I företagens hållbarhetsarbete kan såväl ekonomisk, social som ekologisk hållbarhet ingå. Hållbar verksamhet är lika viktigt för såväl stora företag som för mikro- och sme-företag. 

Genom att agera hållbart får företaget konkurrensfördelar samtidigt som företagets rykte förbättras och förtroendet bland kunder och arbetstagare växer. Det här betyder i praktiken att företagets verksamhet är ärlig och transparent, att företagaren tar hand om sina arbetstagare och omgivningen samt jobbar för en välmående arbetsgemenskap. Ett hållbart företag är en attraktiv arbetsgivare och samarbetspartner, vilket hjälper till att bygga en stark bas för hållbar affärsverksamhet.

Nedan har vi räknat upp några centrala delområden inom hållbarhetsarbete som du som företagare bör beakta.

Miljöansvar

  • Energiförbrukning: Minska energiförbrukningen och använd dig av förnybar energi alltid när det är möjligt.
  • Minska avfallsmängden: Återbruka, återvinn och förminska mängden avfall i produktionsprocessen och på kontoret.
  • Hållbara anskaffningar: Välj miljövänliga och hållbara råmaterial och leverantörer.
  • Minska utsläppen: Var med och minimera koldixodiutsläppen och andra utsläpp som är farliga för miljön.

Socialt ansvar

  • Arbetsvillkor och arbetstagarens förmåner: Erbjud säkra och hälsosamma arbetsvillkor samt rättvisa löner och respektera arbetstagarnas rättigheter.
  • Diversitet och jämlikhet: Främja jämlikhet och diversitet på arbetsplatsen. Se till att alla har likadana möjligheter.
  • Stöd samhället: Var med och stöd den lokala gemenskapen till exempel i samarbete med föreningar och lokala skolor.
  • Utbildning och utveckling: Uppmuntra dina arbetstagares karriärutveckling genom att erbjuda utbildnings- och utvecklingsmöjligheter.

Ekonomiskt ansvar

  • Transparens och ärlighet: Verka transparent och ärligt i affärsverksamhetens alla delområden inklusive i bokföringen och rapporteringen.
  • Hållbar praxis för affärsverksamheten: Försäkra dig om att affärsverksamhetens praxis är långsiktig och hållbar.
  • Kundrelationer: Bygg upp och upprätthåll trygga och ärliga kundrelationer, lyssna på kundernas feedback och agera realistiskt utgående från den.

Hållbart ledarskap

  • Ledarskap och administration: Fungerande administration och ledarskap har en nyckelroll i hållbarhetsarbetet. Ledarna bör fungera som exempel och binda sig till att främja hållbarhet inom företaget.
  • Riskhantering: Beräkna och kontrollera affärsverksamhetens risker som kan påverka företagets hållbarhet.
  • Kommunikation och rapportering: kommunicera tydligt och öppet för intressegrupper och allmänheten om företagets hållbarhetsåtgärder.

För att förbättra hållbarheten inom företaget krävs målmedvetet och långsiktigt arbete men det för också med sig många positiva effekter.

1H6A0579
Projektchef, hållbar utveckling & cirkulär ekonomi
Hanna Malkamäki

- Sustainable Ostrobothnia as a Forerunner-projekt

pexels mac mullins 2534492
Sustainable Ostrobothnia as a Forerunner -hanke

I det här projektet vill vi skapa förutsättningar för ett konkurrenskraftigt, attraktivt och hållbart Österbotten. Projektet riktar sig speciellt till små och medelstora företag som kommer att känna av de nya kraven i sin verksamhet inom en snar framtid. Målet är att hjälpa speciellt sme-företag) som bland annat fungerar som underleverantörer till större företag och företag som hunnit längre i den hållbara utvecklingen.