Digitaitoja matkailualan yrityksille

23.05.2022

muokattu vetajat2Teemu Lönnmark ja Mathias Hasselblatt

Matkailuyrittäjät kokoontuivat huhtikuun lopussa Kyrönmaan matkailuhankkeen kutsumana Laihian Ruutinkartanolle 1dea-konsultointitoimiston Mathias Hasselblattin ja Teemu Lönnmarkin vetämään tilaisuuteen Digitaitoja matkailualan yrityksille. Tavoitteena oli auttaa matkailualan yrityksiä digitaalisuuden kehittämisessä.

Ensimmäisenä päivänä käytiin läpi erilaisia matkailun markkinointikanavia, digi- ja some-markkinointia sekä sisällöntuotantoa. Toisena päivänä keskityttiin käytännönläheisesti verkkosivuihin, varausjärjestelmiin ja datan hyödyntämiseen.

Paikalle kokoontuneet yrittäjät toivoivat saavansa tietojen päivityksen lisäksi uusia ideoita, sillä sisällöntuotanto koetaan aivan omaksi maailmakseen, vaikka tekniikka olisikin hallussa.

Verkkosivut ovat markkinoinnin tärkein alusta

Lönnmark muistutti, että verkkosivut ovat yrityksen näyteikkuna. Ilman kunnollisia verkkosivuja markkinointi on tehotonta ja myyntiä menee hukkaan.

– Verkkosivut voi tehdä itse, mutta ottakaa huomioon, että joskus kannattaa maksaa ulkopuoliselle ja saada ne kuntoon nopeammalla aikataululla. Jokaisen pitää miettiä, mikä on pitkällä tähtäimellä se paras ratkaisu oman yrityksen osalta. Sivuihin kannattaa heti alkuun asentaa Google Analytics, jotta saat kerättyä tietoja sekä asiakkaiden käyttäytymisestä sivuilla, että asiakasrekisteriin. Saatua dataa voi hyödyntää analysoitaessa tavoitteiden täyttymistä, Lönnmark sanoi.

Matkailualan yritysten verkkosivuissa korostuvat usein visuaalisuus, erilaiset tuotekuvaukset ja tuotekortit sekä digitaaliset ostokanavat ja varausjärjestelmät. Jos yrityksen nettisivuilla on paljon asiaa, on järkevää tehdä esimerkiksi tapahtumille omat laskeutumissivut, etteivät ne huku muun infon sekaan.

– Se aika, minkä ihmiset jaksavat käyttää jonkun tietyn asian etsimiseen verkkosivuilta on nimittäin yllättävän lyhyt, Hasselblatt lisäsi.

kartano muokattunaHuhtikuinen Ruutinkartano

 Muista kohderyhmäsi

Hakukoneoptimointi auttaa yrityksiä näkymään Google-haun ensimmäisissä tuloksissa. 1dean asiantuntijoiden mukaan ensimmäisten joukossa kannattaa olla, sillä listan ensimmäiset keräävät myös eniten klikkauksia. Google nostaa yrityksen sivuja korkeammalle, jos niiden sisältö kiinnostaa yrityksen kohderyhmää ja sivuilla vierailevat viipyvät niillä mahdollisimman kauan. Lisäksi on tärkeää valita oikeat avainsanat tuotteille ja palveluille. Ei tule myöskään unohtaa linkittää oman verkkosivuston sisältöä sivuston eri osiin sekä ulkoisiin, tunnettuihin sivuihin.

Maksettu avainsanamarkkinointi ei kuitenkaan ole välttämättömyys.

– Hakukonemarkkinoinnista ei kannata maksaa, jollei yrityksellä ole paljon kilpailua. Käytännössä nämä yritykset sijaitsevat Helsingissä tai Rovaniemellä, sanoi Hasselblatt.

Sivujen sisällön suhteen kannattaa harkita yhteistyösopimuksia, jotta voi varmistaa säännöllisen laadukkaan sisällön. Esimerkiksi blogitekstejä voi käyttää uudelleen vähän päivitettynä mahdollisesti eri aikaan seuraavana vuonna.

– Yhteistyöstä bloggaajien ja somevaikuttajien kanssa voi olla yrityksen näkyvyydelle huomattavia hyötyjä, vaikka se ei heti muuttuisikaan liikevaihdoksi. Yhteistyökumppaneiden pitää kuitenkin osata kirjoittaa relevanttia sisältöä juuri teidän asiakkaillenne, huomautti Lönnmark.

Muokattu Ruutinkartanon isantaMyös Ruutinkartanon isäntä, Ville Moser, oli kiinnostunut digitaalisuuden kehittämisestä

Vastuullisuus, monikanavaisuus ja tarinallisuus ovat ajan henki

1dean mukaan vastuullisuudesta kertominen ja sertifikaatit korostuvat digimarkkinoinnin trendeissä. Visit Finland, alueorganisaatiot sekä matkanjärjestävät suosivat sertifioituja kohteita. Asiakkaan pitää pystyä kokemaan, että yrityksen arvot näkyvät kaikessa tekemisessä – sekä digitaalisessa että fyysisessä.

Asiakasryhmien tavoittamiseksi pitää luonnollisesti tehdä taustatyötä, mutta esimerkiksi kampanjamarkkinointia kannattaa toteuttaa ristiin eri sosiaalisen median kanavissa. Kanavien valinta riippuu sekä siitä, missä kohderyhmä liikkuu, että siitä, mikä tuntuu yritykselle luontevalta ja mitä ehtii päivittää. 1dea kehottaa myös tekemään kuvasisällön lisäksi videoita, joita pystyy helposti upottamaan eri nettisivuille. Etenkin matkakohteiden valinnassa visuaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.

Tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinointi ja tarinallisuus myös yritysten työntekijöiden kautta tulee nousemaan vielä enemmän esille.

– Asiakkaat levittävät parhaimmillaan sisältöä eteenpäin ja toimivat ilmaisina markkinoijina palveluillesi sosiaalisessa mediassa. Myös työntekijät voivat toimia yrityksesi ”somelähettiläinä”, tiivistivät Lönnmark ja Hasselblatt.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Kosmetiikkaa koskevat säännöt ja velvollisuudet haltuun

21.05.2024 | Uutiset
Suomessa et tarvitse ennakkohyväksyntää kosmetiikkatuotteiden myyntiä varten, mutta kun tuote on myynnissä, sitä valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Siksi sinun on tärkeä jo yrityksesi perustamisvaiheessa selvittää oma roolisi ja siihen kuuluvat velvollisuudet. Näistä löydät tietoa Tukesin sivuilta.
Lue lisää

Renergi Kick-off: Kohti kestävämpää tulevaisuutta kiertotalouden avulla

17.05.2024 | Uutiset
Lintuvuoren uudessa HÖK-ravintolassa vallitsi kiinnostunut ilmapiiri, kun yli 30 asiantuntijaa ja sidosryhmien edustajaa kokoontui 14.5. Renergi kick-off -tilaisuuteen. Tämä pohjusti uudenlaista ajattelua ja toimintaa kiertotalouden edistämiseksi, ja se herätti runsaasti kiinnostusta mukana olleiden yritysten, oppilaitosten ja muiden sidosryhmien parissa.
Lue lisää

Entistä strategisempi satama

16.05.2024 | Uutiset
Vaasan satamassa on tällä hetkellä menossa merkittäviä kehityshankkeita, ja niiden lisäksi tulevien vuosien jatkosuunnitelmia työstetään jatkuvasti. Kestävä ja älykäs tulevaisuuden satama -hankkeen toimijat VASEKilta ja Kvarken Portsilta järjestivät 14.5. satamatyöpajan saadakseen työhön mahdollisimman laajaa näkemystä alan eri toimijoilta.
Lue lisää

Synergiaedut ja yhteistyösuunnitelmat

15.05.2024 | Uutiset
Ekosysteemisopimushankkeiden projektipäälliköt tapasivat tiedonvaihdon merkeissä 14.5. Neljäntoista eri hankkeen vetäjät saivat kertoa hankkeensa tavoitteet, etenemisen, onnistumiset ja haasteet sekä vastata kysymyksiin. Ja kysymyksiä tulikin runsaasti. Aamupäivätapaamisen aikana löytyi sekä synergiaetuja että yhteistyösuunnitelmia.
Lue lisää

Yrittäjäkassa on yrittäjän taloudellinen oljenkorsi

14.05.2024 | Uutiset
Olipa yrityksesi tulevaisuus miten lupaava tahansa, ovat viime vuodet osoittaneet, että varasuunnitelma on hyvä olla siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Jos joudut lopettamaan yritystoimintasi ja jäät työttömäksi yrittäjäksi, Yrittäjäkassa on ainoa ansiopäivärahan lähde.
Lue lisää

Puutarhaharrastuksesta tuli osa-aikaista yrittäjyyttä

13.05.2024 | Uutiset
Kylmän ja myöhäisen kevään jälkeen puutarhakausi on vihdoin käynnissä Pohjanmaalla, ja sen on myös tervajokinen Minna Saari huomannut. Minna toimii ensimmäistä vuottaan yrittäjänä juuri puutarha-alalla. Puhelin on soinut viime viikkoina tauotta, ja kalenteri täyttyy kaikista mahdollisista puutarhatöistä puiden leikkaamisesta kasvien istuttamiseen.
Lue lisää

Haemme: Rakennus- ja infra-alan projektipäällikkö

08.05.2024 | Uutiset
Etsimme nyt vahvaa osaajaa aluekehitys- ja yrityskehitystehtäviin. Projektipäällikkönä tulet työskentelemään rakennus- ja infra-alan alueellisten kehityshankkeiden toteuttajana sekä rakennetun ympäristön energiatehokkuuden edistämisessä. Tämä sisältää mm. Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -kehitystyön johtamisen yhdessä sidosryhmiemme kanssa.
Lue lisää

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää