”Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella” – Verkkokauppa on ahkeruuslaji

04.05.2023

pexels photomix company 230544
Leevi Parsama tarjoili verkkokauppayrittäjille ohjeita menestykseen

Viexpo ja VASEK järjestivät 26.4. infotilaisuuden käynnisteillä olevasta Pohjanmaan verkkokauppiasklubitoiminnasta. Tilaisuudessa saatiin kuulla myös digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsaman (kuvassa alla) inspiroiva puheenvuoro verkkokaupan kymmenestä tärkeimmästä menestystekijästä.

– Verkkokauppayrittäminen ei ole helppo laji, sillä yrittäjän on osattava paljon. Työtä ei myöskään voi tehdä kahdeksasta neljään, vaan se vaatii vielä enemmän heittäytymistä. Mutta työ on erittäin palkitsevaa, kun myynti lähtee vetämään. Verkkokaupoista menestyvät ne, joissa ymmärretään asiakasta parhaiten ja luodaan paras asiakaskokemus, Parsama muistutti.

IMG 7298r

Parsama painotti puheenvuorossaan, että asiakkaat on laitettava keskiöön ja panostettava optimaalisen asiakaskokemuksen luomiseen. Yrittäjän on pystyttävä kirkastamaan itselleen, miksi asiakkaat ostaisivat juuri hänen verkkokaupastaan. Mitkä ovat kilpailuedut ja mikä on asiakkaalle annettava lupaus?

– Mitä vahvempi kilpailuetu on, sitä hankalampi se on kopioida. Yrittäjän on kysyttävä millä se oma yritys menestyy ja millä muut samassa markkinassa toimivat yritykset kilpailevat? Asiakasymmärrys on myös tärkeää. Ketkä ovat verkkokauppasi 100 parasta asiakasta? Kuinka moni heistä tekee vähintään toisen ostoksen?

Parsama muistutti, asiakashankinnassa tuloksellisuus edellyttää systemaattisuutta ja kokeilun kulttuuria sekä tulosten mittaamista.

– Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella. Erilaisia kampanjoita, markkinointiviestejä ja mainoksia on testattava jatkuvasti ja käytettävä niitä, jotka todistetusti toimivat. Muista myös tarkastella verkkokauppaasi ja tuotteiden järjestystä. Ei ole ollenkaan merkityksetöntä, mitkä tuotteet ovat kunkin tuotekategorian kärjessä. Myös verkkokaupan sisäisen haun on toimittava, jotta asiakas, joka on ostohattu päässä, myös löytää etsimänsä, Parsama listasi.

”Vertaissparraus on parasta oppia”

IMG 7306rInfotilaisuuteen osallistuneita verkkokauppiaita sekä yrityskehittäjiä

Yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars VASEKilta kannustaa verkkokauppayrittäjiä – oli verkkokauppa sitten ainut myyntikanava tai kivijalkakaupan rinnalla – tarttumaan mahdollisuuteen ja verkostoitumaan muiden verkkokauppiaiden kanssa.

– Kuten Leevi puheenvuorossaan totesi: ”Vertaissparraus on parasta oppia”. Jotta verkkokauppiasklubitoiminnasta saa kaiken hyödyn irti, on oltava valmis jakamaan myös omia kokemuksia ja osaamista. Muiden kokemuksista saa varmasti paljon hyötyä myös oman toiminnan kehittämiseen. Yrityksen koolla ei ole väliä, kaikkien eri alojen verkkokauppiaat ovat tervetulleita mukaan, Räihä-Pundars toteaa.

Mikä sitten on verkkokauppiasklubi?

Verkkokauppiasklubi on 6–10 yrityksen vertaisoppimisryhmä. Klubi kokoontuu noin kuuden viikon välein mukana olevien yritysten tiloissa. Jokaisessa tapaamisessa on yhdessä valittu teema, esimerkiksi asiakashankinta, teknologia, asiakaspalvelun organisointi, vasteajat, mitä työkaluja käytetään.

Suomessa toimii jo 15 verkkokauppiasklubia, ja viime viikon infotilaisuuden jälkeen lähdetäänkin kokoamaan mukaan haluavien yritysten kanssa Pohjanmaan omia Verkkokauppiasklubeja, joiden toiminta käynnistetään huhti–toukokuun aikana.

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää