Vasco Borralho puhaltaa uutta elämää Löfmarkin lihakauppaan

07.07.2020

Vasco BorralhoVasco Borralho, joka on alun perin kotoisin Portugalista, mutta maalahtelainen jo 12 vuoden ajan, on työskennellyt koko aikuisikänsä ravintola-alalla. Nyt hän siirtyy Carita Löfmarkin vetämän lihakaupan uudeksi yrittäjäksi Kauppahalliin ja toivottaa sekä uudet että vanhat asiakkaat tervetulleiksi.

Carita Löfmark päätti terveyssyistä lopettaa Kauppahallissa toimineen lihakauppansa vuodenvaihteessa. Yritystoiminta laitettiin myyntiin, ja nyt on vihdoin varmistunut, että pidetty lihakauppa saa jatkajan. Vasco Borralhosta, joka on alun perin kotoisin Portugalista, mutta maalahtelainen jo 12 vuoden ajan, tulee uusi yrittäjä Kauppahalliin.

– Tämä on vähän kuin toteutunut unelma, kertoo Borralho, joka on kouluttautunut ravintola-alalle Lausannessa Sveitsissä ja on työskennellyt alalla yli 25 vuotta.

Ruoka on hänen suuri intohimonsa, ja työskenneltyään kahdeksan vuotta Sulvan Kestikievarissa, hän on nyt viime vuodet työskennellyt Maalahden Köttdiskenillä.

– Pidän erityisesti juuri paloittelusta ja eri ruhonosien valmistelusta, jatkaa Borralho, joka on työskennellyt eniten vain ”taustalla”, mutta jolla on VASEKin yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahlin mukaan perusteellinen ammattitaito.

Nydahl on toiminut omistajanvaihdosprosessissa sekä välittäjänä, keskustelukumppanina että neuvojana. Prosessi käynnistyi jo maaliskuussa, juuri kun koronapandemia iski Suomeen. Borralho on erittäin kiitollinen Nydahlin avusta.

– VASEK ja erityisesti Kjell Nydahl on ollut tässä mukana ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Olen saanut apua liiketoimintasuunnitelman, rahoituslaskelman, esisopimuksen ja kauppakirjan kanssa sekä paljon muita hyviä vinkkejä matkan varrella, muun muassa markkinoinnista.

– Täytyy myöntää, että Kauppahallissa toimiminen voi olla haastavaa, mutta on hienoa, että sinne tulee nyt raikas tuulahdus uuden yrittäjän myötä, Nydahl uskoo.

Yrityksen perustaminen korona-aikana voi tuntua ristiriitaiselta, mutta Borralho näkee siinä mahdollisuuksia.

– Kun minuun ensin otettiin asian tiimoilta yhteyttä, työnsin heti ajatuksen oman yrityksen perustamisesta pois mielestäni. Mutta kun minut ja vaimoni sitten lomautettiin koronan takia, tulin toisiin ajatuksiin. Olen pitkään miettinyt oman ravintolan perustamista, mutta sitten oivalsin, että ehkä minun pitäisikin tehdä juuri tätä. Monta vuotta myöhäisiä iltoja ja öitä töissä, joten pääosiin päiväaikaan tehtävä työ tuntuu nyt hyvältä, ja saan mahdollisuuden luoda oman työni. Uskon myös, että ihmiset mielellään panostavat laadukkaisiin raaka-aineisiin ja hyvään ruokaan tällaisina aikoina, kun ei voi matkustella kuten aiemmin, Borralho jatkaa.

Lihakaupassa tehdään heinäkuun aikana pintaremonttia ja liike avataan uudelleen myöhemmin loppukesästä.

– Liha, leikkeleet ja lihajalosteet tulevat edelleen muodostamaan konseptin perustan, mutta tulen täydentämään sitä myös muilla tuotteilla, Borralho kertoo.

Yhtenä uutena tuotteena valikoimaan tulee perheen oma oliiviöljy, jota tuotetaan Portugalissa omilla oliiviviljelmillä, omia veitsiä ja leikkuulautoja sekä valmiita kastikkeita ja ruokia.

– Lisäksi tulen panostamaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja tarjoan sekä reseptejä että valmistusvinkkejä.

Lihakauppa tulee toimimaan nimellä by Vasco ja aikaisempi omistaja Carita Löfmark tulee toimimaan mentorina yrityksen käynnistämisvaiheessa. Palaute on ollut ainoastaan positiivista, ja erityisesti nuoret ovat olleet hämmästyttävän iloisia siitä, että yritys saa jatkajan

– Lihakauppa Vaasan keskustassa tulee ehdottomasti tarpeeseen, ja toivomme että sekä vanhat kanta-asiakkaat että monet uudet ja myös nuoremmat asiakkaat löytävät tiensä Kauppahalliin, Borralho päättää.

Lataa tästä mediakuva. Kuva: Anna Sand/ bySand