Lastausta ja lossausta tuulessa ja tuiskussa

13.01.2023

ASA1082JaSaloVaasan satamasta löytyy talviknowhow’ta tuulivoimateollisuudelle

Rahtilaivat lipuvat Vaasan satamaan ympäri vuoden ja niiden kyydistä nostetaan laiturille tai suoraan kuljetuslaveteille muun muassa tuulivoimaloiden osia sekä muita suurten projektien osia kuten moottoreita, prosessiteollisuuden kattiloita tai vaikkapa nostureita. Noin parikymmentä kokenutta satamaoperaattori Blomberg Stevedoringin osaajaa huolehtii, että nämä arvokkaat osat ja kappaleet siirtyvät myös tuulella ja tuiskulla turvallisesti maihin ja sitten välisäilytykseen tai jatkavat matkaansa suoraan perille.

– Tuulivoimaloiden osien, niin lapojen kuin rungon kappaleidenkin, käsittely on tarkkaa työtä. Ne eivät saa vaurioitua, sillä silloin niitä ei voida käyttää ilman valmistajan hyväksymiä korjaustöitä, mikä puolestaan tarkoittaa projektin viivästymistä ja korkeita kustannuksia. Meidän osaajilla on kaikilla yli 10 vuoden kokemus rahdin lastaamisesta ja lossaamisesta eli purkamisesta kaikissa olosuhteissa, kehuu myyntijohtaja Björn Knutar porukkaansa ja jatkaa:

– Isojen kappaleiden käsitteleminen vaatii paitsi hyvin koordinoituja tandem-nostoja myös ketteryyttä tiimin jäseniltä. He joutuvat esimerkiksi kiipeilemään, toki asianmukaisissa turvavarusteissa, kiinnittämässä nosturin koukkuja tai irrottamassa tuulivoimalan lapoja kiinnityskehikoistaan.

ASA1996JaSalo

– Osat nostetaan laiturille tai siipilavetille ja ne jatkavat matkaansa suoraan tuulivoimala-alueelle tai sitten jäävät välivarastoon. Vaasan satamaan kautta kulkee vuositasolla noin 90 tuulivoimalaa ja esimerkiksi nyt saapuva projekti käsittää osat noin 40 tuulivoimalaan, ja ne säilytetään meillä talven ajan aidatulla ja vartioidulla alueella. Huolehdimme myös kappaleiden puhdistamisen lumikuormasta säilytyksen aikana ja valmistelemme, että ne ovat helmikuussa – vielä keskellä talvea ja usein jäisinä – valmiita kuljetettavaksi eteenpäin, Mathias Maris Blomberg Stevedoringilta täydentää.

Joustavuutta toimitusketjuihin

ASA1365JaSalo

Sataman kehitysjohtaja Tommi Tuominen kertoo, että Vaasan sataman varastointikentät ovat tärkeä bufferi, joka antaa joustavuutta tuulivoimaloiden toimitusketjun hallintaan:

– Isommille projekteille on tärkeää, että on joustoa ja toimijat voivat joustavasti suunnitella laivauksen esimerkiksi komponenttien tuotannon tai laivauksen kustannusten mukaan, kun tarjolla on välivarastointialue, josta sitten kappaleet jatkavat matkaansa pienen tai vähän pidemmän välivarastoinnin jälkeen. Satamaa kehitetään jatkuvasti tuulivoimatoimijoiden tarpeiden mukaan. Työtä tehdään väylän laajentamiseksi 100 metristä 140 metriin. Näin varmistetaan, että isommat alukset pääsevät satamaan, koska hankkeet ovat jatkuvasti suurempia ja suurempia.

– Myös laiturikapasiteettiä saadaan lisää kolmessa eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tänä vuonna Lassen laituria pidennetään 145 metriä ja samalla laiturialue laajenee 7 000 neliömetrin verran. Pitkällä aikavälillä uutta tilaa satamaan saadaan 20 hehtaaria, kun laituria jatketaan Hiililaiturilta aallonmurtajaan saakka, Tuominen jatkaa.

ASL9402JaSalo

VASEKin logistiikka-asiantuntija Anna Måtts-Fransén muistuttaa, että Vaasan seudun logististen edellytysten kehittämiseen kuuluu myös se, että satamaan saapuva rahti pääsee turvallisesti eteenpäin:

– Satamaväylien lisäksi myös teiden ja reittien on oltava kunnossa, jotta satamaan ja satamasta voi kulkea entistä suuremmat ja merkittävämmät projektikuljetukset ja saadaan yhteydet kansainvälisille kuljetusreiteille. Myös yhteydet GigaVaasa-alueelle ovat tärkeitä satamalle.

 

Kuvat: Kvarken Ports / Jaakko J. Salo

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää