fb profileVaasan kaupunki, Vaasan seutu ja Visit Vaasa ottavat käyttöön uuden logon ja visuaalisen ilmeen 8.8.2018 alkaen. Missään muualla Suomessa ei ole aikaisemmin tehty yhtä laajaa seudullista yhteistyötä yhteisen brändin eteen. Myös asukkaat ja henkilökunta otettiin mukaan suunnitteluun.

Vaasan seudun kärkiviestit meri, intohimo ja energia näkyvät nyt myös seudun uudessa ilmeessä, muun muassa logon merensinisenä värinä. Uusi visuaalinen ilme on kaunis, rauhallinen, nykyaikainen ja erottuva. Se on monikäyttöinen ja taipuu hyvin eri kohderyhmille.

Uusi tunnus

Vaasan seudun uusi tunnus muodostuu pelkistetystä tekstilogosta, joka on selkeä, ilmava ja ystävällinen. Perustunnusta käytetään pääsääntöisesti kaikessa Vaasan seudun visuaalisessa viestinnässä ja markkinoinnissa.

Vaasan kaupungin aalto-logo oli kymmenen vuotta vanha, eikä se vastannut nykyhetken tarpeita. Ilmeuudistuksesta vastaava työryhmä valitsi tarjouskilpailun perusteella Zeeland Familyn uuden ilmeen toteuttajaksi.

– Uusi ilme on digitaalisessa ympäristössä ja sosiaalisessa mediassa enemmän kuin kotonaan. Tyyni ja vakaa tunnus saa uusia merkityksiä, kun nimen kirjaimet muotoutuvat kuvasymboleiksi. Symbolit kiteyttävät tarinoita kaupunkimiljööstä, yksilöistä ja yhteisöistä, kuvailee mainostoimisto Zeeland Familyn projektipäällikkö Minna Lavinkoski.

Piktogrammi-tunnukset ja värit

piktogrammitVaasan seudun ilmeeseen kuuluvat oleellisesti myös piktogrammit, eli symboliset kuvamerkit. Piktogrammeja käytetään tekstiä ja/tai kuvaa täydentävänä visuaalisena elementtinä. Vaasan seudun värit perustuvat kolmeen viestintästrategian pääviestiin: meri, intohimo ja energia. Päävärinä on merellinen tummansininen. Kullekin viestille on määritelty oma väriparinsa, jota käytetään yhdessä päävärin kanssa.

Asukkaat mukana suunnittelussa

fb bannerSeudun asukkaat ja kaupungin henkilökunta otettiin mukaan yhteisen ilmeen suunnitteluun muun muassa Facebook-äänestysten, Rewell centerissä järjestetyn pop up -tapahtuman sekä online-yhteisön muodossa.

– On ollut hienoa huomata, että seudun asukkaat ovat olleet aidosti mukana ilmeen suunnittelussa. Se osoittaa meille, että olemme menossa oikeaan suuntaan, Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén kiittelee.

Symboliäänestyksessä meriaiheiset symbolit (silta, auringonlasku ja purjevene) saivat eniten ääniä, kun kaupunkilaisilta kysyttiin parhaiten Vaasaa kuvaavia symboleita.

– Oli yllättävää, että meri nousi kyselyissä niin tärkeäksi aiheeksi. Usein meren läheisyyteen suhtaudutaan itsestäänselvyytenä, mutta kysyttäessä se nousee kuitenkin ensimmäisenä mieleen, Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson pohtii.

Ilme uusitaan asteittain eri tuotteissa ja sovelluksissa sitä mukaa, kun niitä uusitaan. Kuntalaisille uusi ilme näyttäytyy syksyllä muun muassa Vaasa opistojen kurssiesitteen, KultTour-lehden ja Vaasan kaupungin asukaslehden myötä.

– Parasta uuden ilmeen suunnittelussa on ollut se, että sitä tehdään yhdessä! Riippumatta edustettavasta organisaatiosta, tavoite on kuitenkin kaikilla sama, VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus iloitsee.

Uutta ilmettä esitellään torstaina 9.8. klo 16–20 Taiteiden yössä Vaasan kaupungin, Visit Vaasan ja Vaasan seudun yhteisellä pop up -pisteellä Vaasan tori-infon luona. Pisteellä on kasvomaalausta ja inspiroivia väritystehtäviä lapsille, sekä 1 000 ensimmäiselle kävijälle uusi Vaasa-kangaskassi. Tervetuloa!

 

Mari Kattelus2
Mari Kattelus
Markkinointipäällikkö
+358 400 681 048
Seutuviestintä

 

‹ Siirry "Tiedotteet"-sivulle