on the roxAWAY-Tourism vie ryhmät testaamaan esimerkiksi pelastautumispuvussa kellumista jäiden keskelle.

AWAY-Tourismin yrittäjä Kim Kurenmaalla on usean vuoden kokemus elämys- ja seikkailupalveluiden tarjoamisesta Vaasan seudulla. Usein ohjelmapalveluiden toteuttamiseen ei tarvita kuin ryhmä ja muutamia välineitä.

Noin 80 prosenttia AWAY-Tourismin asiakkaista on yrityksiä ja loput ovat koululuokkia tai erilaisia seuroja. Kurenmaan valttikorttina on laadukkaan opastuksen lisäksi palveluiden tuominen asiakkaiden luokse. Silloin säästetään aikaa, mikä on tärkeää varsinkin yrityksille. Ohjelmaa voidaan järjestää jopa useamman sadan hengen ryhmille.

Away-Tourismin palveluihin kuuluu muun muassa paintball ja purjehdus. Suosittuja ovat myös ryhmäkilpailut ja On the rox -palvelu, jossa pääsee testaamaan jäihin uppoamista pelastautumispuvuissa.

Yrityksen järjestämiin aktiviteetteihin osallistujista merkittävä osa on ulkomaisia. He arvostavat Suomen puhdasta luontoa ja hakevat ennemmin elämyksiä kuin seikkailuja. Jopa pelkkä luonnossa oleminen voi riittää elämykseksi.

Kurenmaa ajautui yrittäjäksi vähitellen:

– Harrastin kilpapurjehdusta. Hankimme sponsoreita kilpailuja varten ja veimme heitä purjehtimaan. Myöhemmin perustimme yrityksen purjehdusretkien järjestämistä varten, ja toiminnasta tuli vuosi vuodelta ammattimaisempaa. Opintojen jälkeen ryhdyin täyspäiväiseksi yrittäjäksi, Kurenmaa kertoo.

Mukavat asiakkaat ja ulkona oleminen ovat Kurenmaan mielestä työn parhaita puolia. Yrittäjyydessä puolestaan viehättää vapaus, sillä muun muassa omiin työaikoihin pystyy vaikuttamaan.

Kim Kurenmaa away tourism 600px

Yrittäjä Kim Kurenmaalla on vuoden aikana 100–150 keikkaa ja 1000–2000 asiakasta. (Kuva: Esa Siltaloppi)

Yritystä kehitetään yritysryhmähankkeen avulla

AWAY-Tourism on tehnyt yhteistyötä Kalle’s Innin kanssa jo kaksikymmentä vuotta. Kurenmaa lähtikin mielellään mukaan Archipelago Attractions -yritysryhmähankkeeseen, kun Kalle’s Innin yrittäjä Freddi Skott ehdotti asiaa. Hankkeen tavoitteena on luoda tuotepaketteja matkailijoille.

– Haluan kehittää yritystäni eteenpäin. Yksi suurimmista hyödyistä on ollut palveluiden kirjaaminen ylös. Kirjoittaessa tulee mietittyä tarkkaan, mitä palveluiden kuuluu. Siitä on etua myynnissä ja markkinoinnissa. Lisäksi olen saanut uudet nettisivut hankkeen ansiosta, Kurenmaa sanoo.

AWAY-Tourismin ja Kalle’s Innin lisäksi mukana hankkeessa ovat Kvarken Nature & Fishing Tours ja Qvarken Boat Charter.

– Yhteistä näille yrityksille on halu kasvaa, vaikka kasvutavoitteet ovatkin erilaisia. Ne sopivat hyvin yritysryhmähankkeeseen. Toivon, että muutkin yritykset innostuvat lähtemään mukaan yritysryhmähankkeisiin, ELY-keskuksen kehittämisasiantuntija Petri Svanbäck sanoo.

Hankkeella on korkea tukiprosentti, sillä 75 % prosenttia rahoituksesta tulee Pohjanmaan ELY-keskuksen Euroopan unionin maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta.

 

Teksti: VASEK
Kuvat: Kim Kurenmaa ja Esa Siltaloppi

 

Lue lisää projekteista Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun ja Archipelago Attractions.

Peter Kjallberg
Peter Källberg
Projektipäällikkö
+358 40 844 2058
Matkailu; Vaasa

lippu ja tunnuslause 300pxELYperuslogokaksikielinenMaaseutu2020 oranssi PIENI

 

‹ Siirry "Uutiset"-sivulle