EnergySpin-yrityskiihdyttämöön haki globaaleja startup-yrityksiä

20.02.2018

CJ0B1212 markokoski webEnergySpinin vetäjä Marko Koski.

Huhtikuussa Vaasassa alkavaan EnergySpin-yrityskiihdyttämön toiseen ohjelmaan tuli yhteensä 120 hakemusta. Yli 90 prosenttia hakemuksista tuli Suomen ulkopuolelta. Hakemuksia lähetettiin 43 maasta niin Euroopasta, Aasiasta, Afrikasta kuin Pohjois- ja Etelä-Amerikastakin. Hakijoiden joukossa on esimerkiksi akkuteknologian ja tulevaisuuden energiaratkaisujen parissa toimivia startupeja.

– Vaasan seudun energiaosaaminen on saanut paljon julkisuutta esimerkiksi akkutehdashankkeen kautta, mikä on varmasti osaltaan kasvattanut myös EnergySpinin suosiota, EnergySpinin vetäjä Marko Koski toteaa.

Kiihdyttämö energia-alan kasvuyrityksille

EnergySpin-yrityskiihdyttämö on tarkoitettu energia-alan ja energiaratkaisujen parissa toimiville, voimakasta, globaalia kasvua hakeville startup- ja kasvuyrityksille. Ohjelmaan hakeneet yritykset ovat energia-alan startup-yrityksiä sekä energia-alaan kytkeytyvien alojen, kuten alan digitalisaatioon, IoT:hen, tekoälyyn, kyberturvallisuuteen, big dataan ja pelillistämiseen keskittyviä yrityksiä.

Ohjelmaan hakeneiden joukossa oli yli 10 yritystä, jotka ovat keränneet yli miljoonan euron rahoituksen. Yrityksillä on siten entistä paremmat mahdollisuudet kasvuun ja yhteistyöhön kiihdyttämön partner-yritysten kanssa.

– Hakijoiden joukossa on yrityksiä, jotka tavoittelevat useiden miljoonien eurojen liikevaihtoa kuluvalle vuodelle. Yritykset ovat valmiita kasvamaan nopeasti ja kansainvälistymään. Uskomme, että osallistujien ja partner-yritysten välinen yhteistyö on entistä tuloksellisempaa, ja kummatkin hyötyvät toisistaan, Koski sanoo.

Kiihdyttämö alkaa Vaasassa keväällä

Hakemusten perusteella 20 startup-yritystä kutsutaan Vaasaan valintapäiville, jolloin startup-yrittäjät tapaavat kiihdyttämön mentoreita ja yhteistyökumppaneiden edustajia. Mentoreina toimii eri alojen edustajia, joilla on vankka kokemus energia- ja kasvuyritysten nostamisesta globaaleiksi menestyjiksi. Kiihdyttämön yhteistyökumppaneina toimivat yritykset ovat energia-alan globaaleja kärkiyrityksiä ja digitalisaation ammattilaisia.
Valintapäivillä valitaan 10 startup-yritystä huhtikuussa käynnistyvään ohjelmaan. Kymmenen viikkoa kestävä kiihdyttämöohjelma sisältää yrityskohtaista valmennusta liiketoiminnan kasvun suunnittelussa, tuotekehityksessä, kaupallistamisessa, markkinoinnissa ja viestinnässä sekä erityisesti rahoitusasioissa.

Lisätietoja:

[contact_member,name=Marko Koski,id=18,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-Email-MemberPhoto]

EnergySpin 400px

liitonlogo kaksikielineni300RGB

EnergySpin-kiihdyttämön toiminnan partnereina ovat kansainväliset energia-alan johtavat yrityskumppanit kuten Danfoss, Wärtsilä, Yaskawa/The Switch, Vaasan Sähkö, EY, Elisa, Tieto, Viria, Citec ja VNT Management. EnergySpin toiminta sijaitsee yhdellä maailman johtavista energia-alan klustereista, EnergyVaasassa.
Kiihdyttämön käynnistäminen on yksi Vaasan kasvusopimuksen kehityshankkeista, ja se toteutetaan Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Teknologiakeskus Merinovan yhteistyönä. Myös Pohjanmaan liitto on mukana.