Var försiktig med företagskataloger – ta reda på vad du förbinder dig till
Att ingå olika slags avtal är en viktig del av företagarens vardag. Med avtalsfrågor bör man dock alltid vara försiktig så att det inte kommer några obehagliga överraskningar i efterhand. Gör aldrig något avtal muntligt eller via telefon, utan be alltid om säljarens offert minst via e-post och lova svara på det skriftligt exempelvis via e-post.
Att ingå olika slags avtal är en viktig del av företagarens vardag. Med avtalsfrågor bör man dock alltid vara försiktig så att det inte kommer några obehagliga överraskningar i efterhand. Gör aldrig något avtal muntligt eller via telefon, utan be alltid om säljarens offert minst via e-post och lova svara på det skriftligt exempelvis via e-post. På detta sätt kommer du att ha bevis på vad du blivit erbjuden och vad du har åtagit dig.
Enligt lagen är muntliga och skriftliga avtal lika giltiga. Det är dock omöjligt att senare bevisa innehållet i ett muntligt avtal. I ett skriftligt avtal bör man tydligt ange rättigheter och skyldigheter för båda parterna. Se till att du förstår vad du samtycker till. Underteckna inte om något är oklart.
– Synligheten är alltid viktigt för företagaren, och beroende av bransch kan det även finnas behov av olika kataloger. Det finns en stor mängd av olika tjänsteleverantörer, men deras servicenivå varierar. Därför är det alltid en god idé att noga ta reda på vilken typ av katalog det handlar om, och är det nödvändigt att alls vara med, ifall servicen är avgiftsbelagd, påminner företagsrådgivare Antti Alasaari och fortsätter:
– Många företagskataloger bygger på PRS:s avgiftsfria och offentliga uppgifter, lika som Vasaregionens företagsregister, som VASEK upprätthåller. Uppgifterna i VASEKs företagsregister kan man även själv ändra på nätet. Vårt register är alltid avgiftsfritt.
Han råder att konsekvent vägra beställa något via telefon:
– Be alltid om en anbudsbegäran, eller den informationen som skall granskas, via e-post och fatta ett beslut om beställning eller uppdatering först efter att noggrant ha läst igenom innehållet. Spara alltid anbudsbegäran och svarsmeddelandet du fått.
Företagarna i Finlands juristteam har samlat ihop instruktioner till företagare:
- Det rekommenderas att man inte gör beställningar eller ingår avtal på telefonen.
- Betala inte en otillbörlig räkning.
- Gör omedelbart en reklamation och kräv att få höra bandupptagningen på telefonsamtalet. Ofta orsakar detta redan att säljaren ger upp.
- Om betalningspåminnelser skickas, bör de inte betalas.
- Trots reklamationen kan säljaren hänskjuta ärendet till en inkasseringsbyrå som skickar en inkasseringsfaktura. Då är det viktigt att bestrida fakturan genom att skicka en reklamation till inkasseringsbyrån skriftligt eller per epost. Som en bilaga lönar det sig att lägga med reklamationen som skickats till den ursprungliga fakturaavsändaren.
- Det är mycket viktigt att kräva att inkasseringen upphävs som ett tvistemål och förbjuda inkasseringsbyrån att använda sig av tratta, alltså en betalningsuppmaning med betalningsanmärkning och hot om publicitet.