Yritysneuvonnassa esillä yrittämisen ylä- ja alamäet

23.01.2019

Startian neuvojat 2018 72dpi 600pxYrityksen elinkaaren kaikissa vaiheissa mukana ovat Antti Alasaari, Tommi Virkama, Kjell Nydahl ja Olav Nylund.

Uusia perustettuja yrityksiä, lukuisia iloisia ja onnistuneita – mutta myös haastavia ja raastavia – yritystoiminnan kehittämiscaseja sekä onnistuneesti toteutettuja omistajan- ja sukupolvenvaihdoksia. VASEKin vuosi 2018 oli työntäyteinen ja haastava, mutta onnistumisten määrä ylitti vaikeat vaiheet.

– Taloudellisiin vaikeuksiin joutuneita yrittäjiä ja yrityksiäkin seudulla on. Toivomme aina, että yrittäjät ottaisivat meihin yhteyttä mahdollisimman aikaisin, jo silloin kun vaikeudet vasta häämöttävät horisontissa, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl kertoo.

VASEKin yritysneuvojat tapasivat vuoden aikana 706 eri yritystä yhteensä 1 031 kertaa kehittämistarpeiden tiimoilta. Toiminnan kehittäminen sisälsi muun muassa investointien suunnittelua ja toteuttamista, markkinoinnin tehostamista, sopimusasioiden selvittelyä ja yhtiömuodon muutoksia sekä kasvuun valmistautumista.

VASEKin yhteydessä toimivassa Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startiassa tavattiin yli 500 yrittäjäkokelasta yhteensä 1 136 tapaamisessa. Startian avulla seudulle perustettiin 180 uutta yritystä. Määrä on noin kolmannes kaikista seudulle perustetuista yrityksistä.

– Alkuvuonna yritysten perustamistahti näytti vielä siltä, että saisimme ennätysvuoden, mutta tahti hiipui syksyn tullen. Määrä on kuitenkin viime vuosina ollut hyvällä tasolla, eikä viime vuosi poikennut siitä, Startian johtaja Tommi Virkama kertoo.

– Digitalisaatioon liittyvät businessmahdollisuudet ovat lisääntyneet selvästi, samoin alkavien yrittäjien keski-ikä on laskenut. Nuorten positiivinen asenne yrittäjyyttä kohtaan on selvästi lisääntynyt, Virkama jatkaa.

Valmisteltu omistajanvaihdos -hankkeessa on vuoden aikana lisätty tietoisuutta hyvin valmisteltujen omistajanvaihdosten merkityksestä liiketoiminnalle. Tavoitteena on saada yrittäjät aloittamaan omistajan- tai sukupolvenvaihdoksen suunnittelu ja toteutus hyvissä ajoin ennen lopullista kauppaa tai sukupolvenvaihdosta.

– Olimme viime vuoden aikana yhteydessä yli 250 asiakkaaseen omistajan- tai sukupolvenvaihdoksen merkeissä. 455 tapaamisen aikana käsiteltiin sekä yrityksen myymistä että ostamista, yrityksestä luopumista eläkkeelle jäämisen vuoksi, perheyrityksen haltuun ottamista vanhempien jälkeen, työntekijöiden siirtymistä oman työpaikkansa omistajiksi, liiketoimintakauppaa ja myös toiminnan alasajoa, Kjell Nydahl listaa ja jatkaa:

– Omistajanvaihdostilanteita on monenlaisia ja jokainen vaihdos on aivan omanlaisensa. Lisätietoa yrityksen omistajanvaihdosta tai yrityksen ostamista suunnitteleville on tarjolla huhtikuussa suuressa omistajanvaihdosseminaarissa Vaasassa. Seminaarista saadaan piakkoin lisätietoja, Nydahl lupaa.