Julia auttaa yritysasiakkaitaan sanomaan KYLLÄ

07.01.2020

Julia Olin.Oma yritys oli Julia Olinille kaukainen ja epärealistinen haave, kunnes hän eräänä päivänä päätti piipahtaa Uusyrityskeskus Startiassa. Yhtäkkiä kaikki kävi todella nopeasti, ja YES Communications-yrityksestä tuli totta. Käynnistysvaihe meni yli odotusten, ja Julia näkeekin, että hänen tarjoamilleen palveluille on selkeästi tarvetta.

Markkinointi, viestintä ja ihmisten väliset suhteet ovat aina kiinnostaneet Juliaa, joka on koulutukseltaan yhteiskuntatieteilijä.

– Aikaisemmat työtehtäväni ovat myös sivunneet näitä aiheita – olen työskennellyt muun muassa myyntipäällikkönä, projektin vetäjänä ja myös yritysvalmentajana, Julia kertoo.

Hän on myös saanut rakentaa ja lisätä osaamistaan erilaisilla kursseilla.

Vuosi sitten hän ajatteli, että on aika etsiä uusia mahdollisuuksia ja vähensi työaikaansa. Työmarkkinoilla tarjontaa oli kuitenkin heikosti, ja lopulta Julia päätti irtisanoutua ja astella Startiaan ajatuksenaan ryhtyä yrittäjäksi.

– Minulla ei tuolloin ollut suuntautuminen vielä aivan selvänä, vaan pyysin yksinkertaisesti apua, jotta saan konkretisoitua ajatukseni ja luotua selkeän strategian. Siinä sain apua yritysneuvoja Olav Nylundilta, ja aika pian olimme kartoittaneet mitä oikeastaan halusin tehdä, Julia jatkaa.

Julia Olin.Seuraavana askeleena olikin liiketoimintasuunnitelman ja talousarvion laatiminen, ja koska lomat olivat aivan lähellä, oli aikataulu tiukka.

– Sain selvät deadlinet, mikä oli hyvä asia. En saanut liikaa aikaa yliajatella asioita, vaan kaikki tapahtui melko nopeasti. Ja ilman VASEKin ja Startian apua olisi koko prosessi vienyt huomattavasti pidempään. He ovat erittäin taitavia asiakaspalvelijoita, ja sain erittäin ihmisläheisen kohtaamisen Startiassa, Julia kiittelee.

Pian hän oli täysipäiväinen yrittäjä – kaikki muut vaihtoehdot olisivat olleet kompromisseja – ja toiminta-ajatuksena on auttaa muita yrityksiä markkinoinnissa ja viestinnässä.

– Palveluni on suunnattu ensisijaisesti yrittäjille, jotka ovat vielä liian pieniä palkkaamaan oman markkinoijan ja jotka tarvitsevat apua tullakseen paremmiksi viestimään tuotteistaan ja palveluistaan, Julia selventää.

Jo aivan alussa hänellä oli potentiaalisia asiakkaita ja uusia hän on löytänyt lähinnä sosiaalisen median ja verkostoitumisen kautta – molemmat asioita, joihin hän uskoo kivenkovaa.

– Jos aion auttaa muita saamaan enemmän näkyvyyttä, täytyy minun pitää huolta siitä, että omakin toimintani saa näkyvyyttä.

Nykypäivän digitaalisuus on saanut aikaan sen, että taito kuvailla oman yrityksensä sielua ja olemusta asiakkaille on entistä ratkaisevammassa asemassa. Haasteena Olinin työssä on saada yrittäjät huomaaman tämä ja ymmärtämään markkinoinnin ja viestinnän merkitys.

– Selkeä ja houkutteleva viestintä kulkee käsi kädessä myynnin kanssa, hienon alun toiminnalleen saanut Julia lisää.

– Julia yhdistää osaamisensa vahvaan motivaatioon ja yritteliäisyyteen, mikä on suureksi avuksi yrityksen alkuvaiheessa, Nylund toteaa.

Julia Olin näkee selvästi, että hänen tarjoamilleen palveluille on tarvetta ja hän tähtääkin nyt kasvuun ja vähitellen yhä suurempiin asiakkuuksiin.

 

Teksti: Anna Sand/ by Sand
Kuvat: Anna Sand
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää