Regionkommunikationen stoltserar med ny visuell identitet och nättjänst

OS 8886 Vaasan seutu brandikuva

Konceptarbetet för en gemensam nättjänst för Vasaregionen som gjordes under 2017 fick en fortsättning när konkurrensutsättningen för att hitta den som ska sköta det tekniska genomförandet av tjänsten kunde slutföras och valet göras efter sommaren. Hösten 2018 inleddes det egentliga tekniska arbetet med nättjänsten med Geniem som samarbetspartner. Arbetet är omfattande och långvarigt, för det är tänkt att den nya nättjänsten lanseras i sin helhet först i augusti 2019.

Regionens nya nättjänst genomförs som samarbete mellan VASEK, Vasa stad, VisitVaasa och Världsarvet i Kvarken rf. Den nya webbplatsen för Vasaregionen kommer att ha fokus på användaren samt vara kostnadseffektiv och aktuell. Med hjälp av samarbetet kan man samla den spridda och överlappande informationen samt uppnå årliga kostnadsbesparingar bland annat genom att centralisera uppdateringen. Genom nättjänsten uppnår man bättre synlighet och ett större antal besökare än om besökarna skulle spridas ut på olika webbplatser i jakten på information.

VASEKs huvudsakliga ansvar för genomförandet av nättjänsten ligger på avdelningarna Utbildning och arbete samt Företag och etablering. Innehållet tas fram tillsammans med intressegrupperna genom grupparbeten kring olika teman under våren 2019.

Ett betydande projekt under året var även att skapa en gemensam visuell identitet för Vasaregionen, Vasa stad och VisitVaasa. Den lanserades och togs i bruk i augusti och den nya logotypen med sina olika element och varumärkesbilder har sedan dess synts i all kommunikation.

Regionens huvudbudskap, dvs. hav, passion och energi, förs nu fram ännu effektivare tack vare den nya visuella identiteten. Nu när Vasa och hela regionen har en ny visuell identitet och när den nya webbplatsen blir klar har aktörerna inom regionkommunikationen märkbart bättre förutsättningar att tillsammans genomföra olika marknadsförings- och kommunikationsåtgärder.