Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Liikeidea, syy perustamiseen, visio

  • Ensimmäiseksi liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan perustiedot, eli liikeidea sekä syy yrityksen perustamiselle sekä visio, eli millaisia päämääriä ja tavoitteita sinulla on toiminnallesi pitkällä tähtäimellä (kasvu, kansainvälistyminen, uudet tuotteet/palvelut, työntekijöitä ym).
  • Liikeidean kuvailun tulee olla napakka – yksikin sana voi riittää, kuten vaikkapa ”pizzeria”.
  • Liikeidean kuvailua voi myös ajatella eräänlaisena sloganina, josta yrityksen perusidea tulee selville, kuten esimerkiksi ”koko perheen pizzabuffet”.
  • Syitä yrityksen perustamiselle voi olla useita, mutta tavallisin syy lienee se, että yrittäjyyttä pohtiva on nähnyt, että liikeidealle löytyy kysyntää. Oma liikeidea saattaa vaikkapa ratkaista jonkin ongelman.
  • Joka tapauksessa on tärkeää, että liikeidea, syyt yrityksen perustamiselle sekä visio ovat selkeitä itselle, ja näiden kirjaaminen liiketoimintasuunnitelmaan auttaa liikeidean kirkastamisessa.
‹ Takaisin