Usein kysyttyjä kysymyksiä – ja vastauksia niihin

Mitä pitää ottaa huomioon nettikauppaa perustettaessa?

  • Ymmärrä, että verkkokaupan pito vaatii samanlaista suunnitelmallisuutta kuin muukin liiketoiminta. Tutustu kaikkiin osa-alueisiin esim. verkosta löytyvän materiaalin perusteella, esim. Johdanto verkkokauppaan
  • Vertaile eri toimittajien hinta-laatusuhdetta ja ota huomioon ylläpidon elinkaarikustannukset
  • Onko sinulla oikeasti aikaa/kiinnostusta/osaamista pitää verkkokauppaa?
  • Suurin osa verkkokaupoista lopettaa toimintansa kannattamattomina, lue: hoitamattomina. Vastoin yleistä luuloa webkauppaa ei toimi ilman aktiivista toimintaa, vaikka kauppa pyörisikin netissä 24/7
  • Onko tuote sellainen (hinnaltaan, laadultaan, ”muodoltaan”), että sitä voi kannattavasti myydä netissä ottaen huomioon postituskulut, tuotevalikoiman, kilpailutilanteen jne.?
  • Hyvä verkkoliiketoiminta ei vaadi useinkaan laajaa tuotevalikoimaa (itse asiassa päinvastoin), vaan useimmiten tehokkainta on erikoistua.
  • Kuka kaupan toteuttaa ja ennen kaikkea kuinka kauppaa on tarkoitus ylläpitää?
  • Useimmissa tapauksissa on järkevää antaa kaupan toteutus alan ammattilaiselle. Kaupan ylläpito (tuotteiden lisäykset, markkinointi yms.) taas on useimmiten käytännössä kätevintä hoitaa itse joustavuuden ja kannattavuuden kannalta.
  • Mikä on markkina-alueeni? Kannattaisiko samalla palvella asiakkaita esim. EU:n alueella tai vaikka koko maailmassa? 5milj. vs. 100milj. asiakasta. Loppujen lisäksi eri kieliversioiden lisääminen ohjelmaan ei ole kovin kallista
‹ Takaisin