Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Asiakkaat, markkinat, kilpailutilanne ja oma kilpailuetu, tulevaisuudennäkymät, kysyntä

  • Tähän osioon kirjataan tiedot asiakkaista, markkinoista, kilpailutilanteesta, tulevaisuudennäkymistä ja kysynnästä.
  • Asiakas on yritystoiminnan lähtökohta, sillä raha tulee ainoastaan asiakkaalta.
  • On tärkeää tiedostaa, keitä omat asiakkaat ovat, miten he käyttäytyvät ja mitä medioita he käyttävät, sillä asiakas on pohjana kaikelle markkinointi- ja myyntityölle. Markkinointia ja myyntiä on vaikeaa tehdä, jos ei tiedä, kelle tuotettaan tai palveluaan myy.
  • Markkinoiden suhteen tulee pohtia omaa markkina-aluettaan. Keskittääkö toimintansa pelkästään Vaasan seudulle tai Pohjanmaalle, vai tähtääkö koko Suomen markkinoille tai jopa kansainvälisille markkinoille?
  • Päätös omasta markkina-alueesta vaikuttaa moneen asiaan, kuten esimerkiksi markkinointiin, logistiikkaan ja myyntiketjuihin.
  • On hyvin keskeistä, että tietää omat kilpailijansa ja oman kilpailuetunsa kilpailijoihin nähden. Kilpailuetu liittyy keskeisesti asiakashyötyyn eli siihen lisäarvoon, jota asiakas tuotteesta tai palvelusta saa. Miksi asiakas tarvitsee tuotteen tai palvelun?
  • Vaikka tulevaisuutta ei pystykään ennustamaan, katse täytyy kuitenkin aina olla suunnattuna tulevaisuuteen. Miten ottaa huomioon toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset  omaa yritystoimintaa kehittäessä?
‹ Takaisin