Hinnoitteluluento maustettuna hitusella kestävyyttä

10.02.2022

Maria Osteraker muokattu2

Maria Österåker

Kestävä Pohjanmaa-hanke järjesti 1.2.2022 webinaarin Voiko kestävästä tuotteesta tai palvelusta veloittaa enemmän? Asiantuntijana kuultiin taloustieteen tohtori Maria Österåkeria. Hän kertoi, miten kestävyys, hinnoittelu ja kannattavuus kuuluvat yhteen. Nykypäivän matkailijat ovat yhä ympäristötietoisempia, mikä saa heidät harkitsemaan yhä enemmän myös kestävyysnäkökohtia matkailuun liittyviä päätöksiä tehdessään. Houkutellakseen turisteja yritysten on siten työskenneltävä aktiivisesti kestävyyden sekä kestävien palvelujen ja tuotteiden kehittämisen parissa.

Hinnoittelussa voidaan Österåkerin mukaan ajatella kolmea eri asiaa: logiikkaa, magiaa ja psykologiaa. Looginen puoli on hyvin pitkälti opettelemista laskemaan, jotta toiminnasta saataisiin kannattavaa. Hinnoittelu liittyy myös magiaan, koska asiakas täytyy saada tuntemaan, että jokin asia on hintansa arvoinen. Asiakas nimittäin maksaa siitä, mitä hän arvostaa.

– Sitten myös psykologialla on suuri rooli hinnoittelussa. Hintaa voidaan nostaa kahdella eri tapaa; rahallisesti euroilla tai psykologisesti eli asiakkaat alkavat ajatella, että tuotteen hinta tuntuu kalliimmalta. Illan ensimmäinen vinkki hinnoitteluun on, että nämä kaksi eivät aina kulje käsi kädessä. Hintojaan pitäisi tarkastella sillä silmällä, että kuinka paljon niitä voi nostaa ennen kuin asiakas alkaa tuntea niiden olevan liian korkeita. Tämä on kaikkein helpoin tapa tehdä tulosta, Österåker sanoo.

Kannattavuus ei saa kärsiä panostuksesta kestävään yritystoimintaan

Taloudellista puolta tai kannattavuutta ei voi unohtaa, kun yritykset haluavat panostaa kestävyyteen. Österåker muistuttaa, että kun yritys on kannattava, sen liiketoimintaa voi kehittää paljon kestävämmällä tavalla ja antaa kestävyydelle suuremman roolin. Kestävä kehitys voi puolestaan auttaa pyörittämään liiketoimintaa kannattavammalla tavalla, kun tehdään esimerkiksi fiksumpia investointeja ja hyödynnetään kierrätystä. Hän jatkaa, että kestävyyden avulla voi veloittaa korkeamman hinnan, jos palvelu tai tuote on tärkeä asiakkaalle; se siis riippuu kohderyhmästä  ja asiakkaista. Täytyy uskaltaa erikoistua tietylle markkinasektorille.

– Kaikki tämä vaikuttaa hinnoitteluun, mutta jos yritys on kestävä, se voi valita minkä tahansa asiakkaan, Österåker huomauttaa.

Hinnoittelun tärkein oppi: pitää uskaltaa kokeilla

Luennon aikana hinnoittelua tarkasteltiin omaan arvostukseen perustuvan hinnoittelun (självbaserad prissättning) sekä kustannus-, markkina- ja asiakaslähtöisen hinnoittelun kautta. Österåker nosti esiin myös mahdollisuuden nostaa hintoja johdonmukaisesti esimerkiksi sesonkien vaihtuessa. Hänen neuvonsa on nostaa hintoja mieluiten melko usein ja vähän; ei paljon ja yhtäkkiä. Näin pitää uskaltaa tehdä, sillä hinta on helpoin tapa lisätä kannattavuutta. Asiakas välittää vähemmän hinnankorotuksesta, jos samalla tapahtuu jotain uutta ja positiivista.

Kokonaisuudessaan kannattaa joskus ottaa askel taaksepäin ja tarkistaa, mitä vaihtoehtoja on käytettävissä omien resurssien ja tavoitteiden puitteissa. Silloin on helpompi muotoilla strategia ja visio, miltä yrityksen pitäisi tulevaisuudessa näyttää.

– Monet yritykset aloittavat työstämisen resurssit lähtökohtanaan. Mutta mielestäni pitäisi aina aloittaa tavoitteilla! Kun tiedät tavoitteesi, alat työskentelemään saavuttaaksesi sen. Tavoittele voittoa ja panosta oikeisiin asioihin ja uskalla kokeilla, Österåker tiivistää lopuksi tärkeän viestinsä.

 

Kestävä Pohjanmaa -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian ja Dynamo Närpiön kanssa. 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Vaasan hallintotalo on nykyaikainen esimerkki kestävästä remontoinnista

29.05.2023 | Uutiset
Kaunis stukkokoristelu menneeltä aikakaudelta sulautuu moderniin, vaaleaan värimaailmaan, akustisesti vaimentaviin valokuvaseiniin ja vaikuttavan pitkiin mattoihin. Energiaa säästävä valaistus syttyy automaattisesti ja portaattomasti, kun siirrymme kokoushuoneesta toiseen, ja niissä harvemmin käytettävissä huoneissa, huomaamme heti niiden alhaisemman lämpötilan. Vaasan hallintotalo on kuin upouusi rakennus vuosien 2020–2022 aikana tehdyn laajan remontin jälkeen.
Lue lisää

Liiketoiminnan on oltava vastuullista, koska se on oikein – mutta miten liikkeelle?

17.05.2023 | Uutiset
Miksi yritysten pitäisi tehdä vastuullisuustyötä, ajatella kestävyyttä ja kiertotaloutta? Koska se tuo rahaa? Koska se on hyväksi brändille ja maineelle? Koska se helpottaa työvoiman rekrytoimista? Vai ihan vain siitä syystä, että se on oikea tapa toimia?
Lue lisää

Vuoden tasa-arvoyrityksessä henkilöstön moninaisuus on vahvuus

11.05.2023 | Uutiset
Pohjanmaan vuoden tasa-arvoyritys 2023 on närpiöläinen Bigro Ab. Kasvihuonealan yritys Bigro työllistää noin 70 henkilöä, jotka edustavat kuutta eri kansallisuutta. Valintaraati perustelee valintaa monipuolisella työllä, jota yrityksessä on tehty työyhteisön hyvinvoinnin ja moninaisuuden rakentamiseksi.
Lue lisää

VASEK20-lehti jaettu jokaiseen kotitalouteen

10.05.2023 | Uutiset
VASEK20-juhlalehti jaettiin 10.5. julkisena tiedotteena kaikkiin Vaasan seudun kotitalouksiin. Lehti on tuhti lukupaketti Vaasan seudusta, sen yrityksistä sekä tietysti tämän vuoden synttärisankari VASEKista.
Lue lisää

Stubbtech – enemmän kuin mitä nimi paljastaa

09.05.2023 | Uutiset
Se on tullut verkkaisemmin kuin pitkään aikaan. Kevät nimittäin. Samoin myös Stubbtechin ja sen yrittäjien Jens Rodasin ja Thomas Söderlundin odottama sesonkiaika. Mutta nyt kevät on täällä, ja kantojyrsintään, viherrakennustöihin, ulkomaalaukseen sekä katto- ja julkisivujen pesuun keskittyvän yrityksen toiminta kasvaa vuosi vuodelta. Suunnitelmana onkin nyt järjestellä liiketoiminta uudelleen kahdeksi erilliseksi markkinointinimeksi.
Lue lisää

”Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella” – Verkkokauppa on ahkeruuslaji

04.05.2023 | Uutiset
Viexpo ja VASEK järjestivät 26.4. infotilaisuuden käynnisteillä olevasta Pohjanmaan verkkokauppiasklubitoiminnasta. Tilaisuudessa saatiin kuulla myös digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsaman inspiroiva puheenvuoro verkkokaupan kymmenestä tärkeimmästä menestystekijästä.
Lue lisää

Ympäristöystävällinen, energiatehokas ja edullinen

02.05.2023 | Uutiset
GreenStar on Suomen ensimmäinen hiilineutraali hotelliketju, ja yhä useammat matkailijat valitsevatkin hotellin kestävä kehitys ja ympäristöystävällisyys mielessään. Joensuusta kotoisin oleva Kristian Ikonen oli aikaansa edellä, kun hän perusti ketjun vuonna 2008 ja loi konseptin, joka on juuri nyt ajan hermolla. Ketjun viides hotelli avattiin Vaasaan marraskuussa 2019, WasaGroupin toteuttamana rakennusprojektina.
Lue lisää

Sukupolvenvaihdoksissa on aina myös tunteet pelissä

20.04.2023 | Uutiset
Sukupolvenvaihdos on usein prosessi, johon liittyy monia erilaisia ajatuksia ja tunteita, jotka voivat vaikuttaa sen onnistumiseen. Epävarmuus, huoli, luopumisen tuska, helpotus, luottamus.
Lue lisää