Asukas on paras paikan markkinoija

07.11.2019

HelppoelamaOlet varmasti huomannut Vaasan ja koko seudun tuoreen markkinointikampanjan ”Elämän kuuluukin olla helppoa.”  Vaasalaisaloite keräsi alle viikossa 2 000 nimeä, ja Joonaksen videot Vaasankadulta ovat saaneet hienosti huomiota. Minulla on ollut ilo olla tekemässä tätä tunteitakin herättävää kampanjaa, ja olen seurannut siitä kirvonnutta keskustelua, niin positiivista kuin kriittistäkin.

Yleisestihän sanotaan, että markkinointi, joka ei herätä keskustelua, on epäonnistunut. Tämä on mielestäni totta. Jokainen katsoo asioita omasta näkökulmastaan, ja se on ymmärrettävää. Yksi kritiikin kohde Vaasan kampanjassa on ollut se, että miksi kaupunki satsaa moiseen, kun rahakirstun pohja näkyy. Minä käännän asian toisinpäin. Eikö juuri silloin pidä panostaa markkinointiin, kun myynti sakkaa? Uusien veronmaksajien saaminen seudulle on erittäin tärkeää vetovoimaisuuden säilyttämiseksi. Vaasa ei halua olla se paikka, jossa viimeinen sammuttaa valot. 

Mari KattelusTämän päivän paikan markkinointi on vaikea laji. Kyse ei ole pikajuoksusta, vaan sitä kuvaa parhaiten maratonjuoksu. Markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja mielikuvien muuttamista haluttuun suuntaan. Ihmiset luovat oman käsityksensä jostain paikasta monen asian summasta: omista kokemuksistaan, kuulemistaan jutuista ja huhuista, kaupunkiin kohdistuvasta uutisoinnista, talouden tilasta, kaupungin investointitahdista. Vain muutaman mainitakseni. Oma mielikuva on piirtynyt syvälle ja sen muuttaminen on vaikeaa, mutta ei suinkaan mahdotonta.

Olen aina ollut vahvasti sitä mieltä, että parhaimpia markkinoijia kaupungille ja seudulle ovat sen asukkaat. Jos asukkaat ovat ylpeitä omasta kotiseudustaan, on se tehokkainta kaupungin imagon parantamista ja ylläpitämistä. Vaikka me suomalaiset olemme huonoja kehumaan mitään, ehdottaisinkin pientä asennemuutosta tähän liittyen. Ikuisten vikojen etsimisen sijaan voisimme kehua kotiseutuamme aina, kun siihen on aihetta ja mahdollisuus. Ja toden totta, niitä aiheita takuulla löytyy! Sen ei tarvitse olla mitään markkinointijargonia. Siihen riittää esimerkiksi somepäivitys mökiltä auringonlaskun aikaan tai kuva lasten leikkimisestä Onkilahden leikkipuistossa. Tai ihana tunnelmakuva Stundarsin joulumarkkinoilta. WAU, sanon minä!  

Ollaan ylpeitä Vaasasta ja koko seudusta. Meillä on oikeasti tosi moni asia täällä erittäin hyvin. Joskus tekee hyvää käydä hieman kauempana ja tutustua eri paikkoihin. Vain silloin ymmärtää, miten ihmiset muualla elävät ja miten erilaisissa ympäristöissä he asuvatkaan. On paikkoja – ja sitten on Vaasa!

Mari Kattelus toimii Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla markkinointipäällikkönä ja tekee intohimoisesti työtä Vaasan seudun imagon eteen.

Kolumni julkaistu Vaasa Insiderissä 6.11.2019.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää