asuntoalueet ja alkuvaiheessa niiden puuttuvat julkisen liikenteen yhteydet. Poisoppiminen eli yksityisautoilusta luopuminen myöhemmin on aina vaikeaa.

Vaasan yliopiston tutkijatohtori Mona Enell-Nilsson esitteli BotniaTM-hanketta, jossa hyödynnettiin systeemisen muutoksen suuntaamisen mallia ja työstettiin erilaisia muutospolkuja esimerkiksi joukkoliikenteeseen, pyöräilyyn, tieliikenteeseen sekä liikennesuunnitteluun ja -koordinointiin. Hankkeen tulokset julkistetaan 15.5.

Työpajan päätteeksi siirryttiin Speaker’s Corneriin, ja saatiin aluksi hieman inspiraatiota ja provosointia mistä siirryttiin vilkkaaseen keskusteluun. Vaasan kaupungin Tomi Kaunismäki muistutti, että Vaasassa on mahdollisesti Manner-Suomen lyhyimmät työmatkat. Jo yli 5 kilometrin matkoilla kuitenkin yksityisautoilu kilpailee vahvasti joukkoliikenteen kanssa, kun taas 1–3 kilometrin matkat on järkevintä pyöräillä.

Viktor Ekman Alicecolta toivoi erilaisten applikaatioiden kehittämiseen lähinnä asiakasta toimivien operaattoreiden aktiivisuutta jo kehitysaikana, jotta tuloksena on oikeasti käytettävä sovellus. Stella Aaltonen muistutti, että sovellusten toteuttamisen kilpailuttaminen on erittäin hankalaa, kun aina ei ole selvästi tiedossa mihin päin oikein ollaan menossa.

IMG 5778Maalahden kunnanjohtaja Jenny Malmsten (kuvassa yllä) muistutti maaseudun todellisuudesta, jossa pihoissa on autoja yleensä yhtä monta kuin taloudessa ajokortin haltijoita. Hän peräänkuulutti paikallista sovellusta kimppakyytien sopimiseen.

Rauno Matintupa puolestaan peräänkuulutti asennemuutosta:

– Moni asia on meidän puolellamme, tekniikka on jo saatavilla. Eri tarpeisiin on kuitenkin oltava melkoinen kirjo erilaisia liikennepalveluita. Ja löydyttävä se halu käyttää niitä.

Seminaarin materiaalit



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

21.01.2021 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

Circle's Edge houkuttelee yrityksiä, jotka haluavat kohti kiertotaloutta ja hiilineutraaliutta

20.01.2021 | Uutiset
Vuoden 2021 aikana käynnistyy uusi iso liikerakennustyömaa Vaasan seudulla, kun Circle’s Edge -liikealuetta ryhdytään rakentamaan Mustasaaren Lintuvuoreen E8-tien vieressä.
Lue lisää

Kustannustuen toinen hakukierros käynnissä – valmistaudu huolellisesti ennen hakemista

20.01.2021 | Uutiset
Valtiokonttorin maksaman kustannustuen toinen hakukierros käynnistyi 21.12.2020. Tukea on mahdollista hakea 26.2.2021 klo 16.15 saakka. Kustannustuki on tarkoitettu lähes kaikille yrityksille, joiden liikevaihto on koronan vuoksi laskenut vähintään 30 prosenttia.
Lue lisää

TietoEVRY laajentaa toimintaansa Vaasassa – noin 160 uutta työpaikkaa

19.01.2021 | Uutiset
TietoEVRY julkaisi 13.1.2021 tiedotteen IT-tukipalveluidensa yhtenäistämisestä osana TietoEVRYn integraatiota. Vaasan seudulle tämä tarkoittaa hienoja uutisia, sillä muutoksen myötä TietoEVRY laajentaa Vaasan toimintaansa ja avaa kaupunkiin uuden IT-tukipalveluiden yksikön suomen- ja ruotsinkielisten asiakkaiden palvelemiseksi.
Lue lisää

Yrittäjä, vastaa jatkuvuussuunnitteluun liittyvään kyselyyn

18.01.2021 | Uutiset
Svenska handelshögskolanin opiskelija Ben Wahlberg tekee pro gradu -työtään varten kyselyä suomalaisille yrityksille jatkuvuussuunnittelusta.
Lue lisää

Kehitä, hienosäädä ja paranna – Asiantuntijan parhaat neuvot verkkokaupan aloittamiseen

14.01.2021 | Uutiset
Verkkokauppa on tätä päivää, sillä vuonna 2019 suomalaiset kuluttivat verkko-ostoksiinsa jopa 3,3 miljardia euroa. Mikähän mahtaa olla koronavuoden 2020 lukema? Mutta miten yrittäjän olisi syytä lähteä liikkeelle verkkokaupan perustamisessa? Webcoren asiantuntija Joakim Östman kertoi Uusyrityskeskus Startian webinaarissa 12.1. parhaat vinkkinsä.
Lue lisää

Yritykset tarvitsivat neuvoja ja tukea koronavuonna 2020 – VASEK tuplasi asiakasmääränsä

13.01.2021 | Uutiset
Koronavuosi 2020 oli luonnollisesti haastava yrityksille, mikä näkyi heti maaliskuusta 2020 lähtien myös Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yritysneuvonnassa. Yritysten haasteet, talousvaikeudet ja koronan aiheuttamat kehittämistarpeet lisäsivät yritysneuvontamääriä merkittävästi.
Lue lisää

Visitvaasa valittiin Suomen parhaaksi verkkosivustoksi

12.01.2021 | Uutiset
Finnish Web Awards palkitsi jo neljännen kerran Suomen parhaat nettisivujen suunnittelijat ja tekijät. Kilpailun pääpalkinnon voitti visitvaasa.fi. Finaaliin osallistujat valittiin yleisöäänestyksellä, joka keräsi ennätykselliset 285 000 ääntä. Lopullisessa valinnassa käytettiin ensimmäistä kertaa sekä inhimillistä käyttäjäarviointia että algoritmeja hyödyntävää teknistä arviointia.
Lue lisää