Luupin alla: Botnia Marin Oy

Kun maalahtelainen Botnia Marin Oy päätti vuonna 1984 alkaa valmistamaan Targa 25 -venettä, seistiin vedenjakajalla. Kahdeksanvuotiaalla venetehtaalla oli ensimmäistä kertaa paha paikka: monta satsausta oli mennyt pieleen ja selkeä liiketoimintalinja oli hukassa. Toimitusjohtaja Johan Carpelan tunsi ympärillä vellovat paineet, mutta hän halusi ja uskalsi katsoa eteenpäin. Samassa tarjoutui mahdollisuus hankkia Targa 25 -veneen valmistusoikeus ja muotit.

- Päätimme, että Targasta kehitetään merten Range Rover. Ja päätös piti, kertoo Carpelan lähes 30 vuotta myöhemmin, kun yhtiö myy Targaa maailman merille 120 kappaleen vuosivauhtia.

  Johan Carpelan on luotsannut Oy Botnia Marin Ab:ta jo 35 vuotta.

Yritteliäästä pikkupojasta perheyhtiön johtaja

Johan Carpelanin yrittäjyyskipinä syttyi jo lapsena, kun hän jatkuvasti keksi itselleen jännittäviä projekteja. Opiskeluaikoina 1970-luvun alkupuolella hän lanseerasi juniori-purjejollan venetyypin Suomessa ja alkoi valmistaa niitä.

Carpelan tapasi onnekseen yrittäjäperheen tyttären Britt-Marien, joka lähti täysillä mukaan tulevan miehensä suunnitelmiin. Vuonna 1976 he perustivat Oy Botnia Marin Ab:n ja alkoivat valmistaa H-veneitä toistensa työtovereina. Venemallit ovat aikojen saatossa vaihtuneet, työtoveruus ei.
- Ensimmäisenä vuonna ovet joskus paukkuivat, mutta ei sen jälkeen, Carpelan nauraa. 

Targa-veneen ohjaamo.

 

Johan ja Britt-Marie ovat työskennelleet yhdessä nyt jo 35 vuotta ja työhuonenaapuriksi on sittemmin tullut myös heidän poikansa Robert. Myös tytär Martina on osa-aikaisesti firmassa mukana. Kokonaisuudessaan Botnia Marinin palkkalistoilla on noin 200 henkilöä, joista 150 Maalahden tehtaassa ja 50 Uudessakaarlepyyssä.

Carpelanin mielestä parasta perheyhtiössä on toiminnan sujuvuus. Nopeita päätöksiä voi tehdä ilman johtoryhmiä, kun jokainen tietää oman paikkansa ja vastuunsa. Perheenjäsenten sopivasti toisiaan täydentävät luonteet mahdollistavat myös menestyksen ilman suurempia kitkoja.

Sertifikaatti todisteena laadusta

Targa-veneitä tehdään Maalahden ja Uudenkaarlepyyn tehtailla kymmentä eri kokoa 23 jalasta aina 44 jalan pituisiin veneisiin saakka (7,13 m - 13,18 m). Suurimmat markkinat ovat Pohjoismaiden lisäksi Keski- ja Etelä-Euroopan suurilla vesillä. Parhaat myyntivaltit ovat laatutaso ja hyvät meriominaisuudet.

Targasta kehittyi venemaailmaan kokonaan uusi standardi, jossa hytin ympäri voidaan kulkea vapaasti ja hytistä on panoramanäkymä merelle. Vene on tukeva ja vahva, sillä olemme suunnittelussa painottaneet ajomukavuutta ja varmuutta, Carpelan kertoo.

Laadukkuudesta kertoo myös vuonna 2009 myönnetty johtamis- ja laatujärjestelmäsertifikaatti ISO 9001:2008. Carpelanin mukaan koko yhtiön toiminta koki sertifioinnin aikana suuria hyödyllisiä muutoksia: tuotanto saatiin sujuvammaksi, johtojärjestelmästä tuli systemaattisempi ja laadunvalvonta koheni entisestään.

 

  Botnia Marinin tehtaalla on oma veneiden laminointiosasto.

Targa seilaa tottuneesti lamakarikoiden yli

Botnia Marin on osa Pohjanmaan veneklusteria, jossa VASEK on alueellinen toimija. Carpelan on tehnyt yhteistyötä erityisesti kehitysjohtaja Stefan Råbackin ja yritysneuvoja Stefan Malmin kanssa.

Katsoessaan Botnia Marinin pitkää taivalta Carpelan muistaa vastaan tulleet onnenpotkut mutta myös kovat haasteet. Tietotaidolla on vältetty pahimmat karikot ja rohkeilla päätöksillä selätetty loput.

- 1990-luvun lamassa satsattiin yhden kortin, uuden Targa 27 -mallin, varaan. Silloinen Kehitysaluerahasto (nykyinen Finnvera) oli siihen aikaan mukavasti kannustamassa. Panostamalla vientiin pääsimme lopulta nopeammin nousuun kuin muu veneala, hän muistelee.

Nykyisen taloustaantuman myötä ajat ovat venealalla edelleen vaikeita. Osaksi siitä syystä, että vaihtoveneitä on yhä useammin mukana uuden veneen kaupassa. Laadukas vene on pitkäikäinen, ja kymmenien tuotantovuosien jälkeen laadukkaita Targoja on maailman aallokoilla jo paljon.

Vaikka nousu on tasoittunut, uusia markkinoita on löytynyt muun muassa Venäjältä ja Japanista.  
-Yhtiön ei ole järkevää kasvaa kovinkaan paljon lisää, joten nyt panostamme järjestelmän tehokkaampaan toimintaan. Noin joka toinen vuosi lanseeraamme myös uuden venemallin, Carpelan iloitsee.

Perheyhtiön johtajan puheista kuulee, että Targa-veneen kulkua ei helpolla lannisteta. Merten Range Rover taitaa olla jo tämänkin laman yli hyvässä matkassa kohti uusia ulapoita.

 

 

 

 

Suurin venemalli on Targa 44, joka on rungoltaan yli 13 metriä pitkä.

 

Teksti: Anni Kiviniemi, Viestintätoimisto Winglet 
Kuvat: Anni Kiviniemi, Viestintätoimisto Winglet ja Botnia Marin