Kehitä, hienosäädä ja paranna – Asiantuntijan parhaat neuvot verkkokaupan aloittamiseen

14.01.2021

webbutik 600

Verkkokauppa on tätä päivää, sillä vuonna 2019 suomalaiset kuluttivat verkko-ostoksiinsa jopa 3,3 miljardia euroa. Mikähän mahtaa olla koronavuoden 2020 lukema? Mutta miten yrittäjän olisi syytä lähteä liikkeelle verkkokaupan perustamisessa? Webcoren asiantuntija Joakim Östman kertoi Uusyrityskeskus Startian webinaarissa 12.1. parhaat vinkkinsä.

– Pienyrittäjän erityisesti kannattaa hyödyntää digitalisaation ja internetin tarjoamat mahdollisuudet. Verkkokauppa alkaa olla useimmille kuluttajille täysin itsestään selvä kanava, mikä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, Östman muistuttaa. 

Mistä lähteä liikkeelle?

Östman neuvoo yrittäjiä miettimään muun muassa omia tavoitteitaan kaupan suhteen. Paljonko on valmis käyttämään aikaa verkkokaupan ylläpitoon ja tilausten hoitamiseen? Mitä se saa maksaa ja paljonko myyntiä odottaa saavansa? Minkälaista ulkoasua toivoo? Mikä on verkkokaupan kohderyhmä, valikoima, maksutavat ja toimitustavat? Mitä muita toimintoja toivoo verkkokaupalta? 

– Kun erittelee huolellisesti sekä tavoitteensa että vaatimuksensa verkkokaupalle ja sen ominaisuuksille, voi Webcore tai muu alan toimija auttaa eteenpäin ja suositella juuri yrittäjän tarpeisiin parhaiten sopivaa alustaa, Östman kertoo.

Hakukoneoptimointia alusta lähtien

Verkkokaupan voi saada pystyyn jo muutamassa päivässä, mutta sen jälkeen edessä on suurin työ eli tuotteiden syöttäminen kaupan valikoimaan. Östman neuvoo miettimään huolellisesti tuotekategoriat ja niiden alakategoriat:  

– Tuotteiden kuvailussa ei saa tyytyä vain valmistajan kuvaukseen, vaan on mietittävä jokaisen tuotteen avainsanat, jotta ne saavat hakukoneiden kautta parhaan mahdollisen näkyvyyden. Hakukoneoptimoinnin strategia on oltava valmiina jo heti alusta lähtien.

Analysoi ja arvioi

Östman päättää tärkeimpään neuvoonsa: 

– Analysoi dataa ja arvioi tuloksia. Paljonko verkkokaupassa on kävijöitä, moniko tekee tilauksen? Paljonko kampanjat, tarjoukset tai mainokset lisäävät myyntiä? Kehitä, hienosäädä ja paranna jatkuvasti. Vaikka aloittaisit verkkokaupan pienessä mittakaavassa, varmista, että toimintasi ja verkkokauppajärjestelmäsi tarjoaa mahdollisuudet myös kasvuun. 

Viisi vinkkiä onnistumiseen:

  1. Verkkokaupassa on oltava selkeä ja yksinkertainen navigointi, hyvät tuotekuvaukset kuvineen sekä hakukoneoptimointi huomioituna.  
  2. Maksuvaihtoehtojen on oltava yksinkertaiset ja luottamusta herättävät. Monen verkkokaupan kasvua hidastaa edelleen asiakkaiden pelko siitä, että he tulevat huijatuiksi. Kauppaehdot on käytävä selkeästi ilmi, samoin GDPR:stä on huolehdittava. 
  3. Rakenna luottamusta ja pyydä asiakkailta arvioita tuotteista. Laita asiakkaiden antamat arviot esille verkkokauppaan. Varmista, että asiakaspalvelusi on saavutettavissa ja yhteydenottokeinot näkyvillä. Uskolliset, tyytyväiset asiakkaat ovat menestyksen avain. 
  4. Huolehdi sujuvasta toimituksesta lupaamiesi toimitusaikojen puitteissa ja käsittele tarkasti kaikki palautteet, reklamaatiot ja asiakaspalautukset. 
  5. Panosta markkinointiin. Jos verkkokauppaasi ei näy, sitä ei ole olemassa. Hyödynnä sosiaalisen median mahdollisuuksia ja mainosta osto- ja myyntisivustoilla. Hyödynnä asiakaslistoja ja lähetä uutiskirjeitä. Kerro tuotteistasi vaikkapa myös blogissasi.  

 

Tulossa myös webinaari: Kotisivut yritykselle – miksi ja minkälaiset? 19.1. Ilmoittaudu heti

Webinaari verkkokaupan perustamisesta järjestetään suomenkielisenä hieman myöhempänä ajankohtana. Seuraa Uusyrityskeskus Startian ilmoittelua esim. Instagramissa

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Päivittyvä seuranta: Koronatilanne ja yritykset - hyödyllistä tietoa

21.01.2021 | Uutiset
Kokoamme tälle sivulle hyödyllistä tietoa koronatilanteesta alueemme yritysten näkökulmasta. Sivua päivitetään jatkuvasti.
Lue lisää

Circle's Edge houkuttelee yrityksiä, jotka haluavat kohti kiertotaloutta ja hiilineutraaliutta

20.01.2021 | Uutiset
Vuoden 2021 aikana käynnistyy uusi iso liikerakennustyömaa Vaasan seudulla, kun Circle’s Edge -liikealuetta ryhdytään rakentamaan Mustasaaren Lintuvuoreen E8-tien vieressä.
Lue lisää

Kustannustuen toinen hakukierros käynnissä – valmistaudu huolellisesti ennen hakemista

20.01.2021 | Uutiset
Valtiokonttorin maksaman kustannustuen toinen hakukierros käynnistyi 21.12.2020. Tukea on mahdollista hakea 26.2.2021 klo 16.15 saakka. Kustannustuki on tarkoitettu lähes kaikille yrityksille, joiden liikevaihto on koronan vuoksi laskenut vähintään 30 prosenttia.
Lue lisää

TietoEVRY laajentaa toimintaansa Vaasassa – noin 160 uutta työpaikkaa

19.01.2021 | Uutiset
TietoEVRY julkaisi 13.1.2021 tiedotteen IT-tukipalveluidensa yhtenäistämisestä osana TietoEVRYn integraatiota. Vaasan seudulle tämä tarkoittaa hienoja uutisia, sillä muutoksen myötä TietoEVRY laajentaa Vaasan toimintaansa ja avaa kaupunkiin uuden IT-tukipalveluiden yksikön suomen- ja ruotsinkielisten asiakkaiden palvelemiseksi.
Lue lisää

Yrittäjä, vastaa jatkuvuussuunnitteluun liittyvään kyselyyn

18.01.2021 | Uutiset
Svenska handelshögskolanin opiskelija Ben Wahlberg tekee pro gradu -työtään varten kyselyä suomalaisille yrityksille jatkuvuussuunnittelusta.
Lue lisää

Kehitä, hienosäädä ja paranna – Asiantuntijan parhaat neuvot verkkokaupan aloittamiseen

14.01.2021 | Uutiset
Verkkokauppa on tätä päivää, sillä vuonna 2019 suomalaiset kuluttivat verkko-ostoksiinsa jopa 3,3 miljardia euroa. Mikähän mahtaa olla koronavuoden 2020 lukema? Mutta miten yrittäjän olisi syytä lähteä liikkeelle verkkokaupan perustamisessa? Webcoren asiantuntija Joakim Östman kertoi Uusyrityskeskus Startian webinaarissa 12.1. parhaat vinkkinsä.
Lue lisää

Yritykset tarvitsivat neuvoja ja tukea koronavuonna 2020 – VASEK tuplasi asiakasmääränsä

13.01.2021 | Uutiset
Koronavuosi 2020 oli luonnollisesti haastava yrityksille, mikä näkyi heti maaliskuusta 2020 lähtien myös Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yritysneuvonnassa. Yritysten haasteet, talousvaikeudet ja koronan aiheuttamat kehittämistarpeet lisäsivät yritysneuvontamääriä merkittävästi.
Lue lisää

Visitvaasa valittiin Suomen parhaaksi verkkosivustoksi

12.01.2021 | Uutiset
Finnish Web Awards palkitsi jo neljännen kerran Suomen parhaat nettisivujen suunnittelijat ja tekijät. Kilpailun pääpalkinnon voitti visitvaasa.fi. Finaaliin osallistujat valittiin yleisöäänestyksellä, joka keräsi ennätykselliset 285 000 ääntä. Lopullisessa valinnassa käytettiin ensimmäistä kertaa sekä inhimillistä käyttäjäarviointia että algoritmeja hyödyntävää teknistä arviointia.
Lue lisää