Startia: uusia yrityksiä tasaiseen tahtiin

29.08.2018

CJ0B0089 Virkama 500pxVaasanseudun Uusyrityskeskus Startiassa käsiteltiin kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 243:a uutta yritysideaa.

– Seudullamme on kekseliäitä ja ennakkoluulottomia yrittäjänalkuja, iloitsee Startian johtaja Tommi Virkama. – Me yritysneuvojat olemme saaneet kuulla mahtavan monipuolisia yritysideoita, ja niiden toteuttamisessa auttaminen on meidän äärimmäisen mielenkiintoinen tehtävämme.

Kolme neljästä uudesta yritysideasta liittyi palveluihin. Kaiken kaikkiaan Startian avulla perustettiin Vaasan seudulla kyseisellä aikavälillä 106 uutta yritystä, joissa on 140 uutta työpaikkaa. Vuonna 2017 vastaavana ajankohtana perustettiin 116 uutta yritystä. Niissä työpaikkoja oli 189.

– Kehitys viittaa siihen, että yrityksen perustaminen on ensimmäisen vuosineljänneksen huippulukemista tasaantunut, jatkaa Virkama. – Pitkälle ajanjaksolle sijoitettuna perustettujen yritysten määrä on edelleen hyvä. On hyvä pitää mielessä, että laatu on määrää tärkeämpää: yritysten menestys on tärkeintä.

Valtakunnallisesti uusyrityskeskusten kautta perustettiin aikavälillä tammi-kesäkuu kolme prosenttia enemmän uusia yrityksiä kuin vuosi sitten vastaavalla ajanjaksolla.

Yrityksen perustajissa eniten 30–39 -vuotiaita

Lähes kolmannes vuoden ensimmäisellä puoliskolla Startiassa käyneistä asiakkaista oli alle 30-vuotiaita. Suurin uusyritysneuvonnassa käynyt ikäryhmä on kuitenkin 30–39 -vuotiaat: lähes 29 prosenttia kaikista asiakkaita.

Koko Suomen uusyrityskeskuksissa alle 36-vuotiaiden osuus yrityksen perustaneista oli vuoden alkupuoliskolla 50,4 prosenttia. Vuotta aikaisemmin vastaava luku oli 47,6 eli lähes kolme prosenttiyksikköä pienempi. Eniten yrityksiä perustivat tammi-kesäkuussa 26-30-vuotiaat, joiden osuus kaikista yrityksen perustaneista oli 18,5 prosenttia.

– Nuorille yrittäjäksi ryhtyminen ei ehkä ole enää niin suuri päätös kuin vanhemmille sukupolville, eivätkä nuoret ajattele, että yrittäjyyden tarvitsisi olla loppuelämän ratkaisu. Nykyään yrittäjyyteen suhtaudutaan paljon aiempaa myönteisemmin ja toisaalta digitalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet yrittäjyyteen paljon uusia mahdollisuuksia, pohtii Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Lisätietoja
[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiedote 29.8.2018  StartiaUYKIns 400px