Nordic Renovation Center – työkalut parempaan rakentamiseen ja sisäympäristöön

23.03.2018

Picture1Rakennusten ylläpidon laiminlyömiseen arvioidaan tällä hetkellä tulevan maksamaan pelkästään Suomessa 30–50 miljoonaa euroa. Ylläpidon laiminlyöminen ja korjaustoimenpiteiden lykkääminen johtavat pahentuviin terveysongelmiin ja entistä suurempaan korjaustarpeeseen sekä kustannusten kasvuun. Riittämätön rakennusten suunnittelu- ja korjaamisosaaminen on merkittävä este energiatehokkaille ja pitkäikäisille rakennuksille.

Jotta uudet energiatehokkuusvaatimukset voidaan saavuttaa, tarvitaan kipeästi osaamisen kehittämistä ja rakennusalan parempaa koulutusta. Korjausrakentamisen tietokeskus -hankkeen päätavoitteena on lisätä osaavien ammattilaisten määrää. Heitä tarvitaan toteuttamaan kustannus- ja energiatehokkaita remontteja Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tavoitteeseen tullaan pääsemään juuri avatun Nordic Renovation Center -palvelun ansiosta.

– Kansainvälinen ja pohjoismainen yhteistyö korjausrakentamisen saralla on ollut puute, jokainen maa on toiminut vain kansallisella tasolla. Nordic Renovation Center jakaa parhaat käytännöt ja tukee alueellisia sidosryhmiä tarjoamalla tietoa, koulutusta ja uusia pedagogisia työkaluja kestävien korjausrakentamisprojektien toteuttamiseen, projektipäällikkö ja tutkija Annika Glader Novialta sanoo.

Ensisijaisina kohderyhminä ovat rakennusalan yritykset, kunnat ja kiinteistöjen omistajat. Projektissa on kerätty tietoa kestävistä korjausrakentamisen menetelmistä, ja käytössä on nyt uusia työkaluja kiinteistöjen hoitoon ja energiatehokkaaseen korjausrakentamiseen.
Nordic Renovation Centerin tarkoituksena on jäädä pysyväksi palveluksi. Jotta tämä onnistuisi, Solved Oy ryhtyi hankkeen kumppaniksi kehittämään verkkopalvelua, loi hankkeelle uuden kotisivun sekä brändätyn match making -palvelun, jotta parhaiden korjausrakentamiskäytäntöjen jakaminen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa olisi mahdollista.

Karin Sandberg, RISE Research Institutes of Sweden, on jo nähnyt Nordic Renovation Centerin tarjoaman hyödyn:

– Nordic Renovation Center on palvelu, joka ulottuu kaikkiin Pohjoismaihin. Jokaisessa maassa on kansallisia ja muita tahoja, jotka auttavat kiinteistöjen omistajia tekemään remontteja kestävämmin. Mutta Nordic Renovation Center tarjoaa jotain enemmän, sillä se on alusta viestintään ja yhteistyöhön sekä kanava parhaiden käytäntöjen jakamiseen yli maiden rajojen. Skellefteåssa toteutetun remontointihankkeen yhteydessä pystyimme käyttämään hyödyksemme Oulussa kehitettyä prosessia. Nordic Renovation Centerin ansiosta saimme ylipäänsä tiedon tällaisen prosessin olemassaolosta.

Raymond Riise, UiT The Arctic University of Norway, haluaa osoittaa toisen tärkeän Nordic Renovation Centerin tarjoaman hyödyn:

– Olemme hyötyneet ja oppineet paljon, kun olemme käyneet läpi Harstadissa toteutettua korjausrakentamiskohdetta. Tällainen kohde voidaan julkaista tietokeskuksen alustalla, jotta myös muut voivat siihen tutustua. Tietysti meillä on omat kontaktiverkostomme ja kanavat kommunikoimiseen, mutta tietokeskus tarjoaa vielä yhden lisäkanavan. Julkaisemalla tiedot kohteestamme pystyimme kartoittamaan tarvittavaa osaamista sekä jakamaan oppimaamme kaikkien hyödyksi.

Projektipäällikkö Mauritz Knuts Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta vetää yhteen Nordic Renovation Center -palvelun hyödyt:

– Suurin osa korjausrakentamisesta menee pieleen jollain tavalla. Emme ota oppia toisiltamme, toisten tekemistä virheistä tai menestystarinoista. Jokainen projekti aloitetaan tyhjästä. Tietoa ja kokemusta on olemassa, mutta ne ovat hajallaan ja niihin törmää vain sattumalta. Voi olla vaikeaa löytää asiantuntijoita auttamaan korjausrakentamisessa. Ja tästä juuri tässä alustassa on kyse: voit helposti löytää tarvitsemasi tiedon ja osaamisen!

Tutustu Nordic Renovation Centeriin täällä

Lisätietoja:
Annika Glader
annika.glader@novia.fi

[contact_member,name=Mauritz Knuts,id=22,details=Name]

Korjausrakentamisen tietokeskus -hanketta hallinnoi Yrkeshögskolan Novia. Kumppaneina ovat Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, SEAMK, Tampereen teknillinen yliopisto TUT, Umeå universitet/TFE, Umeå universitet/kasvatustieteet, SP Technical Research Institute of Sweden, Västerbottens förbund ja UiT - The Arctic University of Norway.

Intrerreg BA FI RGB