Herkkuja ja tapahtumia, jotka houkuttelevat sekä kyläläisiä että turisteja

02.04.2019

Bergo 3Carola West Bergöstä on pyörittänyt muutaman vuoden ajan Skärgårdsdelikatess-yritystä. Nyt edessä on toinen kesä Bergö Café & Hantverkissa. Carola toivoo yhtä hienoa kesää kuin viime kesä oli.

Bergö Café & Hantverk täyttää tehtävänsä

Bergön vanhimmassa talossa, vuonna 1763 rakennetussa talonpoikaistuvassa, pyörittää Carola West yritystä nimeltä Bergö Café & Hantverk. Hänen herkulliset leivonnaisensa ja artesaaniruokansa, kotitekoinen jäätelö sekä erilaiset tapahtumat sekä kyläläisille, kesäasukkaille että matkailijoille ovat auttaneet häntä puhaltamaan eloa yritystoimintaan, jonka hän otti haltuunsa syksyllä 2017.

Suurimman osan elämästään palvelualalla työskennellyt Carola ryhtyi yrittäjäksi muutama vuosi sitten, kun hän perusti yrityksen Skärgårdsdelikatess. Hänen suosittu tyrnihyytelönsä antoi toiminnalle lähtölaukauksen, ja sittemmin valikoima on kasvanut usealla muulla tuotteella. Edelleen juuri tyrni on keskiössä, ja erityisesti sahramilla maustetusta glögistä on tullut pidetty tuote.

Mahdollisuus täydentää alkanutta artesaaniruoka-yritystä enemmän kesään painottuvalla toiminnalla ilmaantui, kun aikaisempi kahvilayrittäjä lopetti toiminnan runsas puolitoista vuotta sitten.

– Olin vilkuillut tätä vanhaa tupaa jo aiemmin, Carola nauraa.

Bergo 6Kahvila on auki vapusta lähtien viikonloppuisin ja myöhemmin kesällä joka päivä. Kaikki leivonnaiset ovat Carolan itsensä tekemiä, ja myös kotitekoista jäätelöä on valikoimassa. Kahvila on vuokralla Bergön vanhimmassa mökissä, joka on rakennettu paikalle vuonna 1763.

Hänen kahvilatoimintansa sai viime vuonna fantastisen alun. Perinteikkäässä talossa sijaitseva kahvila tarjoilee keskellä kylää hänen omia leivonnaisiaan ja kotitekoista jäätelöä ja siellä myydään kyläläisten valmistamia erilaisia käsitöitä. Talviaikaan toiminta käy puolella teholla, ja silloin Carola voi keskittyä artesaaniruoan valmistamiseen.

Bergo 11Mutta myös talviaikaan tilassa järjestetään tapahtumia. Tämän vuoden taco-ilta veti tuvan täyteen, ja kahvilaa voi myös vuokrata kokouksia ja muita tapahtumia varten.

– Marraskuussa meillä oli joulumarkkinat, ja kesäisin järjestän muille yrittäjille kesätorin perjantaisin kahvilan pihalla. Yhteislauluilta on suunnitelmissa, ja vapusta lähtien kahvila tulee olemaan auki viikonloppuisin, sitten myöhemmin kesällä joka päivä, Carola kertoo.

Hän toivoo tulevan kesän olevan yhtä hieno kuin viime vuonnakin, jolloin kotitekoisella jäätelöllä oli huikea menekki, kun kansa läheltä ja kaukaa vaelsi Bergöön siitä nauttimaan. Enimmillään Carolalla oli 15 eri makua valikoimassa.

– Nyt kehittelen täyttä häkää uusia makukombinaatioita ennen ensi kesää, hän nauraa.

Kesäisin kahvila houkuttelee eniten muualta tulevia, turisteja sekä muualta Suomesta että ulkomailta.

– Viime kesänä oli päiviä, jolloin en puhunut sanaakaan ruotsia, Carola muistelee.

Kahvilaan palkattiin kesätyöntekijä, ja ajatuksena oli, että häntä olisi tarvittu vain kahtena päivänä viikossa, mutta päiviä lisättiin nopeasti.

Myös monet kesäasukkaat ja kesämökeillä vierailevat ovat tottuneet pysähtymään kahvilan kohdalla, mutta talvisin lähinnä kyläläiset ja muut kuntalaiset osallistuvat Carolan järjestämiin tapahtumiin tai vuokraavat kahvilaa omia tilaisuuksiaan varten. Näin kahvila täyttää tehtävänsä eri kohderyhmille.

Bergo 7– Myös bussiyhtiöt ovat varanneet kahvilaa omia ryhmiään varten. Ryhmät arvostavat usein kalakeittoa ja vastaleivottua ruisleipää, Carola lisää.

Hän on myös emännöinyt useita VASEKin järjestämiä tilaisuuksia – muun muassa some-markkinoinnin työpajaa ja Bergö 2020- ja Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen tilaisuuksia.

– On ollut antoisaa osallistua niihin, ja oman toimintani kannalta sosiaalinen media onkin ollut ratkaisevassa roolissa. Teen kaiken markkinoinnin Facebookissa ja Instagramissa, mikä onkin osoittautunut erittäin toimivaksi ratkaisuksi, Carola lisää.

VASEKin projektipäällikkö Peter Källberg on samaa mieltä:

– Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa, sen tärkeyttä ei saa aliarvioida etenkään matkailualalla, sillä monet spontaanit vierailut tehdään, kun sosiaalisen median virrassa on tullut vastaan jotain mielenkiitoista. Carola on erittäin aktiivinen ja se on tuottanut tulosta.
Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen puitteissa VASEK järjesti infoillan Bergössä, ja aineena oli nimenomaan markkinointi sosiaalisessa mediassa.

– Siellä tuli ilmi jatkuvuuden tärkeys näkyvyyden kannalta. Ei riitä, että julkaisee muutamia yksittäisiä kertoja, vaan olisi hyvä, jos voisi tehdä pidemmälle ajanjaksolle julkaisusuunnitelman, jotta näkyvyys sosiaalisessa mediassa olisi suunnitelmallisempaa, Peter lisää.

 

Teksti: Anna Sand / bySand
Kuvat: Anna Sand sekä Bergö Café & Hantverk
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää

Opiskelijoiden ääni on tulevaisuuden ääni

15.03.2024 | Uutiset
Mari Katteluksen kolumni Vaasa Insiderissä
Lue lisää

Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen

08.03.2024 | Uutiset
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Lue lisää

Maria Haglund VASEKiin työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämistehtäviin

07.03.2024 | Uutiset
Kasvatustieteiden maisteri Maria Haglund aloitti 4.3.2024 VASEKilla Vaasan seudun työvoiman saatavuuden ja alueen vetovoiman edistämisen tehtävissä projektipäällikkönä. Hänet valittiin yhteensä 40 hakijan joukosta tähän alueen elinvoiman kehittämisen kannalta keskeiseen työtehtävään.
Lue lisää

Ensimmäinen rekrytointi on riski, joka on otettava, kun halutaan kasvaa

06.03.2024 | Uutiset
VASEKin, Vaasan kaupungin ja Vaasan yrittäjien tilaisuuteen 5.3. kokoontuneet yrittäjät pohtivat olisiko heistä ja heidän yrityksistään työnantajiksi. Palvelujohtaja Päivi Ilmonen Profimentorilta muistutti, että yksinyrittäjän ensimmäinen työntekijä ja työpari voi olla sellainen positiivinen asia, joka ei ole rahalla mitattavissa:
Lue lisää

He panostivat, kun kaikki muut vetäytyivät

05.03.2024 | Uutiset
Yli kaksi vuotta kulttuuri- ja tapahtuma-ala eli pandemian vuoksi epävarmuuden aikaa. Kriisin keskellä Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund päättivät perustaa HHD Entertainment -yrityksen, joka keskittyy festivaalien, konserttien ja keikkojen järjestämiseen. Bigday-konsepti syntyi, ja tänä vuonna festivaali järjestetään neljännen kerran – ennennäkemättömällä lipunmyynnillä.
Lue lisää