Joutuisa ja mukavampi junamatka sekä tiivistetty työssäkäyntialue Vaasan ja Seinäjoen välillä ovat pääasialliset syyt sille, miksi raideliikennettä näiden kahden kaupungin välillä suunnitellaan nopeutettavaksi juuri alkaneen hankkeen kautta. Myös se, että Suomen rataverkkoa on kunnostettu viime vuosina esimerkiksi Seinäjoki-Helsinki ja Seinäjoki-Oulu -väleillä vauhdittaa Vaasan junaradan kunnostustarvetta. Vaasalaiset eivät nimittäin pääse täysimääräisesti nauttimaan valtakunnallisen rataverkon kunnostuksesta, ellei myös rannikkokaupunkiin johtava junarata ole paremmassa kuosissa.
- Tavoitteenamme on, että tulevaisuudessa Vaasasta pääsisi junalla Seinäjoelle 5–15 minuuttia nopeammin ja Helsinkiin jopa kolmessa tunnissa, kertoo Pohjanmaan liiton liikenneasiantuntija Tero Voldi.

Tällä hetkellä Pendolino-juna vie Vaasasta Seinäjoelle noin 50 minuutissa ja pääkaupunkiin jopa 3,5 tunnissa, mutta tavallisen pikajunan kyydissä matka Helsinkiin kestää 4,5 tuntia ja Seinäjoellekin menee tunti.
- Vaasa-Seinäjoki -raidepätkän sähköistäminen on jo nopeuttanut matkaa Helsinkiin, sillä enää ei tarvitse tehdä kaluston- tai junanvaihtoa Seinäjoen asemalla. Parhaassa tapauksessa Helsinkiin menevät matkustajat saavat istua samassa junassa koko matkan, Voldi selventää.

Vaasan radan sähköistäminen ei kuitenkaan riitä, sillä juna ei voi kulkea nykyisiä raiteita pitkin yhtään sen kovempaa kuin ennenkään. Raideosuus Vaasasta Seinäjoelle kaipaa parannusta monessa kohdassa.

Pohjanmaan liiton liikenneasiantuntija Tero Voldi.

 

Lue lisää siitä, miten junamatkaa voisi nopeuttaa...

‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle