Joukkoliikenne2VASEKin logistiikka-asiantuntija Pekka Mäkinen vieraili marraskuussa Turussa yhdessä Vaasan kaupungin, Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Pohjanmaan liiton edustajien kanssa. Matkan tarkoituksena oli tutustua Turun kaupungin ja ympäröivien kuntien yhdessä muodostamaan alueelliseen joukkoliikenneratkaisuun nimeltä Föli.

Mäkinen oli hyvin vaikuttunut Turun mallista:

– Yhteinen kuntarajat ylittävä malli mahdollistaa matkaketjujen rakentamisen kuntarajojen yli. Seudun asukkaiden työ-, koulu- ja asiointimatkat eivät noudata kuntarajoja, vaan tarpeet ovat moninaisempia.

Turun lisäksi Föli-järjestelmään kuuluvat Naantali, Raisio, Rusko, Lieto ja Kaarina. Mäkisen mukaan vastaava malli voisi toimia erittäin hyvin myös Vaasan seudun seitsemän kunnan alueella.

– Kun kunnissa mietitään joukkoliikennettä, pysytään pitkästi oman kunnan maantieteellisellä alueella eivätkä naapurikuntien joukkoliikenneaikatauluissa välttämättä huomioida asukkaiden tarvetta kulkea useamman kunnan läpi töihin, kouluun tai asioimaan. Yhteinen joukkoliikennejärjestelmä on oikeasti palvelutoimintaa, jossa on selvitetty mitkä ovat asukkaiden tarpeet liikkumiseen, Mäkinen jatkaa.

Joukkoliikenne1Mäkisen mukaan harvaan asutut alueet erityisesti hyötyvät laajemman alueen yhteisesti suunnitellusta liikennejärjestelmästä, sillä silloin pystytään yhdistämään joukko- ja palveluliikenne sekä huomioimaan ajalliset painopisteet siten, etteivät autot kulje tyhjinä ja toisaalta kulkevat silloin, kun asukkailla on tarve liikkua.

Asukkaiden tarpeiden huomioimisesta esimerkkinä on Uuteenkaupunkiin järjestetyt reitit:

– Uudenkaupungin autotehtaan pendelöivät työntekijät tarvitsivat yhteyden työpaikalleen, ja ensin liikennöinnin tiheys ja volyymi optimoitiin heidän tarpeisiinsa ja sen jälkeen reitit avattiin myös muille matkustajille, Mäkinen kertoo.

Föli-järjestelmän etuna Turun seudulla on myös se, että lippujärjestelmä saatiin uudistettua ja käyttöön otettiin tasataksat, jolloin lipun hinta ei ole riippuvainen matkan pituudesta eikä bussin vaihdon yhteydessä tarvitse ostaa uutta lippua. Hinnat laskivat, ja matkustajamäärä kasvoi voimakkaasti.

– Yksi bussi vie aamuruuhkassa vähemmän tilaa kuin 50 henkilöautoa, joten ilmanlaatukin kaupungissa paranee yksityisautoilun vähenemisen myötä. Tehokkaampi joukkoliikenne auttaa merkittävästi ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, varsinkin Vaasassa, jossa on jo käytössä biokaasubussit, Mäkinen lisää.

Vaasan seudun kunnat ovat ennen Turkuun tehtyä opintomatkaa istuneet saman pöydän ääressä keskustelemasta yhteisestä joukkoliikennejärjestelmästä. Järjestetylle matkalle valitettavasti kuntien edustajat eivät ehtineet mukaan. Mutta miten jatko?

– Saimme Turusta käyttöömme hyvät materiaalit ja tarkoituksena on järjestää kunnille tilaisuus, jossa esittelemme Turun mallia ja keskustelemme edelleen soveltamismahdollisuuksista seudullamme, Pohjanmaan liiton liikenneasiantuntija Tero Voldi kertoo.

– Yhteistyö joukkoliikenteen saralla helpottaisi ja hyödyttäisi merkittävästi työssäkäyntialueen toimivuutta, Mäkinen päättää.

Lisätietoja


 

‹ Siirry "Uutiset"-sivulle