Asukas on paras paikan markkinoija

07.11.2019

HelppoelamaOlet varmasti huomannut Vaasan ja koko seudun tuoreen markkinointikampanjan ”Elämän kuuluukin olla helppoa.”  Vaasalaisaloite keräsi alle viikossa 2 000 nimeä, ja Joonaksen videot Vaasankadulta ovat saaneet hienosti huomiota. Minulla on ollut ilo olla tekemässä tätä tunteitakin herättävää kampanjaa, ja olen seurannut siitä kirvonnutta keskustelua, niin positiivista kuin kriittistäkin.

Yleisestihän sanotaan, että markkinointi, joka ei herätä keskustelua, on epäonnistunut. Tämä on mielestäni totta. Jokainen katsoo asioita omasta näkökulmastaan, ja se on ymmärrettävää. Yksi kritiikin kohde Vaasan kampanjassa on ollut se, että miksi kaupunki satsaa moiseen, kun rahakirstun pohja näkyy. Minä käännän asian toisinpäin. Eikö juuri silloin pidä panostaa markkinointiin, kun myynti sakkaa? Uusien veronmaksajien saaminen seudulle on erittäin tärkeää vetovoimaisuuden säilyttämiseksi. Vaasa ei halua olla se paikka, jossa viimeinen sammuttaa valot. 

Mari KattelusTämän päivän paikan markkinointi on vaikea laji. Kyse ei ole pikajuoksusta, vaan sitä kuvaa parhaiten maratonjuoksu. Markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja mielikuvien muuttamista haluttuun suuntaan. Ihmiset luovat oman käsityksensä jostain paikasta monen asian summasta: omista kokemuksistaan, kuulemistaan jutuista ja huhuista, kaupunkiin kohdistuvasta uutisoinnista, talouden tilasta, kaupungin investointitahdista. Vain muutaman mainitakseni. Oma mielikuva on piirtynyt syvälle ja sen muuttaminen on vaikeaa, mutta ei suinkaan mahdotonta.

Olen aina ollut vahvasti sitä mieltä, että parhaimpia markkinoijia kaupungille ja seudulle ovat sen asukkaat. Jos asukkaat ovat ylpeitä omasta kotiseudustaan, on se tehokkainta kaupungin imagon parantamista ja ylläpitämistä. Vaikka me suomalaiset olemme huonoja kehumaan mitään, ehdottaisinkin pientä asennemuutosta tähän liittyen. Ikuisten vikojen etsimisen sijaan voisimme kehua kotiseutuamme aina, kun siihen on aihetta ja mahdollisuus. Ja toden totta, niitä aiheita takuulla löytyy! Sen ei tarvitse olla mitään markkinointijargonia. Siihen riittää esimerkiksi somepäivitys mökiltä auringonlaskun aikaan tai kuva lasten leikkimisestä Onkilahden leikkipuistossa. Tai ihana tunnelmakuva Stundarsin joulumarkkinoilta. WAU, sanon minä!  

Ollaan ylpeitä Vaasasta ja koko seudusta. Meillä on oikeasti tosi moni asia täällä erittäin hyvin. Joskus tekee hyvää käydä hieman kauempana ja tutustua eri paikkoihin. Vain silloin ymmärtää, miten ihmiset muualla elävät ja miten erilaisissa ympäristöissä he asuvatkaan. On paikkoja – ja sitten on Vaasa!

Mari Kattelus toimii Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla markkinointipäällikkönä ja tekee intohimoisesti työtä Vaasan seudun imagon eteen.

Kolumni julkaistu Vaasa Insiderissä 6.11.2019.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Oma auto kotiin ja sovelluksesta kimppakyytiä kysymään

13.11.2019 | Uutiset
Mitä jos voisitkin jättää oman auton pihaan ja kurkata puhelimen sovelluksesta kenen lähistöllä asuvan kyytiin mahtuisi tai onko jonkun tilaamassa taksissa tilaa vielä yhdelle. Tai valita sen oman auton ja kurkata ennen lähtöä sovelluksesta olisiko joku menossa samalle suunnalle ja kyytiä vailla.
Lue lisää

Vaasan seutu hyvin esillä venäläisissä matkailumedioissa

11.11.2019 | Uutiset
Heinäkuussa neljä venäläistä matkailumedioiden edustajaa vieraili Vaasan seudulla tutustumassa nähtävyyksiimme ja kauniiseen luontoomme. Kyseessä ei ollut mikään sattumanvarainen käynti, vaikka alue kyllä onkin herättänyt kiinnostusta itänaapurissamme viime aikoina, vaan kaiken takana on yritysryhmähanke Archipelago Attractions.
Lue lisää

Asukas on paras paikan markkinoija

07.11.2019 | Uutiset
Olet varmasti huomannut Vaasan ja koko seudun tuoreen markkinointikampanjan ”Elämän kuuluukin olla helppoa.” Vaasalaisaloite keräsi alle viikossa 2 000 nimeä, ja Joonaksen videot Vaasankadulta ovat saaneet hienosti huomiota. Minulla on ollut ilo olla tekemässä tätä tunteitakin herättävää kampanjaa, ja olen seurannut siitä kirvonnutta keskustelua, niin positiivista kuin kriittistäkin.
Lue lisää

Kjell Nydahl on Vuoden 2019 omistajanvaihdosasiantuntija

06.11.2019 | Uutiset
Yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKista palkittiin Vuoden 2019 omistajanvaihdosasiantuntijana. Palkinto jaettiin Omistajanvaihdos 2019 -konferenssissa Helsingissä.
Lue lisää

Koiraharrastuksesta syntyi kivijalkakauppa

04.11.2019 | Uutiset
Ei ole aivan jokapäiväistä, että uusi liike avaa ovensa Laihian keskustassa, mutta syyskuussa sellainen tapahtui. Mia Thel, jonka harrastus on jo monen vuoden ajan ollut myös osa-aikayrittämistä, päätti panostaa täysillä intohimoonsa eli koiriin ja tarjoaa nyt erilaisten koulutuspalveluiden lisäksi kivijalkakaupassaan kaikkea eri koiraharrastuslajeissa tarvittavaa välineistöä.
Lue lisää

Vaasan yrityselämä yllätti Otaniemessä

31.10.2019 | Uutiset
Vaasalaisia työnantajia lähti yhdessä Otaniemeen Espooseen houkuttelemaan diplomi-insinööri- ja arkkitehtiopiskelijoita töihin Vaasaan. Opiskelijat yllättyivät seudun monipuolisista työmahdollisuuksista.
Lue lisää

Yrityskummi kulkee yrittäjän vierellä henkisenä tukena

30.10.2019 | Uutiset
Yksinyrittämisen ei nimestään huolimatta tarvitse tuntua yksinäiseltä, vaan yrittäjäpolun varrella saa ja kannattaa hakea tukea itseään kokeneemmista yritysmaailman asiantuntijoista. Yrityskummi on varteenotettava vaihtoehto pienyrittäjälle, joka kaipaa tuekseen kokenutta ja asiantuntevaa mentoria. Yrityskummin tehtävä on tarjota ”kummitettavalleen” sparrausta esimerkiksi päätöksenteon tueksi. Yrittäjä tekee itse päätöksensä ja vastaa niiden toteutuksesta, mutta yrityskummi kulkee hänen rinnallaan henkisenä tukena.
Lue lisää

Norwegian käynnistää 1.11. uuden kotimaanreitin Vaasasta Helsinkiin

24.10.2019 | Uutiset
Norwegian jatkaa Suomen reittiverkostonsa kehittämistä ja lanseeraa uuden kotimaanreitin Helsinki-Vantaan ja Vaasan lentoaseman välillä. Marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien Norwegian lentää Helsingin ja Vaasan välillä kaksi kertaa viikossa, maanantaisin ja perjantaisin.
Lue lisää