Webinaarin moderoijana Mauritz Knuts, puheenvuoro Tomas Häyryllä.
Mauritz Knuts som moderator på webbinariet, Tomas Häyry har taltur. Bild: Triinu Varblane

Företagens tillgänglighet har ökat, medan nya öppningar har varit utmanande

Man kunde föreställa sig att en global pandemi skulle ha en betydande negativ inverkan på de internationella gemensamma projekten, men så var inte fallet, även om planerna ett antal gånger har behövts ändras helt och hållet under året. Samarbetspartners världen över har lyckats hitta effektiva verksamhetssätt fastän resande och fysiska möten inte varit tillåtna. Det uppskattas att företagens tillgänglighet har förbättrats och under 2020 har VASEKs internationella gemensamma projekt nått nästan 1 000 företag och organisationer runt om i världen.

Webinaarissa Triinu Varblane ja Lasse Pohjala.

Triinu Varblane och Lasse Pohjala i webbinariet. Bild: Jonny Huggare-Smed

Ett år av digitalisering

I projektet Future Cleantech Solutions fick parter på både finska och svenska sidan ställa om alla sina planer när internationella mässor eller studieresor avbokades eller överfördes till nätet. Att hitta och träffa nya kunder blev utmanande.

Intressent- och målgrupperna var dock väl representerade på olika digitalt organiserade mässor. I synnerhet under höstens KIP-seminarium fick representanter från mer än 70 företag och organisationer mycket information och idéer att spinna vidare på inför framtiden. Även i programmet som anordnades i samband med Kokkola Material Week medverkade över 100 deltagare. Närvaron på nätet har ansetts öka projektets räckvidd.

Internationellt företagsutvecklingsarbete innebär vanligen mycket intensivt resande, men de digitala anslutningarna har gett möjligheten att utöka nätverken. Genast under våren togs ett snabbt beslut inom projektet att göra en omvändning till den digitala världen, så coronans inverkan på projektets aktiviteter förblev rätt liten, även om nya öppningar har varit svåra.

Future Cleantech Solutions-projektet tilldelades Arctic Awards i december 2020 i kategorin ”Overcoming Critical  Mass”. Enligt juryns utsago har Future Cleantech Solutions visat sig utveckla konkreta samarbetsformer som förnyar cleantech-verksamheten i Kvarkenregionen samtidigt som man tar hänsyn till regionens naturresurser och jämlikhet samt svarar på behoven i glest befolkade områden i utvecklingen av kluster, främjar cleantech-lösningar och skapar vertikala länkar mellan arktiska företag. Projektet har också skapat ett smidigt verksamhetssätt som är relativt lätt att anpassa och dela med andra arktiska områden.

Future Cleantech Solutions-projektet

  • Projekttid 1.1.2019 - 31.12.2021

  • Totalbudget 1 920 000 euro, finansierat av Botnia Atlantica-programmet

  • Projektparter är Kompetensspridning Umeå AB, Skellefteå Science City, Örnsköldsvik, Teknologicentret Oy Merinova Ab, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Karlebynejdens Utveckling Ab (KOSEK)

Virtuella studieresor nådde också beslutsfattare

Inom IRIS-projektet hände mycket under 2020 fastän besöken och resorna ersattes av virtuella evenemang och möten. Medan nya teknologier och realiseringar som tidigare introducerats under flerdagars studieresor har kunnat presenteras vid videokonferenser, har man förutom experter nått ut till fler personer med beslutsmakt än tidigare och på så sätt också möjligheten att få saker att framskrida snabbare.

De virtuella evenemangen har också gett nästan dubbelt så många möjligheter att presentera Vasaregionens energikluster samt energi- och innovationslösningar för de som arbetar med projektet runt om i världen.

IRIS Smart Cities – Integrated and Replicable Solutions for Co-Creation in Sustainable Cities

  • Projekttid 1.10.2017–30.9.2022

  • Totalbudget 20 704 000 euro, finansierat av Horizon 2020

  • Genomförs av Lighthouse- och efterföljande städer i samarbete med lokala aktörer. VASEK deltar i genomförandet av projektet tillsammans med Vasa stad.

Affärsmodell för informationsdelning

Syftet med Connected Ship-projektet är att bygga kunskap och utveckla företag som framgångsrikt kan göra den nordiska sjöfarten hållbarare. Samtidigt strävar man till att skapa nya nordiska affärsmodeller för export som baserar sig på digitalisering av sjöfarten.

Under 2020 har projektet möjliggjort skapandet av ett trådlöst datainsamlingssystem som installeras på fartyg. Utmaningen har varit att få systemet att fungera i en metallisk miljö, dvs. på fartyg. Från Vasaregionen deltar TK Engineering och Wärtsilä i projektet.Syftet med Connected Ship-projektet är att bygga kunskap och utveckla företag som framgångsrikt kan göra den nordiska sjöfarten hållbarare. Samtidigt strävar man till att skapa nya nordiska affärsmodeller för export som baserar sig på digitalisering av sjöfarten.

Systemet som installerats ombord på det danska rederiet Evergas fartyg bekräftade teknikens förmåga i dess verkliga miljö. För systemet har också skapats en test- och demonstrationsmiljö på land i Göteborg, eftersom fartygen inte stannar länge i hamnen. En affärsmodell för att dela informationen som insamlas av systemet utvecklas i en delhelhet lett av VASEK.

Projektet Connected Ship har skapat goda kontakter med danska sjöfarts- och logistikkluster och därmed med fartygsägare, så i framtiden förväntas det finnas ännu fler möjligheter att sälja Vasabaserad sjöfartsteknik till Danmark.

Connected ship-projektet

  • Verksamhetstid 1.10.2019–31.10.2021

  • Budget 9,1 MNOK, finansieringskälla Nordic Innovation

  • Parter i arbetspaketet med fokus på affärsmodeller och datadelning inkluderar Wärtsilä, Maersk Tankers, Sensative, Beijer Electronics.