InMedi Oy:lle kunniamaininta valtakunnallisessa vuoden uusyrittäjäkilpailussa

05.06.2018

Vaasan seudun vuoden uusyrittäjänä 2018 palkittu InMedi Oy sai kunniamaininnan, kun Suomen Uusyrityskeskukset palkitsivat valtakunnalliset vuoden uusyrittäjät. Tänä vuonna kilpailun voittajaksi valittiin varkautelaisen RollTest Measurements and Controls Oy:n yrittäjä Mika Purhonen. InMedin lisäksi kunniamaininta annettiin VV-Kuivaus Oy:n yrittäjille.

Valinta tehtiin kahdesta viiteen vuotta yrittäjänä toimineiden, uusyrityskeskusten avulla yrityksensä perustaneiden henkilöiden joukosta. Palkittavat yrittäjät ovat valikoituneet suuresta joukosta, sillä uusyrityskeskusten kautta perustetaan vuosittain yli 7 000 uutta yritystä.

Tämä on jo kolmas peräkkäinen vuosi, kun Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian kautta perustettu yritys on kolmen parhaan joukossa valtakunnallisessa kilpailussa. Viime vuoden kilpailussa maalahtelainen Köttdisken sai myös kunniamainnan. Kyrö Distillery Company Isostakyröstä puolestaan voitti valtakunnallisen kilpailun vuonna 2016.

InMedi tuo terveyspalvelut asiakkaan kotiin

InmediOy

Vaasalainen Hennamari Hietala perusti vuonna 2013 terveys- ja sosiaalipalveluita tarjoavan InMedi Oy:n. Yritys erottuu muista yksityisistä terveyspalveluiden tarjoajista siten, että se tuo palvelut asiakkaan kotiin.

Tyypillisessä asiakastapauksessa ison perheen lapsi sairastuu, perheen isä on töissä ja äiti yksin lapsikatraan kanssa kotona. InMedin sairaanhoitaja menee perheen kotiin tietokoneen ja tutkimusvälineiden kanssa. Kun sairaanhoitaja on tutkinut lapsen, otetaan tietokoneella yhteys etälääkäriin, jolta asiakas saa hoito-ohjeet ja lääkemääräykset helposti ilman, että täytyy poistua kotoa.

InMedin palvelulle on ollut kysyntää etenkin lapsiperheiden keskuudessa, mutta myös esimerkiksi ylikuormittuneet omaishoitajat tarvitsevat luotettavia lomittajia. Muiden palveluntarjoajien kotisairaanhoitopalvelut ovat keskittyneet pääasiassa vanhempiin ikäluokkiin.

Yrityksen perustaminen sosiaali- ja terveysalalle vaati huolellista perehtymistä lupiin ja ilmoituksiin. Tähän Hietala sai apua Vaaanseudun Uusyrityskeskus Startiasta. Lupahakemusten jälkeen hän sai uusyrityskeskuksen asiantuntijaverkoston kautta apua myös yrityksen logon ja nettisivujen suunnitteluun.

Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun tuomaristo antoi Hietalalle kiitosta erityisesti siitä, miten yritys hyödyntää digitalisaatiota perinteisellä toimialalla. Yrittäjällä on myös selvästi palo yrittäjyyttä ja omaa toimialaansa kohtaan. Hietalan neuvo yrittäjyyttä suunnittelevalle onkin pitää kirkkaasti mielessä se oma juttu.

– Tee sitä, mikä on oma intressi ja missä olet hyvä! Ole kärsivällinen, ja ole itse selvillä asioista, vaikka saisitkin apua, Hietala kehottaa.

Savolaisille telamittalaitteille riittää kysyntää

VuodenUusyrittaja2018 RollTestMCOy

Mika Purhonen oli työskennellyt yli kymmenen vuotta vaativia mekaniikkatuotteita valmistavan RollTest Oy:n palveluksessa, kun yritys päätti luopua telamittalaitteiden suunnitteluun ja valmistamiseen liittyvästä liiketoiminnan osasta. Purhonen oli jo pitkään pohtinut yrittäjäksi ryhtymistä ja kun hänelle tarjoutui mahdollisuus ostaa kyseinen liiketoimintalohko, ei asiaa tarvinnut kauaa harkita.

Purhosen yritys RollTest Measurements and Controls Oy tuottaa telamittalaitteita sekä telahiomakoneen ohjauksia ja modernisointeja muun muassa paperi- ja terästeollisuudelle. Yrityksen perustamisvaiheessa Purhonen sai Keski-Savon uusyrityskeskus Wäläkystä apua liiketoimintasuunnitelman ja laskelmien tarkentamiseen muun muassa Finnveran rahoitusprosessia varten.

Telamittalaitteiden tuotanto oli ollut aikaisemmin alaspäin menevää bisnestä, jonka Purhonen onnistui kääntämään kannattavaan kasvuun. Tämä teki vaikutuksen myös Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun tuomaristoon.

– Tuomaristo vaikuttui yrittäjän rohkeudesta tarttua hiipuvaan liiketoimintaan sekä määrätietoisuudesta, jolla hän on lähtenyt tätä liiketoimintaa kehittämään, kertoo Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi.

Asiakaslähtöinen vesivanhinkosaneeraus valtaa alan markkinoita

VV KuivausOy

Janne Haapamäki, Timo Tammela sekä veljekset Juhani ja Mika Rantala perustivat kesällä 2013 VV-Kuivaus Oy:n, joka tarjoaa vesivahinkosaneerauksen kokonaispalvelua avaimet käteen -periaatteella. Yrityksen perustamisvaiheessa yrittäjänelikko hyödynsi Etelä-Pohjanmaan uusyrityskeskus Neuvoa-antavan yritysneuvonnan.

VV-Kuivaus Oy on lyhyessä ajassa pystynyt kasvamaan merkittävästi ja vallannut markkinoita isommiltakin kilpailijoilta. Yrityksellä tytäryhtiö Vaasassa sekä franchising-periaatteella toimiva toimipiste Jyväskylässä. Elokuussa aukeaa uusi toimipiste Kokkolaan. Työllistämisvaikutus on myös suuri, sillä yrityksessä työskentelee kaiken kaikkiaan 80 henkilöä.

Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun raati arvosti VV-Kuivaus Oy:n toiminnassa erityisesti sitä, että yritys on ottanut esimerkillisesti asiakkaan palvelunsa keskiöön. VV-Kuivaus Oy tarjoaa asiakkaalle kaiken sen, mitä vesivahingon korjaaminen vaatii. Yrityksen konsepti on luotu harkiten, ja yrittäjien neuvo alkaville yrittäjille liittyykin huolelliseen suunnitteluun.

– Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Se on viisas sanonta ja pätee yrittäjyydessäkin. Kannattaa paneutua toden teolla omaan liikeideaan, ja tässä ulkopuolisen asiantuntijan näkemys on suositeltavaa, kertoo VV-Kuivaus Oy:n toimitusjohtaja Janne Haapamäki.

Vuoden Uusyrittäjä 2018 ja kunniamaininnan saajat palkitaan uusyrityskeskusten kesäpäivien yhteydessä Jyväskylässä 5.6.

Lisätietoja:
Suomen Uusyrityskeskukset ry