Merenkurkun liikenne ja Vaasan seudun meriteollisuusinnovaatiot esillä TEN-T -päivillä

16.10.2013

Tällä viikolla järjestettävät TEN-T -päivät kokoavat Tallinnaan eurooppalaiset maa-, meri- ja ilmaliikenteen asiantuntijat, virkamiehet, poliitikot ja liikenteen edunvalvontajärjestöt. Näille strategiapäiville odotetaan yhteensä noin 1000 osallistujaa. Varsinaisesti TEN-T -päivät avataan Tallinnassa keskiviikkona 16.10., mutta jo tiistaina 15.10. järjestettiin kaksi esikonferenssia; Vilnan tilaisuudessa keskityttiin raideliikenteeseen ja Helsingissä meriliikenteeseen ja sen innovaatioihin.

Vaasan seutu on esillä sekä TEN-T -päivien seminaareissa ja workshopeissa että myös konferenssikeskus Solariksessa sijaitsevassa näyttelyssä.

– Esittelemme yhdessä ruotsalaisten partnereidemme kanssa TEN-T -rahoitusta saavaa Kvarken Multimodal Link -hanketta, joka kehittää Vaasan ja Uumajan välistä meriliikennettä osana Nordic Logistic Corridoria. Sen lisäksi päivien järjestäjät ovat pyytäneet Wärtsilältä puheenvuoroja, jotka liittyvät kestävään kehitykseen meriliikenteessä, kertoo Merenkurkun neuvoston johtaja ja hankkeen projektivastaava Mathias Lindström.

Kvarken Multimodal Link -hankkeen tavoitteena on suunnitella ja kehittää uusi Merenkurkun yli kulkeva laiva sekä parantaa satamatoimintoja ja alueellista logistiikkajärjestelmää Vaasassa ja Uumajassa niin taloudellisesti kuin ympäristöllisesti.

– Vaikka olemme täällä kertomassa hankkeen ensimmäisestä vaiheesta, visioimme samalla myös hankkeen seuraavaa vaihetta ja pohjustamme rahoitusta uuden, innovatiivisen aluksen saamiseksi Merenkurkun väliseen liikenteeseen, toimitusjohtaja Jan Teir Wasalinelta toteaa.

Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Juha Häkkinen on erittäin tyytyväinen siihen, että vaasalaisen teollisuuden edustajia on kutsuttu esiintymään TEN-T -päivillä.

– Täällä tehdään eurooppalaista liikennepolitiikkaa, joka vaikuttaa myös kansalliseen ja alueelliseen liikennepolitiikkaan. Siksi myös meidän alueemme on tärkeä näkyä ja kuulua täällä, hän huomauttaa.

TEN-T (Trans-Europan Transport Network) on EU:n helppoon ja tehokkaaseen liikkumiseen tähtäävä Euroopan laajuinen liikennejärjestelmä sekä sitä kehittävä rahoitusohjelma. Joka vuosi järjestettävät TEN-T -päivät pidetään tänä vuonna 16.-18.10.2013 Tallinnassa, liikenneasioista vastaavan Euroopan komission varapuheenjohtajan Siim Kallaksen kotikaupungissa, ja niiden teemana on Connecting Europe – On the Move to the New TEN-T.

Anna Måtts Kvarken Linkin ständillä.

Lisätietoja:

Mathias Lindström