Nyheter

Samarbete mellan företag i Vasaregionen början på större logistikförändring

Förändringens vindar har blåst under en lång tid redan när det gäller ökad uppskattning av grön logistik. I Vasa är det möjligt att uppnå både kostnads- och miljöfördelar tack vare samarbete mellan företag inom det ekonomiska området.

kopioFREJAs VD Matti Urmas

Förändringens vindar har blåst under en lång tid redan när det gäller ökad uppskattning av grön logistik. I Vasa är det möjligt att uppnå både kostnads- och miljöfördelar tack vare samarbete mellan företag inom det ekonomiska området. Nu kan man se konkreta resultat. Det här samarbetet kan rentav vara början på en större logistikförändring som gynnar alla regioner varifrån gods transporteras till Europa via Bottniska viken.

– Regionen har länge arbetat för hållbara transportlösningar och ett exempel på detta är den logistikkedja som trots den exceptionella situationen i världen skapats för rutten Vasa–Umeå–Kiel, vilket är en glädjande nyhet, konstaterar Riitta Björkenheim, logistikexpert på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

Företag som varit med och utvecklat den här nya transportförbindelsen är bland andra Wärtsilä, Wasaline, som transporterar gods mellan Vasa och Umeå samt FREJA transport & logistics, en speditör som använder sina internationella nätverk inom trailertransporter.

Ett verkligt alternativ både ur kostnads- och hållbarhetsperspektiv

Logistikbranschen har under de senaste två åren stött på utmaningar, eftersom man tvingats omdirigera godsflödena i synnerhet vid sjötransporter på grund av såväl corona som rederierna. Enligt FREJAs VD Matti Urmas är den nya rutten från Vasa till norra Tyskland ett mycket bra och effektivt alternativ för alla företag inom det ekonomiska området Österbotten, även om det naturligtvis kommer att ta sin tid att omdirigera godsflödena.

– Ledstjärnan har varit att få gods från Mellaneuropa direkt till Vasa hamn. Med den här lösningen kan transportkedjan optimeras när det gäller hantering av gods, vilket påverkar flödet av både import- och exportvaror. När det gäller import, kan varorna fraktas så nära slutkunden som möjligt och ur exportsynvinkel skeppas varorna direkt från Vasa hamn ut i Europa. I Vasaregionen finns det ett klart behov av just detta, säger Urmas.

Wärtsilä anser det mycket viktigt att den nya förbindelsen till Kiel bibehålls.

Mikael Lindberg, ansvarig direktör för logistikutveckling på Wärtsilä, hoppas att även andra företag på basis av de goda erfarenheterna skulle märka fördelarna med rutten och börja utnyttja den på samma sätt som Wärtsilä.

Wärtsilä har fäst uppmärksamhet vid gröna transportmetoder allt sedan företaget förbundit sig att senast år 2030 bli koldioxidneutralt i sin verksamhet.

– Den här rutten är också en del av resan mot det målet. Sjötransporter är det mest miljövänliga alternativet och ju kortare resor som görs eller ju effektivare godset transporteras, desto mera minskar utsläppen. Man bör tänka på gröna värderingar och optimering hela tiden när man utvecklar något nytt. Det här är nog en utmaning som alla borde ta itu med och delta i. Om man är ens ett lite mer internationellt företag och säljer utomlands och till större företag, så fäster nog även de uppmärksamhet vid gröna värderingar, konstaterar Lindberg.

– I praktiken är kostnaderna i pengar de samma. Det som vi vinner är mindre utsläpp. Det tycker jag också är en besparing precis som alla andra.

Även Wasaline bekräftar samma sak.

– I dag betyder det mycket för industrin att kunna minska koldioxidavtrycket. Särskilt under det senaste året har mycket hänt. Framför allt stora företag har konstaterat att den viktigaste frågan under det här decenniet kommer att vara hur man kan minska utsläppen, säger Tony Ehrs, fraktdirektör på Wasaline.

kopio2Tony Ehrs, fraktdirektör på Wasaline

Det finns potential

Wasalines fraktvolymer har ökat i takt med att antalet avgångar har blivit fler, vilket minskar väntetiderna i hamnen. Man kan också erbjuda kunderna kapacitet året runt. Dessutom kan det nya fartyget frakta specialtransporter och farliga ämnen. Ehrs påminner om att sjöresan över Kvarken i bästa fall avverkas på tre och en halv timme, vilket är en klar fördel jämfört med dagsturerna i södra Finland.

Enligt Ehrs är Vasa och Umeå i den lyckliga sitsen att det finns järnvägsförbindelse till båda hamnarna. Godset kan transporteras vidare utan chaufför på båda sidorna om Kvarken, vilket i framtiden kommer att vara en styrka då antalet chaufförer spås minska.

Ehrs påpekar att ur företagens synvinkel har havsrutten från Vasa till den europeiska kontinenten stor potential, eftersom antalet avgångar mellan Kiel och Umeå mycket väl kan bli fler om det bara finns tillräckligt med intresse så att det lönar sig att öka kapaciteten. Kiel har ett bra geografiskt läge, både med tanke på transporter från kontinenten norrut och vice versa.

Tillsammans mot en hållbar och optimerad logistikkedja

Lindberg på Wärtsilä anser att företagens ekosystem är en viktig fråga för att ett internationellt företag ska engagera sig i Vasa.

– Det är glädjande att se att Vasa stad gör sitt allt för att vi ska ha möjlighet att vara verksamma på ett bra sätt i den här regionen. Att skapa verksamhetsförutsättningar för GigaVaasa-projektet kommer till exempel inte bara att bidra till att utveckla Vasa hamn utan hela Vasa ekonomiska region.

Urmas anser att det är viktigt att den ekonomiska regionen nu skulle samarbeta aktivt tillsammans.

– Att bibehålla en regelbunden fartygstrafik från Mellaneuropa direkt till Vasa hamn kräver ett starkt samarbete; ingen kan göra det på egen hand, inte en enskild kund, inte en speditör, inte heller ett rederi, säger Urmas.

Alla parter konstaterar att skeppning via Vasa hamn är ett verkligt alternativ förutom för företag i Vasas ekonomiområde, även för ett större område. Det lönar sig att se på den ekonomiska regionen som ett ganska stort geografiskt område. Lindberg berättar ett exempel: samma trailer som kommer till Vasa åker tillbaka till Europa från Jakobstad. På så sätt blir flytten av trailern eller containern till hamnen avsevärt mycket kortare med det här konceptet. Rutten betjänar med andra ord ett stort geografiskt område i Finland.

– I Österbotten har man alltid haft som princip att man gynnar lokalt och samarbetar. Därför är det extra fint att ett samarbete med Wärtsilä har inletts och jag tror att det finns ännu mer potential i regionen, summerar Ehrs.

Samarbetet kan alltså vara starten också till en mera omfattande logistikförändring som berör ett större område.

Taggar: