Digitaitoja matkailualan yrityksille

23.05.2022

muokattu vetajat2Teemu Lönnmark ja Mathias Hasselblatt

Matkailuyrittäjät kokoontuivat huhtikuun lopussa Kyrönmaan matkailuhankkeen kutsumana Laihian Ruutinkartanolle 1dea-konsultointitoimiston Mathias Hasselblattin ja Teemu Lönnmarkin vetämään tilaisuuteen Digitaitoja matkailualan yrityksille. Tavoitteena oli auttaa matkailualan yrityksiä digitaalisuuden kehittämisessä.

Ensimmäisenä päivänä käytiin läpi erilaisia matkailun markkinointikanavia, digi- ja some-markkinointia sekä sisällöntuotantoa. Toisena päivänä keskityttiin käytännönläheisesti verkkosivuihin, varausjärjestelmiin ja datan hyödyntämiseen.

Paikalle kokoontuneet yrittäjät toivoivat saavansa tietojen päivityksen lisäksi uusia ideoita, sillä sisällöntuotanto koetaan aivan omaksi maailmakseen, vaikka tekniikka olisikin hallussa.

Verkkosivut ovat markkinoinnin tärkein alusta

Lönnmark muistutti, että verkkosivut ovat yrityksen näyteikkuna. Ilman kunnollisia verkkosivuja markkinointi on tehotonta ja myyntiä menee hukkaan.

– Verkkosivut voi tehdä itse, mutta ottakaa huomioon, että joskus kannattaa maksaa ulkopuoliselle ja saada ne kuntoon nopeammalla aikataululla. Jokaisen pitää miettiä, mikä on pitkällä tähtäimellä se paras ratkaisu oman yrityksen osalta. Sivuihin kannattaa heti alkuun asentaa Google Analytics, jotta saat kerättyä tietoja sekä asiakkaiden käyttäytymisestä sivuilla, että asiakasrekisteriin. Saatua dataa voi hyödyntää analysoitaessa tavoitteiden täyttymistä, Lönnmark sanoi.

Matkailualan yritysten verkkosivuissa korostuvat usein visuaalisuus, erilaiset tuotekuvaukset ja tuotekortit sekä digitaaliset ostokanavat ja varausjärjestelmät. Jos yrityksen nettisivuilla on paljon asiaa, on järkevää tehdä esimerkiksi tapahtumille omat laskeutumissivut, etteivät ne huku muun infon sekaan.

– Se aika, minkä ihmiset jaksavat käyttää jonkun tietyn asian etsimiseen verkkosivuilta on nimittäin yllättävän lyhyt, Hasselblatt lisäsi.

kartano muokattunaHuhtikuinen Ruutinkartano

 Muista kohderyhmäsi

Hakukoneoptimointi auttaa yrityksiä näkymään Google-haun ensimmäisissä tuloksissa. 1dean asiantuntijoiden mukaan ensimmäisten joukossa kannattaa olla, sillä listan ensimmäiset keräävät myös eniten klikkauksia. Google nostaa yrityksen sivuja korkeammalle, jos niiden sisältö kiinnostaa yrityksen kohderyhmää ja sivuilla vierailevat viipyvät niillä mahdollisimman kauan. Lisäksi on tärkeää valita oikeat avainsanat tuotteille ja palveluille. Ei tule myöskään unohtaa linkittää oman verkkosivuston sisältöä sivuston eri osiin sekä ulkoisiin, tunnettuihin sivuihin.

Maksettu avainsanamarkkinointi ei kuitenkaan ole välttämättömyys.

– Hakukonemarkkinoinnista ei kannata maksaa, jollei yrityksellä ole paljon kilpailua. Käytännössä nämä yritykset sijaitsevat Helsingissä tai Rovaniemellä, sanoi Hasselblatt.

Sivujen sisällön suhteen kannattaa harkita yhteistyösopimuksia, jotta voi varmistaa säännöllisen laadukkaan sisällön. Esimerkiksi blogitekstejä voi käyttää uudelleen vähän päivitettynä mahdollisesti eri aikaan seuraavana vuonna.

– Yhteistyöstä bloggaajien ja somevaikuttajien kanssa voi olla yrityksen näkyvyydelle huomattavia hyötyjä, vaikka se ei heti muuttuisikaan liikevaihdoksi. Yhteistyökumppaneiden pitää kuitenkin osata kirjoittaa relevanttia sisältöä juuri teidän asiakkaillenne, huomautti Lönnmark.

Muokattu Ruutinkartanon isantaMyös Ruutinkartanon isäntä, Ville Moser, oli kiinnostunut digitaalisuuden kehittämisestä

Vastuullisuus, monikanavaisuus ja tarinallisuus ovat ajan henki

1dean mukaan vastuullisuudesta kertominen ja sertifikaatit korostuvat digimarkkinoinnin trendeissä. Visit Finland, alueorganisaatiot sekä matkanjärjestävät suosivat sertifioituja kohteita. Asiakkaan pitää pystyä kokemaan, että yrityksen arvot näkyvät kaikessa tekemisessä – sekä digitaalisessa että fyysisessä.

Asiakasryhmien tavoittamiseksi pitää luonnollisesti tehdä taustatyötä, mutta esimerkiksi kampanjamarkkinointia kannattaa toteuttaa ristiin eri sosiaalisen median kanavissa. Kanavien valinta riippuu sekä siitä, missä kohderyhmä liikkuu, että siitä, mikä tuntuu yritykselle luontevalta ja mitä ehtii päivittää. 1dea kehottaa myös tekemään kuvasisällön lisäksi videoita, joita pystyy helposti upottamaan eri nettisivuille. Etenkin matkakohteiden valinnassa visuaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.

Tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinointi ja tarinallisuus myös yritysten työntekijöiden kautta tulee nousemaan vielä enemmän esille.

– Asiakkaat levittävät parhaimmillaan sisältöä eteenpäin ja toimivat ilmaisina markkinoijina palveluillesi sosiaalisessa mediassa. Myös työntekijät voivat toimia yrityksesi ”somelähettiläinä”, tiivistivät Lönnmark ja Hasselblatt.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energiaseminaarissa tarkasteltiin tulevaisuuden investointeja

07.02.2023 | Uutiset
Pohjoismainen energiaseminaari keräsi yli 200 osallistujaa Wasa Innovation Centeriin 30.1., Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin, Norsk-finska handelsföreningenin ja VASEKin yhteistyössä järjestämässä seminaarissa keskusteltiin muun muassa investoinneista, kehittämisestä sekä yhteistyöstä.
Lue lisää

Liikenne kasvoi voimakkaasti Vaasan satamassa

03.02.2023 | Uutiset
Kvarken Ports Vaasan eli Vaasan ja Uumajan yhteisen satamayhtiön Vaasassa sijaitsevien toimintojen luvut vuodelta 2022 näyttävät voimakasta kasvua kautta linjan. Vaasan seudun teollisuuden kasvu ja positiivinen suuntaus kohti ympäristöystävällisiä laivakuljetuksia näkyi Kvarken Ports Vaasan useilla liikennealueilla.
Lue lisää

YEL-uudistus astui voimaan vuoden vaihteessa

31.01.2023 | Uutiset
Yrittäjän eläkelaki muuttui 1.1.2023: työtulo määritellään tarkemmin ja tarkistetaan useammin. Suurin muutos YEL-uudistuksessa koskee eläkeyhtiöiden velvollisuutta tarkistaa yrittäjän työtulot säännöllisesti kolmen vuoden välein.
Lue lisää

Marian unelmakampaamo

31.01.2023 | Uutiset
Isonkyrön keskustassa, aivan apteekin vieressä, sijaitsee Maria Uusihaan viime keväänä perustama parturi-kampaamo ja kauneushoitola MAU Hair & Beauty. Maria päätti rohkeasti epävarmassa maailmantilanteessa perustaa oman yrityksen kotikuntaansa, oltuaan lähes kymmenen vuotta elinkeinonharjoittajana vuokratuolilla Vaasan keskustassa.
Lue lisää

Yhteistyötä tarvitaan gigalogistiikan toteuttamiseen

26.01.2023 | Uutiset
VASEKin järjestämä perinteinen Logistiikkafoorumi keräsi 19.1. seudun logistiikka- ja huolitsijatoimijat aamiaisen äärelle. Tilaisuuden avannut Vaasan kaupunginjohtaja ja GigaVaasa -tiimin vetäjä Tomas Häyry muistutti kuulijoita siitä työstä, jota akkuarvoketjun kehittämiseksi on jo tehty ja mitä kaikkea on vielä edessä:
Lue lisää

Yritysneuvoja kertoo: Miksi yritystä perustaessa on syytä miettiä jo myös sen myymistä?

26.01.2023 | Uutiset
Yritystä perustaessa ei ehkä ihan ensimmäisenä tule alkavan yrittäjän mieleen miettiä nyt vasta käynnistymisvaiheessa olevan yritystoiminnan myymistä, mutta syytä kyllä olisi. Yritysneuvojamme kertovat miksi.
Lue lisää

Vaasan seudulla työpaikoilla kaikki tunteet saavat näkyä

24.01.2023 | Uutiset
Saatko sinä olla töissä juuri sellainen kuin olet? Voitko näyttää työkavereillesi, että tänään ei ole hyvä päivä tai kertoa, että projekti ei vaan ota edistyäkseen? Vai joudutko pitämään roolia päällä, vaikka miten ottaisi päähän?
Lue lisää

Yrityskylä Pohjanmaalla jo vuosikymmenen ajan – VASEK ja Startia mukana alusta asti

20.01.2023 | Uutiset
Aika kuluu nopeasti: tänä vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun menestystä niittänyt Yrityskylä-konsepti jalkautui Pohjanmaalle. Yrityskylä Pohjanmaa aloitti toimintansa Vaasassa syyskuussa 2013.
Lue lisää