Digitaitoja matkailualan yrityksille

23.05.2022

muokattu vetajat2Teemu Lönnmark ja Mathias Hasselblatt

Matkailuyrittäjät kokoontuivat huhtikuun lopussa Kyrönmaan matkailuhankkeen kutsumana Laihian Ruutinkartanolle 1dea-konsultointitoimiston Mathias Hasselblattin ja Teemu Lönnmarkin vetämään tilaisuuteen Digitaitoja matkailualan yrityksille. Tavoitteena oli auttaa matkailualan yrityksiä digitaalisuuden kehittämisessä.

Ensimmäisenä päivänä käytiin läpi erilaisia matkailun markkinointikanavia, digi- ja some-markkinointia sekä sisällöntuotantoa. Toisena päivänä keskityttiin käytännönläheisesti verkkosivuihin, varausjärjestelmiin ja datan hyödyntämiseen.

Paikalle kokoontuneet yrittäjät toivoivat saavansa tietojen päivityksen lisäksi uusia ideoita, sillä sisällöntuotanto koetaan aivan omaksi maailmakseen, vaikka tekniikka olisikin hallussa.

Verkkosivut ovat markkinoinnin tärkein alusta

Lönnmark muistutti, että verkkosivut ovat yrityksen näyteikkuna. Ilman kunnollisia verkkosivuja markkinointi on tehotonta ja myyntiä menee hukkaan.

– Verkkosivut voi tehdä itse, mutta ottakaa huomioon, että joskus kannattaa maksaa ulkopuoliselle ja saada ne kuntoon nopeammalla aikataululla. Jokaisen pitää miettiä, mikä on pitkällä tähtäimellä se paras ratkaisu oman yrityksen osalta. Sivuihin kannattaa heti alkuun asentaa Google Analytics, jotta saat kerättyä tietoja sekä asiakkaiden käyttäytymisestä sivuilla, että asiakasrekisteriin. Saatua dataa voi hyödyntää analysoitaessa tavoitteiden täyttymistä, Lönnmark sanoi.

Matkailualan yritysten verkkosivuissa korostuvat usein visuaalisuus, erilaiset tuotekuvaukset ja tuotekortit sekä digitaaliset ostokanavat ja varausjärjestelmät. Jos yrityksen nettisivuilla on paljon asiaa, on järkevää tehdä esimerkiksi tapahtumille omat laskeutumissivut, etteivät ne huku muun infon sekaan.

– Se aika, minkä ihmiset jaksavat käyttää jonkun tietyn asian etsimiseen verkkosivuilta on nimittäin yllättävän lyhyt, Hasselblatt lisäsi.

kartano muokattunaHuhtikuinen Ruutinkartano

 Muista kohderyhmäsi

Hakukoneoptimointi auttaa yrityksiä näkymään Google-haun ensimmäisissä tuloksissa. 1dean asiantuntijoiden mukaan ensimmäisten joukossa kannattaa olla, sillä listan ensimmäiset keräävät myös eniten klikkauksia. Google nostaa yrityksen sivuja korkeammalle, jos niiden sisältö kiinnostaa yrityksen kohderyhmää ja sivuilla vierailevat viipyvät niillä mahdollisimman kauan. Lisäksi on tärkeää valita oikeat avainsanat tuotteille ja palveluille. Ei tule myöskään unohtaa linkittää oman verkkosivuston sisältöä sivuston eri osiin sekä ulkoisiin, tunnettuihin sivuihin.

Maksettu avainsanamarkkinointi ei kuitenkaan ole välttämättömyys.

– Hakukonemarkkinoinnista ei kannata maksaa, jollei yrityksellä ole paljon kilpailua. Käytännössä nämä yritykset sijaitsevat Helsingissä tai Rovaniemellä, sanoi Hasselblatt.

Sivujen sisällön suhteen kannattaa harkita yhteistyösopimuksia, jotta voi varmistaa säännöllisen laadukkaan sisällön. Esimerkiksi blogitekstejä voi käyttää uudelleen vähän päivitettynä mahdollisesti eri aikaan seuraavana vuonna.

– Yhteistyöstä bloggaajien ja somevaikuttajien kanssa voi olla yrityksen näkyvyydelle huomattavia hyötyjä, vaikka se ei heti muuttuisikaan liikevaihdoksi. Yhteistyökumppaneiden pitää kuitenkin osata kirjoittaa relevanttia sisältöä juuri teidän asiakkaillenne, huomautti Lönnmark.

Muokattu Ruutinkartanon isantaMyös Ruutinkartanon isäntä, Ville Moser, oli kiinnostunut digitaalisuuden kehittämisestä

Vastuullisuus, monikanavaisuus ja tarinallisuus ovat ajan henki

1dean mukaan vastuullisuudesta kertominen ja sertifikaatit korostuvat digimarkkinoinnin trendeissä. Visit Finland, alueorganisaatiot sekä matkanjärjestävät suosivat sertifioituja kohteita. Asiakkaan pitää pystyä kokemaan, että yrityksen arvot näkyvät kaikessa tekemisessä – sekä digitaalisessa että fyysisessä.

Asiakasryhmien tavoittamiseksi pitää luonnollisesti tehdä taustatyötä, mutta esimerkiksi kampanjamarkkinointia kannattaa toteuttaa ristiin eri sosiaalisen median kanavissa. Kanavien valinta riippuu sekä siitä, missä kohderyhmä liikkuu, että siitä, mikä tuntuu yritykselle luontevalta ja mitä ehtii päivittää. 1dea kehottaa myös tekemään kuvasisällön lisäksi videoita, joita pystyy helposti upottamaan eri nettisivuille. Etenkin matkakohteiden valinnassa visuaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.

Tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinointi ja tarinallisuus myös yritysten työntekijöiden kautta tulee nousemaan vielä enemmän esille.

– Asiakkaat levittävät parhaimmillaan sisältöä eteenpäin ja toimivat ilmaisina markkinoijina palveluillesi sosiaalisessa mediassa. Myös työntekijät voivat toimia yrityksesi ”somelähettiläinä”, tiivistivät Lönnmark ja Hasselblatt.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Monipuolinen asianajotoimisto neuvoo myös somessa

28.06.2022 | Uutiset
Startian pitkäaikainen asiantuntijakumppani Näsman & Båsk on monipuolinen asianajotoimisto, jonka henkilökunnalla on laaja kokemus juridiikan eri osa-alueilta. Toimisto hoitaa siviili- ja rikosoikeuteen liittyvien asioiden lisäksi myös hallinto-oikeudellisia asioita, ja sen asiakkaina on niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitäkin.
Lue lisää

Kestävyystyötä yritysvierailulla

27.06.2022 | Uutiset
Pakkauksia valmistava Orapac Oravaisista Vöyriltä asettaa vuosittain toiminnalleen yhden tai useamman ympäristötavoitteen. Yritys järjesti henkilökunnalleen vastuullisuusiltapäivän torstaina ennen juhannusta. VASEKin kiertotalouden projektipäällikkö Göran Östberg ja projektipäällikkö Tomas Knuts Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordiasta kutsuttiin paikalle kertomaan kestävästä kehityksestä ja johtamaan keskustelua siitä, miten kestävyys voidaan ottaa yrityksessä huomioon käytännössä.
Lue lisää

Aukioloaikamme kesällä - huomaa myös TE-toimiston starttirahakäsittelyn tauko heinäkuussa

20.06.2022 | Uutiset
VASEKin toimisto on kokonaan kiinni heinäkuussa viikoilla 28, 29 ja 30 eli 11.–29.7.2022. Pohjanmaan TE-toimiston starttirahakäsittelyssä on kesätauko 4.7.–31.7.2022.
Lue lisää

Kesäbussi jatkaa tulevanakin kesänä liikennöintiä kolmen kunnan alueella

17.06.2022 | Uutiset
Viime kesänä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ja Visit Vaasa lanseerasivat yhteistyössä kesäbussin eli joukkoliikenneyhteyden alueemme suosituimpiin turistikohteisiin. Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittaman hankkeen tavoitteena oli käynnistää pilotti kävijämäärien lisäämiseksi eri yrityksiin ja vierailukohteisiin ympäristöystävällisemmällä tavalla. Kokeilu oli onnistunut. Ennen kesää 2022 kartoitettiin alueen kuntien halukkuutta yhteisrahoitukseen. Vaasa, Isokyrö ja Mustasaari suhtautuivat myönteisesti kesäbussitoimintaan, joten kesäbussi tulee saamaan jatkoa myös tulevana kautena. ...
Lue lisää

Tiedä tämä starttirahasta ja vältät sudenkuopat

16.06.2022 | Uutiset
Starttirahan tarkoituksena on turvata yrittäjän perustoimeentulo, kunnes käynnistetty yritystoiminta lähtee kunnolla vauhtiin. Starttiraha on siis tulonlisä yrittäjälle, ei yrityksen rahaa. Yrittäjän kun on kuitenkin pystyttävä elämään ja ehkä elättämään perhettään myös silloin, kun yritystoiminnan alussa ei ehkä ole mahdollista maksaa itselleen tarpeeksi palkkaa.
Lue lisää

Yritysneuvontatapaaminen onnistuu myös kunnantalolla – muista aina varata aika etukäteen

15.06.2022 | Uutiset
Online-ajanvarauskalenterin kautta voit varata tapaamisen, videoneuvottelun tai puhelinajan yritysneuvojan kanssa haluamaasi ajankohtaan.
Lue lisää

Meteoriihen vierailukeskus sai palkinnon vihreänä edelläkävijänä

14.06.2022 | Uutiset
Visit Finland on myöntänyt Meteoriihelle kestävän kehityksen edelläkävijän statuksen ja STF Sustainable Travel Finland-sertifikaatin. Meteoriihi on Visit Vaasan alueella ensimmäinen matkailukohde, jolle on myönnetty STF-edelläkävijästatus ensimmäisten joukossa koko maassa. Myönnetty sertifikaatti on palkinto systemaattisesta työstä, jota on määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti tehty vierailukeskuksen avaamisvuodesta 2008 lähtien.
Lue lisää

VASEK kestävällä tiellä

10.06.2022 | Uutiset
VASEK sai strategiansa mukaisesti vuoden 2021 lopussa valmiiksi vastuullisuussuunnitelmansa. VASEKin vastuullisuustyöryhmän johdolla koko henkilöstö osallistettiin keväällä 2021 valitsemaan omalle organisaatiolle kolme päätavoitetta sekä niiden alatavoitteet YK:n kestävän kehityksen globaalista toimintaohjelmasta (Agenda 2030). Yhdessä päätettiin sitoutua noudattamaan jokapäiväisessä arjessa ja valinnoissa sukupuolten tasa-arvoa, eriarvoisuuden vähentämistä ja vastuullista kuluttamista koskevia tavoitteita.
Lue lisää