Nyheter

ReStart hjälpte företagarna med utmaningar efter coronaåren

18.10.2022
-

ReStart-projektet, som avslutades i slutet av september, grundar sig på coronaåren som hade en betydande inverkan på många ensamföretagarens företagsverksamhet. År 2020 behandlade VASEKs företagsrådgivare alla ansökningar om stöd för ensamföretagare i Vasaregionen innan kommunernas beslutfattande. Ett av målen med ReStart-projektet var att hjälpa dessa ensamföretagare till en ny början med sina företag.

097A1706
ReStart-projektet, som avslutades i slutet av september, grundar sig på coronaåren som hade en betydande inverkan på många ensamföretagarens företagsverksamhet. År 2020 behandlade VASEKs företagsrådgivare alla ansökningar om stöd för ensamföretagare i Vasaregionen innan kommunernas beslutfattande. Ett av målen med ReStart-projektet var att hjälpa dessa ensamföretagare till en ny början med sina företag. 

Huvudidén var att identifiera och analysera företagarnas situation och skapa åtgärder för att möta deras personliga samt företagets utvecklingsbehov. Företagets eller företagarens egen utvecklingsplan hjälper företagaren att genomföra planen snabbare och mer effektivt. 

Kartläggningen visar en ny riktning 

Under ReStart-projekttiden 1.4.2021–30.9.2022 kontaktade VASEKs företagsrådgivare cirka 460 ensamföretagare eller de som hade drabbats av ekonomiska svårigheter på grund av coronapandemin. Dessa utmaningar och utvecklingsbehov behandlades i nästan 700 möten, videokonferenser eller telefonsamtal. 

– Det var främst fråga om företag vars lönsamhet hade påverkats avsevärt av coronaperioden och begränsningarna. Vi granskade deras situation och funderade på lösningar och en ny riktning för företagen om det var omöjligt att återhämta sig efter coronan, berättar Olav Nylund, företagsrådgivare och projektledare. 

Företagsrådgivarna utvecklade också ett verktyg för att kartlägga företagets nuläge. 

– Det underlättar arbetet avsevärt när varje företag granskas genom en liknande process. Det säkerställer att man går igenom allt det väsentliga och det blir lättare att bilda helhetsbilden, säger Nylund och fortsätter: 

– Kartläggningsverktyget har versioner på finska, svenska och engelska och har förfinats mer än en gång då man har fått mer erfarenhet och feedback. 

Det lönar sig att uppdatera affärsplanen 

Under 2020 och 2021 grundades totalt 377 nya företag med hjälp av Nyföretagscentrum Startia. Coronaåren var utmanande för befintliga företag, men de var inte lätta för nya företag heller. Därför genomfördes 1-årskontroller för nya företag inom ramen för ReStart-projektet. 

– Vi vill höra hur företagets första eller andra verksamhetsår har gått. Finns det tillräckligt med kunder, är företagets lokaler bra, är försäkringsskyddet i ordning, är kassaflödet tillräckligt positivt och verksamheten lönsam? listar Startias direktör Tommi Virkama över olika diskussionsämnen. 

– 1-årskontrollen påminner också om att Startias tjänster inte slutar när företagsverksamhet är igång, utan våra företagsrådgivare stöder företagarna även senare; särskilt i viktiga utvecklingsstadier och utmaningar, betonar Virkama. 

Inom ReStart-projektet uppdaterades också affärsverksamhetsplanprogrammet LISSU som har varit i Startias användning under en lång tid. LISSU-programmet är ett utmärkt verktyg för både nya företagare och redan verksamma företag när de uppdaterar sina affärsplaner. 

– Corona orsakade utmaningar och förändringar som ledde till att allt fler företag måste uppdatera sina affärsplaner och gå igenom sina beräkningar. Vad ska man ta i beaktande när man prissätter och granskar kostnadsstrukturen för att företagsverksamheten kan försörja företagaren? Vi hjälper till med dessa saker, avslutar Nylund. 

 

Taggar: