Att bygga upp och marknadsföra företagets varumärke
Att bygga upp ett varumärke spelar en central roll för företagets framgång. Det handlar inte bara om att designa en logotyp eller om att ta fram företagets färgpalett. För att skapa ett starkt varumärke krävs ett mer omfattande arbete kring företagets vision, mission och värderingar.
Läs också våra artiklar:
Varumärkets grundprinciper
Startias direktör Tommi Virkama betonar att de grundprinciper och värderingar som definieras av varumärket fungerar som bas för allt som görs inom företaget:
– Varumärket måste spegla företagets nyckelvärderingar och kultur. Det här skapar grunden för all kommunikation och marknadsföring. Det hela börjar alltså med att du klargör vilken typ av företag du i grund och botten vill driva dvs. hur ser företaget ut, hur kommunicerar företaget och hur agerar företaget.
Kommunikationschef Johanna Hietikko-Koljonen tillägger:
– Det är viktigt att varumärkets värderingar verkligen är kärnan i företagets verksamhet. Kunderna märker snabbt om värderingarna inte är i linje med företagets verksamhet.
Hur definieras företagets varumärke?
När du skapar ditt varumärke är steg ett att klargöra företagets vision, mission och värderingar. Visionen bör beskriva vad företaget strävar efter på lång sikt, medan missionen berättar hur den här visionen ska uppnås. Värderingarna styr företagets dagliga verksamhet.
– Visionen och missionen ger riktning och syfte för företagets verksamhet. De hjälper också medarbetarna att förstå varför deras arbete är viktigt, förklarar Virkama.
Å andra sidan är det oftast varumärkets visuella identitet och berättelse som kunderna fastnar för. Med hjälp av din Logo, företagets specifika färger och det visuella utseendet har du möjlighet att sticka ut bland konkurrenterna. Varumärkets värderingar och budskap syns i allt företaget gör, både internt och externt.
– Den visuella identiteten är det första som kunderna märker. Därför måste företagets utseende vara enhetligt och igenkännbart i alla kanaler – inte minst på sociala medier. Det innefattar inte bara logotypen och färgpaletten, utan också bildval. Med andra ord sammanfattar den visuella identiteten företagets utseende i sin helhet, vilket påverkar kundernas upplevelse av din verksamhet. Den här känslan påverkas av allt från visitkort och fönsterdekaler till kundkommunikationen och medarbetarnas arbetskläder, listar Hietikko-Koljonen.